Mår växterna dåligt?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Dadosuseri123
    • September 2015
    • 48

    Mår växterna dåligt?

    Vissa växter värkar må dålig i akvariet. Jag vet inte bad jag ska säga så ni får se bilder




    På den sista har jag en extra fråga. Den såg ut så innan jag klippte av alla blad (fast större) Sen växte den ut så igen medans den andra blev grön Ska den vara brun?


    Väldigt tacksam för svar!!
  • Kjell Fohrman
    Administrator

    • December 2001
    • 48147

    #2
    Alltid svårt att avgöra. Du verkar ju ha väldigt många långsamväxande växter i akvariet. Jag hade nog provat med några snabbväxare som inte är så ljuskrävande för att få bukt med algerna på växterna.
    Akvaristiska hälsningar
    Kjell
    Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
    Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

    Kommentar

    • addo
      • January 2007
      • 609

      #3
      Den sista är en cryptocoryne, dom har en typ av blad när dom växer över vattnet (så dom odlas innan försäljning) och en typ av balad under vattnet. Är den hyfsat ny kan det vara så att du klippt av övervattensbladen och det har kommit nya undervattensblad. Ser att även blid ett är en cryptocoryne som verkar ha vissa risiga övervattensblad kvar.

      Algerna på blade ser ut som GSA eller GDA (engelska för kortningar googla typ gsa algae om du är nyfiken) inget problem egentligen dom brukar trivas i stabila akvarium och klarar ganska låga näringsnivåer.

      Dina växter har däremot bleka gulaktiga blad och det brukar vara tecken på näringsbrist av något slag. Det enklaste att göra åt det det är nog att skaffa någon lite fler fiskar (förutsatt att du har plats och filterkapacitet för det), då får du lite högre näringsnivåer av den ökade matningen. Ta det lungt med fiskarna bara, köp ett par stycken vänta ett par veckor och se om bladen blir grönare.

      Har du inte plats för fler fiskar kan du köra på en liten dos växnäring eller testa att göra lite mindre vattenbyten (lika ofta fast inte lika mycket vatten)

      Kommentar

      • Dadosuseri123
        • September 2015
        • 48

        #4
        Tack så mycket för svaren!

        Kommentar

        Arbetssätt...