substrat?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • ekklad
    • February 2011
    • 56

    substrat?

    vilket substrat är att föredra till växtakvarium? sett att soil ska va bäst, men även dyrt. någon som kan rekommendera någon annan billigare variant?
    eller kan man blanda olika substrat? akvariets bottenyta 150x60 så de lär bli dyrt att enbart använda soil.
  • Sleaper

    • September 2008
    • 2877

    #2
    Soil där det skall planteras och sand för övrigt är ju vanlig lösning. Tropicas soil är inte så dyr. Annars kan man lägga JBL Aquabasis eller Tropicas motsvarighet i ett lager under grus eller sand för att få ett mera långtidsverkande substrat.

    Kommentar

    • Sannive

      • June 2013
      • 56

      #3
      Vanlig ekologisk matjord har jag kört med i botten på alla mina burkar, jag blandar med kattsand (ej klumpbildande) för att det inte skall bli för kompakt och sedan har jag på den sand/grus som jag önskar. Har alltid fungerat för mig och det växer så det knakar
      430 L Sydamerika
      54 liter Froglife
      30 liter Räkfrossa
      40 liter Mini-damm på balkongen utan invånare

      Kommentar

      • ekklad
        • February 2011
        • 56

        #4
        okej, men blir det inte vattnet för stillastående under sanden? eller kör du grova korn på sanden? jag har en slags jord som jag använt när jag byggt bakgrunden, tror du att den kan funka istället för matjord eller innehåller matjorden ämnen som växterna vill ha? http://www.exo-terra.com/en/products/jungle_earth.php

        Kommentar

        • terasque
          • April 2015
          • 47

          #5
          Ett lite sent svar kanske, men vitsen med 'soil' är att den håller längre och ska garantera näring i 1år+ om jag inte missförstått det hela. Lycka till med grejjerna!
          35L planterat växtakvarium ][ Projekttråd <- Försök till aquascape

          Kommentar

          Arbetssätt...