Hål på bladen

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Maximus
    • March 2002
    • 48

    Hål på bladen

    Hej!
    Vad kan det vara för fel om det uppstår en massa hål på bladen hos mina växter. Alla växter jag köper in får till slut kastas pga dessa hål som blir större och större och till slut "äter" upp hela bladen. Jag har bara ett lysrör och tänkte att det kanske kan vara så att jag måste ha mer ljus? Och gruset är väldigt grovkornigt, kan det vara en orsak också?

  • defdac
    • January 2002
    • 12751

    #2
    Små hål med gulaktig kant som sakta växer kan vara tecken på kaliumbrist vilket var den första näringsbrist hos växter jag kommit i kontakt med. Jag har en ovanligt kalium-känslig Hygrophila polysperma som direkt får hål om jag inte ser till att hälla ner ordentligt med kaliumsulfat.

    Om hålen först uppträder på de nedersta bladen där det är minst ljus så kan det även vara ljusbrist som du misstänker.

    En vanlig flytande växtgödning såsom Tropica Mastergrow eller Sera Florena borde avhjälpa de flesta näringsproblem (förrutom kväve och fosfat).

    http://www.defblog.se

    Kommentar

    • Maximus
      • March 2002
      • 48

      #3
      Hmm... På nästan alla växter var det på de nedre bladen som hålen uppstod först. Så där kan det alltså vara ljusbrist. På ett par växter som är i ett hörn tillsammans med värme-stickan (eller vad det heter) uppstår hålen över allt. Ser ut som jag får försöka med att köpa in en ljusramp för två ljusrör och sedan flytta på växterna bort från värme-stickan också kanske...
      Tack för svaret!

      Kommentar

      • Lukas
        • April 2002
        • 1211

        #4
        Kan det vara sniglar som äter upp bladen??, kolla om du ser några. Förrut hade jag snäckor som åt upp svärdplantorna.
        Men det som nämts ovan kan också vara orsaken.
        /Lukas

        Kommentar

        • Maximus
          • March 2002
          • 48

          #5
          Jag tror inte att det är snäckor. Hade problem med det i början men sedan jag skaffade fem praktbotior så har jag inte sett en enda minsta lilla snäcka på månader.
          Jag har bestämt mig för att köpa nytt lysrör (min nuvarande är ett år gammal) och dessutom ny armatur för två lysrör. Läste lite i artikeln om belysning här på zoopet.com och det verkar som att det är det som är problemet. Mitt akvarium är på 160 liter så ett lysrrö räcker väl inte (trots att det är ett växt-lysrör).
          Vad tror ni?

          Kommentar

          • defdac
            • January 2002
            • 12751

            #6
            <BLOCKQUOTE id=quote><font size=1 face="Verdana, Arial, Helvetica" id=quote>citat:<hr height=1 noshade id=quote>
            Mitt akvarium är på 160 liter så ett lysrrö räcker väl inte (trots att det är ett växt-lysrör).
            Vad tror ni?
            <hr height=1 noshade id=quote></BLOCKQUOTE id=quote></font id=quote><font face="Verdana, Arial, Helvetica" size=2 id=quote>

            Vill du få någorlunda sprutt på växtligheten så låter det bra om du skaffar minst ett till lysrör.

            http://www.defblog.se

            Kommentar

            • Lukas
              • April 2002
              • 1211

              #7
              Det är nog inte snäckor då då, om du har praktbotior.
              Håller med defdac, skaffa något lysrör till.
              Lyck till!
              /Lukas


              Kommentar

              • Ola Åhlander
                • May 2002
                • 213

                #8
                Praktbotior gillar att äta på en del växter, H. polysperma och svärdsplantor tillhör favoriterna. Mata med bitar av förvälld brysselkål eller prova med algtabletter, det kan det hjälpa.

                mvh
                Ola Åhlander

                Kommentar

                Arbetssätt...