Low-tech för fjärilar?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • LightDisciple
    • April 2015
    • 162

    Low-tech för fjärilar?

    Hej!

    Ju mer jag läser om olika akvariehållningsmetoder, desto mer lutar jag åt low-tech! Har aldrig haft akvarium förut, men tycker low-tech verkar enklast vad gäller få bukt med alger och god vattenkemi. ...och för att växterna ska rivas...och slippa dyr CO2-tillförsel.

    Tänkte mig dock Bolivianska fjärilsciklider och något apistogramma-par...och de vill ju ha fin sand att gräva i...och gärna några ek eller bokblad på botten.

    Går det att kombinera:
    Förblött jord+torv+filterguck (från någon vänlig akvarist med friskt akvarium i Uppsala?) som bottenskikt med ppm-inbakad lavakross ovanpå enligt defdac's recept i en tråd här på zoopet.
    +
    Sandområden runt alla sidor och som ett fält i mitten med några blad som ligger och gonar sig?

    Tänker att det kan bli risk för fel sorts bakterier i sanden och att hela balansen i akvariet ställs på ända?

    Kan man göra något mellanting som är bra för växterna samtidigt som det är dvärgciklidvänligt?

    Akvariet på 160l kommer stå som rumsavdelare och få solljus på sig från två håll. Därav att low-tech/jordbotten verkar vara det överlägset bästa alternativet.

    Vore mycket tacksam för era erfarenheter och kunskaper!

    Mvh
    Nybörjaren som vill att det ska bli bra!

    P.S. Har tagit upp frågan huruvida dvärgciklider kan hållas i jordbottenkar överhuvudtaget i en annan tråd. D.S.
    Senast redigerad av LightDisciple; 24 April 2015, 23:11.
Arbetssätt...