Vilka alger??..och genomskinliga blad...

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • LightDisciple
    • April 2015
    • 162

    Vilka alger??..och genomskinliga blad...

    Gabaaah!!!

    De fruktade algerna har kommit över natten! Allt jag läst (och skrivit ned i flera omgångar) är fullständigt bortglömt! Letar febrilt på nätet, här på zoopet och i alla mina högar av anteckningar från förkovringsmånaderna innan uppstart.
    Hittar inte en beskrivning som stämmer!
    Lyckas inte ta kort med skärpa på de små fjuniga pälsliknande håren som täcker en del av vallisnerians blad längst uppe vid ytan. Det ser brunt ut.
    Akvariet, som är mitt första försök med vatten i..., har bara varit igång sedan 16/7-2015. Dvs 4 dagar.

    Hittade anteckningar om skäggalger, men de är mycket buskigare och längre. Kanske mina bara är bebisar än?
    Hittade info om kiselalger som ska vara vanligt i nyuppstartade akvarium. De skulle lämna bruna spår (mönster) efter sig. Stämmer ju inte helt det heller.
    Pälsalger läste jag om nu på nätet, men de skulle sitta på bladkanter. Mina sitter över hela bladet där de växer. Dessutom ska väl pälsen som beskrivs växa på kanterna vara grön...

    Måste ju veta vad det är för att kunna åtgärda det rätt!

    Har 2x 36W T8-rör till 160l, Tropicas Plant Growth Substrate i botten under växterna och 2-3 mm sjösten på det. Perfekta värden på vattnet så vitt jag förstår():

    0 mg/l NO3
    0 NO2
    >7 dGH
    6 dKH
    pH 7
    0 mg/l CL2

    Har ju haft något konstigt med de nya växterna som var och fortfarande fortsätter att bli genomskinliga och/eller bruna i bladen och tappar mycket blad. Har bilder på dem i min projekttråd "Jord i lillen". Alla är inköpta från Tropica. Så det ska ju vara jättebra kvalité! Förstår inte alls vad det är för fel på växterna. (Läs mer om deras märkliga slem och blad-död i projekttråden.)

    Vad är felet?
    Kan förruttnelsen i bladen, trots all rensning, påverka så att algerna kommit?
    Vad ska jag göra?

    Tar emot all hjälp med öppna armar!!!
    /Nervös 4 dagars "mamma" till 160l.
  • Sleaper

    • September 2008
    • 2876

    #2
    Felet är nog att det tar några veckor för växterna att etablera och anpassa sig. Oftast är ju akvarieväxterna odlade ovan vatten (emerst) vilket gör att bladen inte klarar sig under vatten, utan kommer att ersättas med nya blad som klarar detta. Att bladen löser upp sig kan också bero på just anpassning till ny förhållanden, och skillnad i osmotiskt tryck. Algerna tycker jag inte låter som ett större problem i nuläget, alger i någon form dyker alltid upp i början. Men man kan ju undvika en del problem med att inte ha för lång belysningstid utan sätta den till max 6-7tim/dag i början, och mata fiskarna väldigt snålt osv. "2-3mm sjösten"? Är det fraktionen på gruset?

    Kommentar

    • LightDisciple
      • April 2015
      • 162

      #3
      Ursprungligen postat av Sleaper
      Felet är nog att det tar några veckor för växterna att etablera och anpassa sig. Oftast är ju akvarieväxterna odlade ovan vatten (emerst) vilket gör att bladen inte klarar sig under vatten, utan kommer att ersättas med nya blad som klarar detta. Att bladen löser upp sig kan också bero på just anpassning till ny förhållanden, och skillnad i osmotiskt tryck. Algerna tycker jag inte låter som ett större problem i nuläget, alger i någon form dyker alltid upp i början. Men man kan ju undvika en del problem med att inte ha för lång belysningstid utan sätta den till max 6-7tim/dag i början, och mata fiskarna väldigt snålt osv. "2-3mm sjösten"? Är det fraktionen på gruset?
      Tusen tack för ditt svar!

      Har ljuset tänt 8 h nu. Började med 6h och gick upp till 7, sedan 8h.
      Ja, sjöstenen har en diameter på ca 2-3mm och är lagt i ett ca 3 cm tjockt lager i framkant och ca 4-5 cm i bakkant med Tropicas Plant Growth Substrate under det (ca 1,5 cm tjockt lager).

      Har inga fiskar eller något annat djur i akvariet än, då det är helt nystartat.

      Undrar om det är viktigt att fortsätta rensa alla genomskinliga blad varje dag eller om det går bra att göra det bara någon gång i veckan, när jag ändå ska göra ett delvattenbyte?
      Det blir så mycket meck...särskilt med det provisoriska 150 cm armaturen (dvs en halvmeter för stor för akvariet) som är svår att flytta runt på.

      ...och algerna gör jag inget åt då?

      Kommentar

      • ansjo
        • November 2005
        • 29967

        #4
        Nä, inte i nuläget innan karet har kommit igång.
        /Anders

        Medlem i NCS - givetvis!

        Kommentar

        • LightDisciple
          • April 2015
          • 162

          #5
          Ursprungligen postat av ansjo
          Nä, inte i nuläget innan karet har kommit igång.
          Tack Anders!
          Vad skönt!

          Kommentar

          Arbetssätt...