Byta lysrör var 12:e månad, fortfarande avgörande för bra växtlighet?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • TommySt

    • January 2014
    • 208

    Byta lysrör var 12:e månad, fortfarande avgörande för bra växtlighet?

    Hur slaviskt följer ni det gamla general-rådet om att byta lysrören var 12:e månad?

    I mitt Juwel-kar (450 lit) så jobbar fyra T5-rör (9-10 tim/dygn) och de är nu 14 månader gamla.
    Senast redigerad av TommySt; 16 April 2015, 22:49.
    Using Tapatalk
  • Mattias H
    • September 2012
    • 70

    #2
    Inte alls, tror jag körde dom senaste ca 20 månader i mitt Juwel kar.

    Visst blev det synbar skillnad när jag bytte men om man inte har särskilt krävande växter eller kör co2 och har som mål att det skall växa som tusan i karet så tycker jag att du kan köra på ett tag till.

    Kommentar

    • Åke Eriksson
      • September 2014
      • 41

      #3
      Köp ett rör och märk den ganska dramatiska skillnaden! Om du INTE upplever en skillnad så kör vidare. Ljusrör är av olika kvalitet, men det är sällan du kan ha kvar en riktigt god ljusavgivande förmåga (<60% av nytt rör) mer än 14-16 månader på något rör. Jag är rätt säker på att du märker en rejäl skillnad om du köper ett nytt och sätter in bland de gamla, låt detta avgöra. Alternativt låna eller köp en Luxmätare och använda detta hjälpmedel för att avgöra skillnaden och ljusutbytet.

      Kommentar

      • KJE
        • August 2013
        • 1066

        #4
        Jag byter mina när dom antingen går sönder eller blir alltför smutsiga (någon form av algliknande beläggning som är svår att få bort)
        Min projekttråd: https://www.zoopet.com/forum/forum/-...rikansk-biotop

        Kommentar

        • Mathias Nilsson
          • July 2011
          • 6552

          #5
          Ursprungligen postat av KJE
          Jag byter mina när dom antingen går sönder eller blir alltför smutsiga (någon form av algliknande beläggning som är svår att få bort)
          Plocka ur rören och dra av dem med fönsterputs. Då blir de garanterat helt rena. Eftertorka med vanlig fuktad trasa.

          Detta gör jag ganska ofta, jag vill att rören fungerar optimalt hela tiden
          http://mathiasaquariums.blogspot.se/

          "Konsten att tråka ut är konsten att säga allt" - Dante

          Kommentar

          • Kjell Fohrman
            Administrator

            • December 2001
            • 48147

            #6
            Alla rör tappar i effekt men hur fort varierar mellan olika märken.

            Med den gamla modellen av lysrör så bör man därför byta en gång om året om man har växter i akvariet (eller i alla fall växter som har lite krav på ljus) medan det naturligtvis bara är att köra på om man inte har växter (eller bara sådana som har låga ljuskrav).
            Den senaste generationen av lysrör behåller dock sin kapacitet betydligt längre (1,5-2 år).

            Detta "lärde" jag mig i alla fall en gång en lysrörsexpert som höll ett föredrag. Så det minns jag - men minnet är så dåligt att jag inte minns exakt vilka lysrör det gällde och vad det var som gjorde att dessa behöll kapaciteten längre. Kanske var det de nya med HF-don - jag minns som sagt inte. Någon annan vet säkert bättre
            Akvaristiska hälsningar
            Kjell
            Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
            Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

            Kommentar

            • TommySt

              • January 2014
              • 208

              #7
              Ursprungligen postat av Kjell Fohrman
              Alla rör tappar i effekt men hur fort varierar mellan olika märken.

              Med den gamla modellen av lysrör så bör man därför byta en gång om året om man har växter i akvariet (eller i alla fall växter som har lite krav på ljus) medan det naturligtvis bara är att köra på om man inte har växter (eller bara sådana som har låga ljuskrav).
              Den senaste generationen av lysrör behåller dock sin kapacitet betydligt längre (1,5-2 år).

              Detta "lärde" jag mig i alla fall en gång en lysrörsexpert som höll ett föredrag. Så det minns jag - men minnet är så dåligt att jag inte minns exakt vilka lysrör det gällde och vad det var som gjorde att dessa behöll kapaciteten längre. Kanske var det de nya med HF-don - jag minns som sagt inte. Någon annan vet säkert bättre
              OK, det låter ju mkt intressant!
              Skall nu oxå bli intressant om ngn annan här på forumet kan fylla på i frågan...
              Å i mitt fall då oxå om mina Juwel T5-rör tillhör denna senaste generation. Så att man då, även om man är lagd åt "Växtakvarie-hållet" (inte fullt ut i mitt fall), kan nöja sig med byte efter 18-24 månader i stället för 12. Är såklart bättre för plånboken om det är så.
              Using Tapatalk

              Kommentar

              • Kjell Fohrman
                Administrator

                • December 2001
                • 48147

                #8
                Ja alla T5-rör har ett HF-don (high frequenzy) men även de nyare T8. Om jag minns rätt så behövs inte en glimtändare till de rör som har HF-don. Men nu är jag ute på gungfly - så någon som vet kan väl rätta mig.
                Senast redigerad av Kjell Fohrman; 17 April 2015, 13:29.
                Akvaristiska hälsningar
                Kjell
                Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
                Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

                Kommentar

                • Mr Woods
                  • March 2013
                  • 3409

                  #9
                  Det är allt så som du säger.

                  Kommentar

                  • TommySt

                    • January 2014
                    • 208

                    #10
                    Ursprungligen postat av Mr Woods
                    Det är allt så som du säger.
                    ALLT som i att moderna rör (t ex T5) håller sin kapacitet i 1,5 - 2 år?
                    Vad pratar vi då, typ 80 % efter 1,5 år eller vad?
                    Using Tapatalk

                    Kommentar

                    • Mr Woods
                      • March 2013
                      • 3409

                      #11
                      Ursprungligen postat av TommySt
                      ALLT som i att moderna rör (t ex T5) håller sin kapacitet i 1,5 - 2 år?
                      Vad pratar vi då, typ 80 % efter 1,5 år eller vad?
                      Njae.. Jag syftade på att T5 inte använder glimtändare.

                      Kommentar

                      • flygrc
                        • June 2006
                        • 2755

                        #12
                        T5 har funkat åravis för mig, bättre då med fler rör och refektorer än att byta varje år
                        https://www.zoopet.com/forum/showthread.php?t=159029
                        Nr 11.. Infinity 153, 900 l blivande SA.

                        Kommentar

                        • Xul
                          • January 2007
                          • 709

                          #13
                          Ursprungligen postat av flygrc
                          T5 har funkat åravis för mig, bättre då med fler rör och refektorer än att byta varje år
                          Vete fan, jag kör hellre med färre och bättre rör för jag tenderar att få värmeöverskott på sommaren. Och öppet lock kör jag bara i nödfall då det blir så fuktigt i rummet. Rören producerar säkert samma mängd värme men mindre ljus när de blir gamla men jag är ej säker.

                          Kommentar

                          Arbetssätt...