svartalger

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • conyds
    • June 2015
    • 12

    svartalger

    jag har fått svart alger i akvariet som sprider sig och sätter sig framför allt på växterna hur ska jag få bukt med
    dessa alger? jag hade tidigare brun alger på växterna och fick tipset att köpa några segelfens¨molly och på en vecka var dom borta dom käkade brunalgerna som tokiga. men Mollyna vill ha lite salt i vattnet jag hade i 1 tsk på 50/lit vatten och temp. på 27 gr.
  • ansjo
    • November 2005
    • 29967

    #2
    Är det kanske cyano du har fått? Googla och se om det stämmer...så utgår vi därifrån sedan.
    /Anders

    Medlem i NCS - givetvis!

    Kommentar

    • conyds
      • June 2015
      • 12

      #3
      Hej! Tycker inte att det ser ut som Cyano utan den är som svart ludd, jag har bl.a ciklidgräs där en del grässtrån har alldeles svarta kanter sista 4-5 cm ut mot toppen och på stenar och i gruset blir det som svart ludd och lysrören är nybytta för 3 veckor sedan till aqua fluora så det är nog inget fel på ljuset

      Kommentar

      • ansjo
        • November 2005
        • 29967

        #4
        Du kan inte fota och länka hit?
        /Anders

        Medlem i NCS - givetvis!

        Kommentar

        • conyds
          • June 2015
          • 12

          #5
          Det är svårt att få någon bra bild på växterna, men i bladkanterna ser det ut som skäggstrån, alldeles ludet

          Kommentar

          • Sleaper

            • September 2008
            • 2883

            #6
            Förmodligen penselalger. Bara att klippa bort drabbade blad. Siamensis äter också dessa alger.

            Kommentar

            • ansjo
              • November 2005
              • 29967

              #7
              Tofsalger tror jag, men åtgärdas på samma vis.
              /Anders

              Medlem i NCS - givetvis!

              Kommentar

              • Sleaper

                • September 2008
                • 2883

                #8
                Tror vi menar samma sak, alltså BBA eller "black beard algea" som dom säger på engelska :-).

                Kommentar

                • conyds
                  • June 2015
                  • 12

                  #9
                  tack för hjälpen på mitt inlägg om svartalger , jag har kommit fram till att det måste vara black beard algea, efter att ha tittat på bilder på nätet. jag ska se om jag kan få tag på några/någon Siamensis? hur många kan vara lagom till ett 110 lit. akvarium? jag har tidigare 2 stora Guldgurami 2 st. Blågurami och 2 st enormt stora Marmorscalarer

                  Kommentar

                  • ansjo
                    • November 2005
                    • 29967

                    #10
                    Du ska jag vara lite elak och säga ingen, då karet är lite väl litet. Och speciellt med de invånare det redan har...Amanoräkor istället kanske?
                    /Anders

                    Medlem i NCS - givetvis!

                    Kommentar

                    • Sleaper

                      • September 2008
                      • 2883

                      #11
                      Kruxet är ju som sagt att Siamensis blir rätt stora, jag har själv 3st rackare i ett 370liters kar men gillar inte när dom blir 10cm +. Men köp några små exemplar och fånga in dom när dom blir för stora. Brukar funka bra med en petflaska där man skurit av halsen och vänt den inåt som en tratt, placera sedan en fodertablett i flaska som bete. Dom kommer in men inte ut.

                      Kommentar

                      • addo
                        • January 2007
                        • 609

                        #12
                        Kanske skiljer från individ till individ, men jag har aldrig haft någon siames som ätit tofsalger. Jag har för övrigt aldrig hittat nått djur som äter tofsalger.

                        Kommentar

                        • Sleaper

                          • September 2008
                          • 2883

                          #13
                          Det behövs några stycken för att få bukt med toffsarna. Har funkat väldig bra för mig. Amanoräkor har jag däremot inte sett göra något åt toffsar. Men det gäller att det är Siamensis och inte "Flying Fox" som är väldigt lik.

                          Kommentar

                          • addo
                            • January 2007
                            • 609

                            #14
                            Jag har haft Riktiga siameser i rätt stora stim utan att det funkat. Tyckte bara det kunde vara värt att nämna så Conyds inte ser det som ett alternativ som garanterat fungerar.

                            Kommentar

                            • Agge
                              • March 2006
                              • 28

                              #15
                              Jag köpte två siamesfiskar som är mycket duktiga på att äta svarta alger men en har blivit större än den andra och jagar den runt i akvarium. Jag vill skänka bort den större mot avhämtning. Svara på detta så kommer vi överens om tid och plats. Jag bor i Stockholm.

                              Kommentar

                              Arbetssätt...