Snabbväxare som inte växer

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Mu(sic)
    • March 2012
    • 2305

    Snabbväxare som inte växer

    Jag har H. polysperma i ett litet kar och dom växer inte över huvudtaget. Dom överlever bara. Likadant med bacopan. Hur kan det komma sej? Det är ett Aquael 54 l med en ett år gammal ledlampa av samma märke. Jag gödde med pmdd förut men har gett upp. Det har aldrig funkat med växter i det karet. Min spikblad i Lidot växer långsamt också tycker jag men där vet jag inte hur gamla rören är. Det som växer hos mej är anubias och min crypto. Fast dom har jag ju haft länge. Javaormbunkarna och windelöven växer på också.

    Vad kan detta bero på?
  • Micke L
    • December 2013
    • 456

    #2
    Jag tror att det beror på ljuset i akvariet. De som fungerar hemma hos dig kräver inte speciellt mycket ljus, medan de som du inte får att växa är mer ljuskrävande.

    Kommentar

    • Jesper Broman
      • November 2012
      • 3445

      #3
      Jag gissar också på att ljuset är för dåligt.

      Kommentar

      • Mu(sic)
        • March 2012
        • 2305

        #4
        I artbeskrivningarna står det ljuskrav 2 - 5 vilket innebär att dom inte kräver mycket ljus? Men dom blir ju säkerligen mycket bättre med rejält ljus. Att polysperman inte växer över huvudtaget är inte det lite konstigt ändå?

        Kommentar

        • Jesper Broman
          • November 2012
          • 3445

          #5
          Jag hade polysperma i alla mina akvarier för något år sen och i det med sämst ljus så var det som hos dig, den levde med växte ingenting.
          Står den i mycket ljus så är den värre än ogräs på att växa

          Kommentar

          • Micke L
            • December 2013
            • 456

            #6
            Jag har också provat olika snabbväxande i mitt tavelakvarium, bl a polysperma. I tavlan är det dunkelt med lite ljus. Det som fungerat bäst för mig är vattenpest. I Zoopets beskrivning står det ljus 3-5 men det hade min vattenpest ingen koll på Provar du vattenpest kan du ju plantera några stänglar och lägga några på vattenytan som flytväxter. Där, nära ljuset kommer de garanterat att växa och du får fler att plantera.

            Kommentar

            • Mu(sic)
              • March 2012
              • 2305

              #7
              Tack för svaren sent om sider Jag har bytt rör i Lidot så jag hoppas på resultat

              Kommentar

              Arbetssätt...