Mina växter trivs ej!

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • elli
    • January 2002
    • 67

    Mina växter trivs ej!

    Hallå på er!
    Jag har ett akvarie på ca 60 liter, med en ljusramp där jag har två energiglödlampor i. (har hört att de ska ge bättre ljus än vanliga glödlampor) Västerna jag har är bland annat javaormbuske, vallisneria, djärganubis och vattenpest. Särskilt vattenpesten trivs väldigt dåligt. Jag använder också flytande gödning varje vecka. Jag vet att energiglödlampor inte ger optimalt ljus, men borde inte växterna ändå se ganska okej ut? Det blir ju så dyrt att köpa en ljusrörsramp och ljusrör så jag undrar om någon har något lite billigare tips för vad man kan göra för att få växterna att trivas bättre. Fiskar jag har i akvariet är black molly och platy.

    Tacksam för hjälp!!

  • defdac
    • January 2002
    • 12751

    #2
    <BLOCKQUOTE id=quote><font size=1 face="Verdana, Arial, Helvetica" id=quote>citat:<hr height=1 noshade id=quote>
    jag har två energiglödlampor
    <hr height=1 noshade id=quote></BLOCKQUOTE id=quote></font id=quote><font face="Verdana, Arial, Helvetica" size=2 id=quote>
    Hur många watt är varje lampa?

    <BLOCKQUOTE id=quote><font size=1 face="Verdana, Arial, Helvetica" id=quote>citat:<hr height=1 noshade id=quote>
    Jag vet att energiglödlampor inte ger optimalt ljus, men borde inte växterna ändå se ganska okej ut?
    <hr height=1 noshade id=quote></BLOCKQUOTE id=quote></font id=quote><font face="Verdana, Arial, Helvetica" size=2 id=quote>
    Om det är tillräckligt med watt/intensitet så funkar även energisparlampor. Köp så hög watt du kan hitta i en glödlampsaffär (IKEA har för dåligt utbud) som passar dina socklar.

    De plantor du nämner är iofs inte speciellt ljuskrävande så det kan ligga en annan orsak bakom. Vad är det för flytande gödning du använder och hur ofta/hur mycket vatten byter du?

    http://www.defblog.se

    Kommentar

    • elli
      • January 2002
      • 67

      #3
      Gödningen jag använder är sera florena och jag brukar ta i så mycket gödning som det står anmärkt att man ska ha i. Jag brukar byta 1/4 av vattnet varje vecka. Hur mycket watt är normalt att ha på sina lampor i akvariet? Ska man alltid köpa så hög watt man kan hitta? Max watt styrka jag kan ha är 25 (ljusrampen har den begränsningen) på två lampor. Är det så hög watt jag ska ha då, eller är det för mycket?

      Kommentar

      • defdac
        • January 2002
        • 12751

        #4
        <BLOCKQUOTE id=quote><font size=1 face="Verdana, Arial, Helvetica" id=quote>citat:<hr height=1 noshade id=quote>
        Gödningen jag använder är sera florena och jag brukar ta i så mycket gödning som det står anmärkt att man ska ha i. Jag brukar byta 1/4 av vattnet varje vecka.
        <hr height=1 noshade id=quote></BLOCKQUOTE id=quote></font id=quote><font face="Verdana, Arial, Helvetica" size=2 id=quote>
        Låter bra.

        <BLOCKQUOTE id=quote><font size=1 face="Verdana, Arial, Helvetica" id=quote>citat:<hr height=1 noshade id=quote>
        Hur mycket watt är normalt att ha på sina lampor i akvariet?
        <hr height=1 noshade id=quote></BLOCKQUOTE id=quote></font id=quote><font face="Verdana, Arial, Helvetica" size=2 id=quote>
        Från lägsta möjliga till högsta möjliga beroende på vad man vill uppnå med sitt akvarium. Ett odlingsakvarie för Killis eller Corydoras vill ha låg intensitet medans ett koldioxidpumpat växtakvarium i princip aldrig kan få för mycket ljus.

        <BLOCKQUOTE id=quote><font size=1 face="Verdana, Arial, Helvetica" id=quote>citat:<hr height=1 noshade id=quote>
        Ska man alltid köpa så hög watt man kan hitta?
        <hr height=1 noshade id=quote></BLOCKQUOTE id=quote></font id=quote><font face="Verdana, Arial, Helvetica" size=2 id=quote>
        Nej - det beror väldigt mycket på vad du vill uppnå med ditt akvarium. Vill du ha ett riktigt fint växtakvarium där växterna växer så det knakar så vill du förmodligen inte bara maxa rampens effektförmåga utan även skaffa några ramper till (eller bygga/köpa en specialramp)

        <BLOCKQUOTE id=quote><font size=1 face="Verdana, Arial, Helvetica" id=quote>citat:<hr height=1 noshade id=quote>
        Max watt styrka jag kan ha är 25 (ljusrampen har den begränsningen) på två lampor. Är det så hög watt jag ska ha då, eller är det för mycket?
        <hr height=1 noshade id=quote></BLOCKQUOTE id=quote></font id=quote><font face="Verdana, Arial, Helvetica" size=2 id=quote>
        Hittar du 25 watts ekonomilampor så får du 2x25 watt eknomoni-ljus vilket motsvarar ungefär 2x130 "vanliga" watt, vilket är hyffsat om du vill satsa på växterna. Jag personligen har 26+11 ekonomi-watt över ett 29-liters och där är det rätt schysst drag på växterna =)
        (se http://194.236.255.117/lkpakvarie/image.php?image_id=134)

        http://www.defblog.se

        Kommentar

        • Ulla
          • April 2002
          • 1163

          #5
          defdac: <BLOCKQUOTE id=quote><font size=1 face="Verdana, Arial, Helvetica" id=quote>citat:<hr height=1 noshade id=quote> ...där är det rätt schysst drag på växterna =)
          <hr height=1 noshade id=quote></BLOCKQUOTE id=quote></font id=quote><font face="Verdana, Arial, Helvetica" size=2 id=quote>
          Vilken snygg "gräsmatta" du verkar ha i akvariet! Vilken växt är det? Sköter du det på något speciellt sätt!

          Ulla, med nyvaknat akvarieintresse och ett 350 liters sällskapsakvarium.
          Ulla,http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=46637

          Kommentar

          • defdac
            • January 2002
            • 12751

            #6
            <BLOCKQUOTE id=quote><font size=1 face="Verdana, Arial, Helvetica" id=quote>citat:<hr height=1 noshade id=quote>
            Vilken snygg "gräsmatta" du verkar ha i akvariet! Vilken växt är det? Sköter du det på något speciellt sätt!
            <hr height=1 noshade id=quote></BLOCKQUOTE id=quote></font id=quote><font face="Verdana, Arial, Helvetica" size=2 id=quote>
            Det är Riccia fluitans fastbundet vid platta skifferplattor med vanlig fiskelina (*mycket* lina).

            Ordentligt med koldioxid och ljus verkar vara enda kravet för att Riccia ska trivas. Trimsaxen går varm under dessa förhållanden.

            http://www.defblog.se

            Kommentar

            • defdac
              • January 2002
              • 12751

              #7
              Förresten.
              När man köper Riccia får man en ganska liten "plätt". För att snabbt föröka den är det bästa att lägga den vid ytan, pumpa upp koldioxiden och "skörda" när den vuxit till sig. (Vid ytan är det ofta fett med ljus och den extra koldioxiden får den att växa till sig mycket snabbt).

              http://www.defblog.se

              Kommentar

              Arbetssätt...