Egeria densa (vattenpest)

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • åheim
    • April 2006
    • 13110

    Egeria densa (vattenpest)

    Jag har aldrig riktigt gett vattenpesten en chans i mina akvarier förrut, sen har jag haft för varmt vatten (ca. 27-28gr), den här växten vill ha svalt vatten och man bör inte gå över 25gr. Det jag har märkt är att den är trevlig både som flyväxt och när den är planterad.

    En rolig grej jag upptäckt är att den faktiskt kan plantera sig självt... om man bara låter den vara så kommer toppen på växten flyta uppåt och rotdelen gå neråt och sen skickar den i väg rötter som letar sig ner till bottensubstratet och sen rotar den sig fast, ganska ordentligt

    Rotsättningen är nog annars något många tycker är svårt med den här växten, om man trycker ner växten i sanden så flyter den ändå snart iväg. Men som sagt, får den bara rota sig själv så sitter den faktiskt

    Jättetrevlig växt förövrigt!
    Viva Leo Buscaglia
  • Kjell Fohrman
    Administrator

    • December 2001
    • 48147

    #2
    Instämmer med att det är en väldigt trevlig växt om bara inte vattnet är för varmt
    Akvaristiska hälsningar
    Kjell
    Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
    Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

    Kommentar

    • Inger H

      • December 2008
      • 11247

      #3
      Jag gillar denna växt, men den verkar inte vara speciellt populär. Det är sällan man ser den i några kar. Hos mig finns Egeria densa både i mitt svärdbärarekar och i regnbågskaret. Toppenväxt för yngel att gömma sig i och bra som snabbväxande i nystartade kar . Den skall planteras ganska så tätt för att komma till sin rätt enligt mig då .

      //Inger
      "Felix qui potuit rerum cognoscere tempus" - Lycklig är den som förstår händelsers orsaker.

      Kommentar

      • Mu(sic)
        • March 2012
        • 2305

        #4
        Jag följde med några bekanta som dök i Storsjön för en massa år sen och dom kom upp med vattenpest åt mej. Den höll sej väldigt bra i ett av mina kar

        Kommentar

        • Kjell Fohrman
          Administrator

          • December 2001
          • 48147

          #5
          Ursprungligen postat av Mu(sic)
          Jag följde med några bekanta som dök i Storsjön för en massa år sen och dom kom upp med vattenpest åt mej. Den höll sej väldigt bra i ett av mina kar
          Fast jag tror inte att det är den Elodea (Egeria) som vi kan hitta i vår natur utan den är en "släkting" (Elodea canadensis).
          E. densa har jag försökt att hålla ute men den klarar inte ens av kalla höst/vårnätter utan dör då direkt.
          Akvaristiska hälsningar
          Kjell
          Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
          Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

          Kommentar

          • Mu(sic)
            • March 2012
            • 2305

            #6
            Ja det var det nog men jag tyckte det var roligt att se den här. Och att jag kunde ha den i karet

            Kommentar

            • åheim
              • April 2006
              • 13110

              #7
              Vattenpesten torde vara den vanligast förekommande akvarieväxten under 80-90-talet? Min sinnebild av alla akvarier som jag sett i unga år hade alltid några risiga tunna stänglar och sen det gula ljuset från glödlampsrampen, allt var inte bättre förr...

              Eftersom jag inte gillar allt för belysta akvarier och håller det lite sparsamt så kommer den mest få agera flytväxt så den kan få det ljus den behöver. Cryptocoryne är en annan växt som alltid funkar i mina lite dunkla akvarier och den är också en trevlig växt!
              Viva Leo Buscaglia

              Kommentar

              Arbetssätt...