växterna ser ut som nät

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • drakmalen
    • April 2015
    • 13

    växterna ser ut som nät

    jag har fyra st bladväxter i mitt akvarium som inte ser så friska ut.... bladen försvinner sakta men säkert ... dom börjar se ut som spindelnät ... nån som vet vad som har hänt?? är det farligt för fiskarna jag har?
  • Bluewing

    • August 2012
    • 10522

    #2
    Det troliga är att det är näringsbrist och då tar växten näring från de egna bladen. Vad är det för växter? Vad har du för ljus och hur starkt och hur många timmar tänt? Vad ger du för näring?
    Juwel Vision Sällskapsakvarium 180L , Juwel Vision 450L Diskus, Juwel Vision 450L Asien/Oceanien
    Juwel Lido 120

    Kommentar

    • Inger H

      • December 2008
      • 11247

      #3
      Har du Ancistrusmalar och är namnet på växterna kanske Echinodorus? Det vara bara min första tanke som dök upp, som förmodligen är en vild tanke .

      //Inger
      "Felix qui potuit rerum cognoscere tempus" - Lycklig är den som förstår händelsers orsaker.

      Kommentar

      • drakmalen
        • April 2015
        • 13

        #4
        ja jag har Ancistrusmalar och växten jag har är Echinodorus.... vadå äter dom upp växten eller?

        Kommentar

        • Bluewing

          • August 2012
          • 10522

          #5
          Japp. De kan de göra i vissa kar.
          Juwel Vision Sällskapsakvarium 180L , Juwel Vision 450L Diskus, Juwel Vision 450L Asien/Oceanien
          Juwel Lido 120

          Kommentar

          • drakmalen
            • April 2015
            • 13

            #6
            jag vet inte vad det är för ljusrör och etiketten på näringen finns ej kvar ... jag har tagit över akvariet från en som inte hade tid för dom mer.
            jag har tänt från kl 07 till 21

            Kommentar

            • Inger H

              • December 2008
              • 11247

              #7
              Så här kan det se ut efter en hungrig Ancistrus.
              Bifogade filer
              "Felix qui potuit rerum cognoscere tempus" - Lycklig är den som förstår händelsers orsaker.

              Kommentar

              • Bluewing

                • August 2012
                • 10522

                #8
                Oj. Det var länge... Mina ligger på mellan 8-10 timmar max. Är dessa Echinodorus de enda som ser ut som "nät" då tror jag du har svaret i det Inger skrev.
                Juwel Vision Sällskapsakvarium 180L , Juwel Vision 450L Diskus, Juwel Vision 450L Asien/Oceanien
                Juwel Lido 120

                Kommentar

                • Bluewing

                  • August 2012
                  • 10522

                  #9
                  Ursprungligen postat av Inger H
                  Så här kan det se ut efter en hungrig Ancistrus.
                  Tycker det är rart av dig att köpa svärdsplantor som mat till dina Ancistrus, Inger.
                  Juwel Vision Sällskapsakvarium 180L , Juwel Vision 450L Diskus, Juwel Vision 450L Asien/Oceanien
                  Juwel Lido 120

                  Kommentar

                  • drakmalen
                    • April 2015
                    • 13

                    #10
                    hur länge ska jag ha tänt till dom små liven då?

                    Kommentar

                    • Webo
                      • August 2014
                      • 1968

                      #11
                      8 till 10 tim. Du kan dela upp tiden också om du vill. Jag har mina tänt 1.5 tim på morgonen för att de ska vakna inna jag sticker hemifrån så de kan få mat. Sen stängs de och tänds igen kl 16:00 och är på till 22:00.
                      Juwel Vision 450 med Malawi och malar. Juwel Rio 400 med malar, Praktbotia, Röd Fantomtetra, Kilfläck Rasbora, Kardinaltetra, Svart Neontetra och Siameser. Juwel Rio 240 Växtkar med räkor, Siameser och malar. Juwel Lido 120 med Guldbarb och malar. Ställning med 6 st 30 l räkkar och 3 st 40 l odlingskar.

                      Kommentar

                      • drakmalen
                        • April 2015
                        • 13

                        #12
                        ok det låter kanske som en bra ide

                        Kommentar

                        • Inger H

                          • December 2008
                          • 11247

                          #13
                          Ursprungligen postat av Bluewing
                          Tycker det är rart av dig att köpa svärdsplantor som mat till dina Ancistrus, Inger.
                          Jag är inte så rar så jag har några svärdsplantor till mina .

                          //Inger
                          "Felix qui potuit rerum cognoscere tempus" - Lycklig är den som förstår händelsers orsaker.

                          Kommentar

                          • Bluewing

                            • August 2012
                            • 10522

                            #14
                            Ursprungligen postat av drakmalen
                            hur länge ska jag ha tänt till dom små liven då?
                            Växterna tar inte åt sig mer ljus än ca 10 timmar. Får du inte en skog av grönalger på dina 14 så är det väl bara att köra på. Du får ju se fiskarna längre. Det jag kan tycka själv är att fiskarna blir trötta och loja av riktigt långa vakenperioder regelbundet.
                            Juwel Vision Sällskapsakvarium 180L , Juwel Vision 450L Diskus, Juwel Vision 450L Asien/Oceanien
                            Juwel Lido 120

                            Kommentar

                            • drakmalen
                              • April 2015
                              • 13

                              #15
                              är ni duktiga på malar? jag har en fråga om min gibbiceps

                              Kommentar

                              Arbetssätt...