invånare till växtakvarium

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • ekklad
    • February 2011
    • 56

    invånare till växtakvarium

    håller på att bygga ett paludarium, och tanken är att vattendelen som är på 315 liter ska ha focus på växter.
    vill ju även ha en del fiskar i och tankarna går just nu kring:
    pansarmalar
    kardinaltetror
    körsbärsräkor alternativt någon annan räka som kan odlas i separat akvarium.
    siameisiska algätare
    vad tror ni om dessa invånare?

    sen har jag även två stora och fina långsträckta pansarmalar hemma nu i ett annat akvarium, och frågan är om jag vågar ha dessa i mitt paludarium? eller kommer dom förstöra för mig? gräva upp växterna eller jaga räkor?
    ska göra om akvariet till räk akvarium och behåller gärna de långsträckta pansarmalarna ifall det är möjligt, annars får dom flytta tillbaka till akvariebutiken.
  • blaze1337
    • July 2014
    • 646

    #2
    skulle det vara upp till mig hade jag heldre kört på en grupp amanoräkor (15-20 st) mina är fan odödliga dem överlever alla fiskar som scalarer , långsträckta pansarmalar , o elloti ciklider , gällande kardinaler hade jag gärna skippat med o kört på en annan fisk , av MIN erfarenhet så har kardinaler baraaaa varit sjukdoms parasiter.

    Kommentar

    • ekklad
      • February 2011
      • 56

      #3
      okej, vad synd för dom är ju så fina när dom är ett gäng. har funderat på amano också men vad ja har förstått så är dom svåra att odla på. och ja har hellre en räka som ja kan odla eftersom ja har tröttnat på att skrapa rutorna i mitt 240 liters akvarium och ska göra om det till räk/snäckakvarium. har redan ett 107 liters med körsbärsräkor och postnhorn snäckor och det akvariet ser ut som nytt fast att det varit igång i 2 år. och har aldrig haft nere händerna i vattnet ens så om fiskarna tar en räka då och då så gör det ju inte så mycket.

      Kommentar

      • blaze1337
        • July 2014
        • 646

        #4
        Ursprungligen postat av ekklad
        okej, vad synd för dom är ju så fina när dom är ett gäng. har funderat på amano också men vad ja har förstått så är dom svåra att odla på. och ja har hellre en räka som ja kan odla eftersom ja har tröttnat på att skrapa rutorna i mitt 240 liters akvarium och ska göra om det till räk/snäckakvarium. har redan ett 107 liters med körsbärsräkor och postnhorn snäckor och det akvariet ser ut som nytt fast att det varit igång i 2 år. och har aldrig haft nere händerna i vattnet ens så om fiskarna tar en räka då och då så gör det ju inte så mycket.

        håller med amano är inget man ska "odla" men i så stort akvarium så vill man ha räkor som syns och som klarar sig länge

        Kommentar

        • ullo
          • February 2015
          • 181

          #5
          En hel skock med körsbärsräkor modell Sakura syns. Illröda saker som kilar runt på botten och skaffar smått när andan faller på. Gott om små-grönska i botten bara så räkynglena kan gömma sig för stormunnade och hungriga fiskar.

          Kommentar

          • ekklad
            • February 2011
            • 56

            #6
            vad tror ni om dom långsträckta pansarmalarna? är dom för stora o bökiga o kmr förstöra mina växter samt äta räklingar?
            och blanda amano och körsbär är la ingen hit va?

            Kommentar

            • addo
              • January 2007
              • 609

              #7
              Körsbärsräkor är kommer fungera utmärkt.

              Kardinaltetror är fina men astråkiga. Finns det risk att fisken hoppar ur? Annars skulle stänktetror vara perfekt, googla fram hur dom leker Bilbuksfiskar skulle också passa. Eller labyrintfiskar som dvärgurami (vildformen) och kampfisk av kortfenad modell. Någon dvärgciklid vid botten kanske.

              Kommentar

              • addo
                • January 2007
                • 609

                #8
                Så länge sen jag hade långsträkt pansarmal så jag är inte säker, men det borde fungera. Alla fiskar äter räklingar men tillräckligt många brukar klara sig ändå, speciellt om man har mycket växter.

                Kommentar

                • blaze1337
                  • July 2014
                  • 646

                  #9
                  jag har 7-8 fullvuxna långsträckta pansarmalar med amanoräkor och räkorna klarar sig , dock vet jag ej hur de är mot körsbärsräkor

                  Kommentar

                  • ekklad
                    • February 2011
                    • 56

                    #10
                    Ursprungligen postat av addo
                    Körsbärsräkor är kommer fungera utmärkt.

                    Kardinaltetror är fina men astråkiga. Finns det risk att fisken hoppar ur? Annars skulle stänktetror vara perfekt, googla fram hur dom leker Bilbuksfiskar skulle också passa. Eller labyrintfiskar som dvärgurami (vildformen) och kampfisk av kortfenad modell. Någon dvärgciklid vid botten kanske.

                    ja stänktetran va ju frän, svårlekt i akvarium lr? ingen risk att dom hoppar ur iaf, 80cm högt regnskogsterrarium ovanför
                    kardinal tänkte ja mest på för färgernas skull. men någon annan fin icke växtätare/förstörare stimfisk funkar ju också

                    Kommentar

                    • Shepard

                      • March 2003
                      • 13992

                      #11
                      Stänktetror skulle som sagt passa perfekt, då de ju leker i på växtblad ovanför ytan, och det har du väl antar jag, med tanke på att det är ett aquaterrarium Svårlekta tror jag inte att de är, har haft lek av dem för ett antal år se'n, då de lekte på Anubiasblad som satt på rötter som stack upp ovanför ytan. Några yngel såg jag dock aldrig, eftersom det var ett sällskapskar.
                      "You can fight like a krogan, run like a leopard, but you'll never be better than commander Shepard" (Miracle of Sound)
                      Min profil
                      Mitt galleri

                      Kommentar

                      • ekklad
                        • February 2011
                        • 56

                        #12
                        jo mycket växter ska det vara, håller på och bygger just nu så har varken vatten lr växter. men då får det bli några stänktetror iaf

                        Kommentar

                        • addo
                          • January 2007
                          • 609

                          #13
                          Länka in några bilder sen vet jag

                          Jag har bara hållit stänktetror i akvarium med täckglas, då försökte dom leka även om det av förklarliga skäl inte gick så bra. Men dom verkar rätt heta på gröten i alla fall.

                          Kommentar

                          • ekklad
                            • February 2011
                            • 56

                            #14
                            är tyvärr inte så aktiv på zoopet då fokus ligger på ormen som ja ska ha i paludariet, men ja lägger upp bilder och skriver en rad i min byggtråd

                            Kommentar

                            Arbetssätt...