Tofsalger

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Allgie
    • September 2015
    • 48

    Tofsalger

    Hej. Är ny här. Har en fundering om alger. Söker o gissar att det är tofsalger. Hur blir man fri från dem? Har kommit smygandes de senaste månaderna... är överallt. På växter rot och på sten. Har 100 liters. Gör Vattenbyten ca 1-2 ggr i månaden.
    Tack på förhand
    Anneli
  • Mathias Nilsson
    • July 2011
    • 6552

    #2
    Ursprungligen postat av Allgie
    Hej. Är ny här. Har en fundering om alger. Söker o gissar att det är tofsalger. Hur blir man fri från dem? Har kommit smygandes de senaste månaderna... är överallt. På växter rot och på sten. Har 100 liters. Gör Vattenbyten ca 1-2 ggr i månaden.
    Tack på förhand
    Anneli
    Tjenna, välkommen hit!

    När det gäller tofsalger så kan de vara ganska sega att bli av med men det är inte omöjligt. Man kan som en inledande åtgärd köpa "siamesiska algätare", de är ganska bra på att ta den typen av alger. Detta förutsätter att akvariet i sig inte redan är knökfullt av annan fisk. Siameser blir ganska stora över tid så det kan vara bra att plocka ur dem när de växt sig för stora. Man brukar kunna ge tillbaka dem till butiken.

    Alternativ två är mekanisk rengöring. Man kan ansa bort angripna blad och se till att öka växtmassan lite. De alger som sitter på inredningen kan man skrubba av eller hälla kokande vatten på, då dör de tämligen omgående. Orkar du så är det bara att plocka ur inredningen och hälla kokande vatten på den. (Som en not nu när jag sett många märkliga grejer inom hobbyn, häll INTE kokande vatten i akvariet)

    När detta är gjort kan du öka dina vattenbyten lite, gärna 30-50% en gång i veckan, då blir det mer lättstyrt. Om du inte har fisk som äter växter så är det alltid bra med många sådana. Då får algerna mindre spelrum
    http://mathiasaquariums.blogspot.se/

    "Konsten att tråka ut är konsten att säga allt" - Dante

    Kommentar

    • Allgie
      • September 2015
      • 48

      #3
      Tack. Växterna trivs så de förökar sig bra, fast algerna växer på dem. Jag ska göra det du skriver. Tack

      Kommentar

      • Bisho
        • September 2013
        • 304

        #4
        Hej & välkommen!

        Jag håller med Mathias! Siamesiska algätare är jätte bra "Så länge de är små, men om de blir stora så äter dem inte alger.. De jag hade var så i alla fall.
        Här har du lite info om den fisken:


        Om man inte vill ha så stora fiskar i framtiden så kan jag varmt rekommendera "Otocinclus" De blir bara 5cm, men jag rekommenderar att du köper mer än 3st. Jag hade tofsalger på mitt 200l kar och köpte 5st och då all tofsalger eller möjligtvis 80% av de jag hade var borta på 2 veckor.
        Lite info om den:


        Några bra algätare samt tofsalger är kinesisk algätare, jag hade haft de också, men problemet med dem är att de blir så himla stora. De kan bli ca. 30cm.
        Lite info om den:


        Flying Fox är bra algätare, men osäker om de äter tofsalger.
        Lite info om den:


        Gällande vattenbyten tycker jag att det är för lite. Jag hade nog gjort 1 gång i veckan som Mathias sa

        Lycka till
        Senast redigerad av Bisho; 27 September 2015, 22:23.
        Mitt tanganyika akvarium
        https://www.zoopet.com/akvarium/akvarium.php?NR=1004

        Kommentar

        • Allgie
          • September 2015
          • 48

          #5
          Tack för hjälpen
          Anneli

          Kommentar

          Arbetssätt...