Mossa

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • jolon
    • December 2002
    • 1075

    Mossa

    Lite tveksam på den här iden men,,,tja enligt en anna tråd här så fixar java mossa att överleva i gräsmattor, plus det faktum att det som på en del sidor kallas för "chritmas moss" liknar vanlig mossa från skogen frågan är egentligen den här,, funkar "vanlig" mossa i akvarier? Jag har pratat med en del personer om det alla säger att den förmultnar men, det är jag som introduserade dom till hobbyn,, vore skoj med en "utomståendes" åsikt. (tips fressten,, nu finns det FETT mycket svart trumpet i skogarna runt tungelsta)!
    My internet should be readonly.
  • Oscar Cederqvist
    • November 2002
    • 6546

    #2
    Hade samma funderingar fär ett par månader sen. Vi disskuterade det här och slutsattsen blev att det inte skulle funka. Provade aldrig så jag har ju inga fakta. Tror inte att den sortens mossa klarar att vara helt i vatten.
    Oscar Cederqvist

    Kommentar

    • jolon
      • December 2002
      • 1075

      #3
      Problemet ligger lite grand i vilken "vanlig" mossa man använder,, tittade runt lite grand idag när jag plockade svamp och det verkar finnas FETT många sorter,, därav frågan finns det nån som fixar vatten bättre än andra?
      My internet should be readonly.

      Kommentar

      • JR
        • April 2003
        • 2112

        #4
        hittar du den under vatten så fixar den det så leta alltså runt i bäckarna =)
        annars är ju ett alternativ mossbollar..gör söta små bollar av mossa!
        --== Kan man inte fiska upp dem får man odla dem ==--
        http://www.skip.informatik.gu.se/~jr/akvarium/

        Kommentar

        • jolon
          • December 2002
          • 1075

          #5
          Sorry, allergisk mot mossbollar har gjort fet fel med dom tidigare....
          Bra tips fressten ska testa det!
          My internet should be readonly.

          Kommentar

          • fredrik seger
            • May 2003
            • 25

            #6
            har också haft liknande fundering. kring en lokal bäck så växer det mossa på stenarna både över och under vatten och likheten har fått mig att fundera på om det är samma sort.

            Kommentar

            • alie
              • February 2003
              • 427

              #7
              jolon: hur gjorde du då med mossbollarna? nyfiken bara...

              Kommentar

              • jolon
                • December 2002
                • 1075

                #8
                Ursprungligen skickat av alie
                jolon: hur gjorde du då med mossbollarna? nyfiken bara...
                *S* Jag gjorde misstaget att tro att jag kunde nått! Mossa som mossa så jag band fast sagda boll vid en rot och trodde att den skulle växa fast (det gjorde den inte, den ruttnade)
                My internet should be readonly.

                Kommentar

                • alie
                  • February 2003
                  • 427

                  #9
                  jasså där ser man. hmmm. jag tror mig ha läst nånstans att man KAN platta till såna där mossbollar och fästa dem på stenar. men man lär så länge man lever.

                  själv får jag banne mig inte ens min javamossa att fastna på stenar :/

                  Kommentar

                  • Oscar Cederqvist
                    • November 2002
                    • 6546

                    #10
                    Har inte heller lyckats få mossa att fästa, inte ens med Co2
                    Oscar Cederqvist

                    Kommentar

                    • klara
                      • September 2002
                      • 1112

                      #11
                      Vaddå ruttna? Jag har slätat ut mossbollar och bundit fast dem både mot rötter och skifferstenar utan problem. Den äldsta har suttit på sin plats i över ett år nu... men växa fast, nej det gör de inte. Låt linan sitta kvar...
                      /Klara
                      ------------------------
                      Min hemsida
                      Min zoon

                      Kommentar

                      • jolon
                        • December 2002
                        • 1075

                        #12
                        Ursprungligen skickat av klara
                        Vaddå ruttna? Jag har slätat ut mossbollar och bundit fast dem både mot rötter och skifferstenar utan problem. Den äldsta har suttit på sin plats i över ett år nu... men växa fast, nej det gör de inte. Låt linan sitta kvar...
                        Den fär blev duktigt "kläggig" på undersidan med tillhörande udda brun färg,,, verkade inte trivas..
                        My internet should be readonly.

                        Kommentar

                        • izac
                          • April 2003
                          • 756

                          #13
                          Vitmossa då? Vitmossan är ju en av anledningarna till att våra sjöar växer igen.
                          Vid sura förhållanden tar vitmossan överhand och täcker sjöbotten. Efter ett tag (säkert flera 100 år) så har sjön blivit en mosse.
                          Den, om någon, borde väl klara sig i vatten.. Hur vida fin den är och så har jag inen aning om. men d va bara ett instick.. hehe

                          Kommentar

                          • Rebecka
                            • September 2003
                            • 561

                            #14
                            Vitmossa är riktigt grön och fin.
                            Den klarar även av att vara under vatten. Har aldrig provat själv, men man har ju sett den i bäckar.
                            Tror jag ska prova den i sommar
                            Bör dock vara försiktig så man inte drar på sig några farliga djur i karet..
                            http://underwatergarden.blogspot.com


                            http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=132135

                            Kommentar

                            Arbetssätt...