Kan man kombinera växtakvarium med mörkt vatten?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Twix
    • June 2015
    • 42

    Kan man kombinera växtakvarium med mörkt vatten?

    Hej.

    Jag vill inte kalla det för svartvatten men tefärgat/mörkt vatten, är det möjligt att få till ett växtrikt kar tillsammans med det?

    Finns det ljusvågor som växterna tar upp som vi inte ser så att man kan kombinera detta på ett bra sätt? Låt säga att man har relativt mörkt vatten och grillar på med massa ljus, finns det chans att växterna kan överleva då? Skukle det hjälpa att tillsätta co2?
  • Bobby
    • March 2002
    • 351

    #2
    Det är ingen lätt kombo som du vill ha till.
    Lite flytväxter kan fungera - annars dör det mesta i växtväg i äkta svartvatten.

    Kommentar

    • Sleaper

      • September 2008
      • 2876

      #3
      Kan tänka mig att cryptocoryne-arter och anubias klarar sig rätt bra, även svärdsplantor och vallisneria kan funka förutsatt att det ändå är hyggligt med ljus. CO2 är en klar fördel kan jag tänka mig, också i ett sånt här kar.

      Kommentar

      • BengtO
        • May 2005
        • 216

        #4
        Har kört många burkar med fibertorv på botten istället för sand. Planterade växterna i små krukor också med torv i som gick att gömma i bottentorven. Rötter och löv till det så det blev rejält svartvatten. Ingen CO2 eller cirkulation. Växte så det knakade.

        Kommentar

        • admin
          Christian Alfredsson

          • November 2004
          • 11215

          #5
          Olika zoner i karet med olika starkt ljus? Tänk solstrålar genom lövverk?
          Christian Alfredsson
          Tekniskt ansvarig Zoopet

          Kommentar

          • Twix
            • June 2015
            • 42

            #6
            Ursäkta sent svar. Det verkar inte vara omöjligt med plantor som inte är så ljuskrävande alltså. Någon speciell ljuskälla som penetrerar färgat vatten extra bra till växterna?

            Att gräva ner en kruka runt växten med massa bra ämnen låter som en fiffig lösning. Är då det bästa att köra på torv, kattsand, soil...? (Just i krukan alltså).

            Igår fick jag igång min första sats med mäsk, 5 liter som puttrar ut i en syresten. Tänkte börja på en låg nivå som går dygnet runt innan jag har en timerstyrd reaktor. Har ett annat kar där jag tänkte satsa mycket mer på växter/co2 som jag också nyss startat.


            Ursprungligen postat av admin
            Olika zoner i karet med olika starkt ljus? Tänk solstrålar genom lövverk?
            Om jag förstår dig rätt här så tänker du att i exempelvis ena halvan av karet så grillar man på med belysning och har växterna där medan andra änden får vara mer dunkel och kal?

            Kommentar

            • Erik Åhlander
              • January 2006
              • 1881

              #7
              Javaormbunkar brukar trivas även i så mörkt vatten

              Kommentar

              Arbetssätt...