Tortera Cyanobakterier..

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • defdac
    • January 2002
    • 12751

    #61
    men hur gör man rent praktiskt för att minska kvävet och öka fosfatret?
    Du vill göra tvärtom. Du vill få ditt akvarium helt omätbart på fosfat men hålla nitrathalt på 5-10 ppm.

    I ett växtakvarium går det ganska enkelt genom att hålla perfekt CO2-halt och dosera TMG+KNO3.

    I vanliga akvarier utan växter blir det ofta fosfathalten för hög i förhållande till nitrathalten och då får man stora problem att få bort Cyanobakterier. Initialt förökar dom sig oerhört snabbt medans det finns nitrat i vattnet. Dom käkar mer kväve än fosfor. När kvävet är slut så kan dom binda atomosfärisk kvävgas som kommer ner i vattnet via cirkulationen och detta kan dom fortsätta med så länge man har fisk i akvariet och matar.

    I vanliga akvarier är det bara regelbundna vattenbyten som gäller så att fosfat och nitrathalt hålls nere båda två. När dom är låga så gör man en total mörkläggning så försvinner dom på obestämd tid tills förhållanden är perfekta (Ammonium-spik tillsammans med tillfäligt låg syrehalt pga ruttnande mat/fisk).
    http://www.defblog.se

    Kommentar

    • davide
      • February 2003
      • 1093

      #62
      Någon som vet hur "de goda" bakterierna i filtret påverkas av de medel man häller i för att döda Cyanobakterier?
      MVH David
      www.Umea.akvarieforening.se | www.tanganyika.sidan.nu | Zoonen

      Kommentar

      • defdac
        • January 2002
        • 12751

        #63
        Om jag inte minns fel så är Cyanobakterier gram-positiva bakterier. Erythromycin slår mot gram-positiva bakterier.

        Nitrosomas och Nitrobacter är gram-negativa.

        Silver colloid slår, om jag minns rätt, mot både gram-negativa och gram-positiva bakterier - så det borde påverka den bakteriologiska filtreringen helt klart.

        Men eftersom man ofta har seriös kvävebrist när man haft Cyanobakterier ett tag så borde man inte märka skillnad. Eventuellt ammonium som inte filtret tar hand om lär växterna suga upp som svampar.
        http://www.defblog.se

        Kommentar

        • davide
          • February 2003
          • 1093

          #64
          OK. men då enda växten i min 375a är en 10 cm lång vallisineria så tror jag inte den kommer att suga upp så mycket ammonium.

          Har sugit upp alla tecken på cynaobakterier som jag sett. ska nu prova släcka karet samt täcka det med tidningspapper + filtar + allat annat som skydda ljus från att komma in. tänkte ha det så till på lördag så får man se.

          Om inte det fungerar så blir det att köra kemikalievägen.

          Provade först att göra 2 vattenbyten per vecka på vardera 50% ett tag. Effekten = algerna växte så det blev syrebubler på dem. =(
          MVH David
          www.Umea.akvarieforening.se | www.tanganyika.sidan.nu | Zoonen

          Kommentar

          • defdac
            • January 2002
            • 12751

            #65
            Aj jag lider med dig =(

            Provade först att göra 2 vattenbyten per vecka på vardera 50% ett tag. Effekten = algerna växte så det blev syrebubler på dem. =(
            Ja vattenbyten med vårt rena kranvatten biter inte ett dugg på Cyanobakterier. En del spårämnen, fosfat från firrarna och kväve från vattencirkulationen är det som behövs.

            En sak jag märkt som förbättrar markant när man har Cyanobakterier är att täcka för akvariet jättenoga varje kväll. Tillsammans med ett UV-filter över natten verkar det bli lite bättre faktiskt. Cyanobakterierna verkar släppa från underlaget när det blir kolsvart, och susar dom förbi UV-filtret är dom kokta.
            http://www.defblog.se

            Kommentar

            • Peter_F
              • October 2003
              • 693

              #66
              Vad är egentligen anledningen till uppkomsten av Cyanobakterier?
              När är risken störst, så att säga. Växtkar, inga växter, övergödning o.s.v.

              Har följt ämnet med stort intresse men ändå missat svaret på min fråga. Börjar bli en aning orolig eftersom det mer eller mindre verkar oundvikligt att man får Cyano's i sitt kar.

              "Ibland så tror jag att jag förstår precis allt, sedan återfår jag medvetandet"
              Ta en titt på Min Zoon & Min Sida

              Kommentar

              • defdac
                • January 2002
                • 12751

                #67
                Vad är egentligen anledningen till uppkomsten av Cyanobakterier?
                När är risken störst, så att säga.
                Jag har fått för mig att det är störst risk när man är väldigt renlig av sig och ofta byter vatten i kombination med mycket hungriga växter och växtgödning som inte innehåller kväve.

                Alla vattenbyten sveper effektivt bort kvävet ur akvariet, växterna kan inte växa utan kväve och tar inte upp växtgödningen - Cyanobakterierna får därför ett bord fullt med t ex TMG, kväve från luften och lite fosfor från fiskarna.
                http://www.defblog.se

                Kommentar

                • davide
                  • February 2003
                  • 1093

                  #68
                  Jag inbillar mig att mina kommit p.g.a. kraftig matning av fiskarna.
                  Har matat med ganska mycket och näringsrik mat till mina ungdjur. Kanske för mycket och nu får jag bita i det sura äpplet.
                  MVH David
                  www.Umea.akvarieforening.se | www.tanganyika.sidan.nu | Zoonen

                  Kommentar

                  • defdac
                    • January 2002
                    • 12751

                    #69
                    Ja den initiala triggningen av många algsorter är en ammoniumspik och låg syrehalt pga föruttnelse.

                    Cyanobakterierna blommar upp och tar över kvävemarknaden.
                    http://www.defblog.se

                    Kommentar

                    Arbetssätt...