Alger?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Feliciaa97
    • December 2015
    • 3

    Alger?

    Hej! Startade mitt akvarium för ett par månader sen och allt har funkat bra, men nu har mina växter blivit missfärgade, får också en brun/orange fläckig yta på insidan av glaset på vissa ställen.. Är det alger eller vad kan det vara och hur får jag bort det?

    Tacksam för svar!
  • Knax
    • November 2012
    • 1148

    #2
    Låter som kiselalger. De är nästan alltid först i nystartade akvarier. De kommer att försvinna med tiden, men vill du bli av med dem från rutan lossnar de lätt med en vanlig algmagnet eller algskrapa.

    Skickat från min GT-I9505 via Tapatalk
    // Mats, a.k.a. Knax



    "All's well that ends." - Unknown

    Kommentar

    • Feliciaa97
      • December 2015
      • 3

      #3
      tack för svar!
      Man kan alltså inte tvätta bort dem eller använda något speciellt medel? Klarar sig växterna eller kommer jag behöva köpa nya efter en tid?

      Kommentar

      • simka
        • November 2013
        • 326

        #4
        Jag brukar strunta i magnetskrapan och bara använda vanliga (obs helt nya) kökssvampar till rutorna. Har lyckats få grus med magneten och gjort stora repor.

        Kiselalgerna brukar gå lätt bort och det räcker säkert att du petar försiktigt på växterna för att det ska lossna. Jag har aldrig behövt slänga en växt på grund av kiselalger.

        Ett tips är att, om möjligt, undvika de mesta medel till akvarierna. Och bara använda det om det verkligen, verkligen är nödvändigt (Ex vid sjukdom, beredningsmedel etc)

        Lycka till!
        Senast redigerad av simka; 01 December 2015, 17:18.
        450L Malawi - Pågående projekt
        180L Malawi - Avvecklat
        60L Rasboror & tetror - Avvecklat

        Kommentar

        Arbetssätt...