Tofsalger

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • patrik_nilsson
    • February 2014
    • 26

    Tofsalger

    Tjennare undrar om detta är tofsalgerKlicka på bilden för större version

Namn: uploadfromtaptalk1449156434773.jpg
Visningar: 1
Storlek: 129,4 KB
ID: 2185571 o hur man kan bli av med dom?


    Skickat från min SM-N915FY via Tapatalk
  • jozi81
    • January 2011
    • 917

    #2
    Ursprungligen postat av patrik_nilsson
    Tjennare undrar om detta är tofsalger[ATTACH]78250[/ATTACH] o hur man kan bli av med dom?


    Skickat från min SM-N915FY via Tapatalk
    Trådalg av något slag. Ej tofsar.

    Linda upp på pinne och ta bort mekaniskt så mycket det går. Dom brukar försvinna av sig själv med lite envishet och tur


    Skickat från min iPhone med Tapatalk

    Kommentar

    • karolin
      • March 2015
      • 33

      #3
      Jag tyckte det såg ut som staghornsalger på bilden.

      Kommentar

      • Bluewing

        • August 2012
        • 10522

        #4
        Tycker också det ser ut som Staghornalger. En " fjortisalg". Menar inte att du Patrik är en fjortis utan att algen kommer när karet är i ett slags brytningstid/tonårstid i sin mognadsprocess. När man startar upp ett kar och karet varit igång ett tag så brukar denna alg dyka upp i många kar strax innan karet blir stabilt och hittar en sund, stabil balans. Den kan också dyka upp om man har ett moget välfungerande kar som plötsligt tappar balansen, som t.ex. efter en medicinering. Den sägs också komma vid växlande Co2 nivåer.
        Många alger är ju i min mening vackra, men inte denna. En genuint ful alg.
        Den försvinner i stort sett alltid av sig själv om du har goda rutiner i karet, välfungerande filter och en rimlig fiskbelastning.
        Om du börjar förändra massa rutiner eller tillsätta algbekämpande preparat som kommer du att få fler av dem. Den är som flera andra alger en slags signal om att karet just nu inte fungerar optimalt. Det enda man kan göra är att ta bort den rent mekaniskt.
        Du kan göra en test och det är att ta upp den och känna på den. Känns den som sträva hårstrån är det helt klart Staghorn.
        Men även om det skulle vara en annan typ av alg, såsom någon håralg, så är hanteringen densamma, dvs. mekanisk borttagning regelbundet och bra, stabila grundrutiner. Ta bort blad som har mycket alger på sig.
        Men Staghorn försvinner lika snabbt som den kommer. Den tynar bara bort efter ett tag normalt.
        Juwel Vision Sällskapsakvarium 180L , Juwel Vision 450L Diskus, Juwel Vision 450L Asien/Oceanien
        Juwel Lido 120

        Kommentar

        Arbetssätt...