Svåra algproblem

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Jesper33
    • January 2015
    • 21

    Svåra algproblem

    Hej,

    någon som kan tipsa hur jag blir av med alger av typen som bilden visar? En grön massa som täcker andra växter.

    jag har 375 liter, fyra T5 a 80 W med reflektorer, tända 7 timmar, CO2, och PMDD enligt gammalt recept, med mål på NO3 10 mg/l, PO4 1,5 mg/l samt järn 0,1, som tidigare fungerat bra. Jag har ett 30 tal Amanoräkor, och 10 Ottoclincus, 70 Kardinal och långrandig pansarmalar samt ett par små regnbågsfiskar.

    Jag har ganska mycket snabbväxande stängelväxter.

    Bifogade filer
    Senast redigerad av Jesper33; 12 May 2015, 18:41.
  • HWH
    • March 2013
    • 2310

    #2
    Släck lyset en vecka till att börja med. Det har alltid fungerar här.
    /Helena,
    Zoopets norska inslag. Har en salig blandning av stort och smått, vått och torrt.

    Kommentar

    • Jesper33
      • January 2015
      • 21

      #3
      Dör inte växterna om man gör det så länge? Jag hade planerat göra det 3 dagar. Kopplar manbort CO2 samtidigt och avstår från gödning under den tiden?

      Kommentar

      • Inger H

        • December 2008
        • 11247

        #4
        Du har cyano i karet - ingen alg, utan en bakterie. Täck karet med dubbla sopsäckar i tre till fyra dagar. Inget ljus alls får komma in, inget matande under dessa dagar och inget gluttande genom säckarna, bäcksvart ska det vara. Det brukar fungera för det mesta .

        //Inger
        "Felix qui potuit rerum cognoscere tempus" - Lycklig är den som förstår händelsers orsaker.

        Kommentar

        • Jesper33
          • January 2015
          • 21

          #5
          Tack, det blir ganska enkelt, jag har det inbyggt så jag behöver bara täcka framrutan och stänga dörren. Skall jag stänga av CO2 och avstå från gödning?

          Kommentar

          • Inger H

            • December 2008
            • 11247

            #6
            Ursprungligen postat av Jesper33
            Tack, det blir ganska enkelt, jag har det inbyggt så jag behöver bara täcka framrutan och stänga dörren. Skall jag stänga av CO2 och avstå från gödning?
            Japp!

            //Inger
            "Felix qui potuit rerum cognoscere tempus" - Lycklig är den som förstår händelsers orsaker.

            Kommentar

            • HWH
              • March 2013
              • 2310

              #7
              Ja avstå från allt sådant. Och beroende på hur ljust det är i rummet så behöver du säkert täcka. Jag har aldrig gjort det, bara släckt själva akvarielyset, men många har behövt täcka karen som Inger skriver.
              /Helena,
              Zoopets norska inslag. Har en salig blandning av stort och smått, vått och torrt.

              Kommentar

              • Jesper33
                • January 2015
                • 21

                #8
                Tack för tipsen. Jag läste också att man kan öka kaliumnitrat så det skall jag också göra.

                Kommentar

                Arbetssätt...