Nitratnivå i Växtkar.

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Dopply
    • December 2012
    • 485

    Nitratnivå i Växtkar.

    Vilken nitratnivå tycker ni är lämpligt att man ska försöka hålla? Har nu ganska stor fisklast och ligger på runt 50 vid vattenbyte, jag har fått för mig att det är på tok för mycket. Så jag ska börja reducera Nitratgödningen till hälften efter nästa byte.

    ska man ligga runt 15-20? Eller vad är bäst? Eller ska man jobba med förhållande mot fosfatet?
  • Åke Eriksson
    • September 2014
    • 41

    #2
    Ja, det är på tok för mycket i mitt sinne, <10 mg NO3/liter och helst under 5 mg NO3/l. Med en tung fiskbesättning måste gödslingen vara anpassad till det. Mitt råd är att byta rätt mycket vatten (30% eller mer) varje vecka till dess det stabiliserar sig på en rimlig nivå. Du kan ju pröva att dra ned gödslingen, men det kan lika mycket vara en fråga om balans med övriga parametrar. Har du snabbväxande arter och tillräckligt med CO2 och ljus så förbrukas kvävet i snabb takt. Så fundera gärna på om du ska öka ljus eller CO2 för att få ner Nitraten den vägen. När ett akvarium är i balans är det bra att minska/öka gödsling mm långsamt, då alla växter ställer in sig på en viss nivå.

    Lycka till
    Åke

    Kommentar

    • Dopply
      • December 2012
      • 485

      #3
      Gjorde ett 60% byte igår och tillförde inte något Nitrat. Och idag verkar det ligga på 10-15. Svårt att avgöra exakt då jag endast har dropptest..

      Kommentar

      • Åke Eriksson
        • September 2014
        • 41

        #4
        Det lät ju jättebra, då har kombinationen byte och stopp av tillförsel fungerat. Dropptest kan duga gott, jag kör JBL's dropptest och tycker det ger fullt tillräcklig noggrannhet (+/- 2 mg NO3/l). Följ utvecklingen ett tag och så länge du har ett överskott på >10 kan du låta bli att tillföra nitrat, då ger fiskbesättning, matning och nedbrytning av växter mm tillräckligt för att inte nitrat ska vara en begränsning för tillväxten. Däremot behöver växterna en hel del andra ämnen såsom järn, fosfor mm. Vad kör du för näringsmedel? Ett ganska svagt näringsmedel är ADA's "Green Brighty Step 1-3" som inte tillför nitrat eller fosfor, men "allt annat". Måste dock doseras varje dag så det är lite tjatigt och dyrt jämfört med de flesta alternativen. För en begränsad tid kan det vara en lösning.

        Kommentar

        • Dopply
          • December 2012
          • 485

          #5
          Ursprungligen postat av Åke Eriksson
          Det lät ju jättebra, då har kombinationen byte och stopp av tillförsel fungerat. Dropptest kan duga gott, jag kör JBL's dropptest och tycker det ger fullt tillräcklig noggrannhet (+/- 2 mg NO3/l). Följ utvecklingen ett tag och så länge du har ett överskott på >10 kan du låta bli att tillföra nitrat, då ger fiskbesättning, matning och nedbrytning av växter mm tillräckligt för att inte nitrat ska vara en begränsning för tillväxten. Däremot behöver växterna en hel del andra ämnen såsom järn, fosfor mm. Vad kör du för näringsmedel? Ett ganska svagt näringsmedel är ADA's "Green Brighty Step 1-3" som inte tillför nitrat eller fosfor, men "allt annat". Måste dock doseras varje dag så det är lite tjatigt och dyrt jämfört med de flesta alternativen. För en begränsad tid kan det vara en lösning.
          Jag kör PMDD och har inte ens hört talas om det du pratar om..

          Kommentar

          • Åke Eriksson
            • September 2014
            • 41

            #6
            Ok, sorry. Kör du PMDD så har du ett "fullgödningsmedel". I handeln finns det alternativ, många varianter med olika sammansättning. De flesta har en avvägd blandning av kväve, fosfor och kalium ("NPK"), men i akvarier med många fiskar och djur som utsöndrar kväve och där fodret oftast tillför fosfor så blir det för mycket av den varan. Då kan du välja en kommersiell blandning som bara tillsätter kalium och olika mineral, ex.v. järn och magnesium. ADA är ett varumärke från Japan med ganska dyra produkter som har en serie växtgödningspreparat som man doserar några ml varje dag. Det fina är att du välja gödningsmedel som inte tillför kväve och fosfor men "allt annat". Själv kör jag ADA-produkter under uppstart men går över på Tropicas näringsmedel efter 3 månader ungefär. PMDD blandar många själva så jag gissar att man kan förändra receptet och ta ut nitratkvävet från blandningen? Det kan däremot inte jag något om, så hur man blandar PMDD får någon van växtakvarist hjälpa till med.

            Kommentar

            • Dopply
              • December 2012
              • 485

              #7
              Japp. Nitrat blandas separat. SÅ just nu tillför jag allt utom Nitrat.. SKa prova detta några veckor och se hur det går..

              Kommentar

              • Jesper Broman
                • November 2012
                • 3445

                #8
                Nu är ju jag ingen expert på växter. Men när jag körde 2-3 olika växtburkar för något år sen så körde jag betydligt högre nitratnivåer än 50 om jag minns rätt.

                Det finns många här på forumet som är riktigt duktiga på växter och kanske ser dom denna tråden snart.
                Jag hade inte slutat tillföra nitrat om jag var du.
                Om det Ligger för lågt så kan det ju lätt ta slut fort om någon växt trivs och växer lite extra några dagar.
                Varför ligga precis på gränsen?

                Kommentar

                • Åke Eriksson
                  • September 2014
                  • 41

                  #9
                  Jag har mycket hög tillväxt på samtliga snabbväxande arter som är känsliga för begränsningar i kvävetillskott och jag ligger i snitt runt 5 mg NO3/liter. Så länge det finns nitrat kvar i akvariet har växterna det kväve de behöver om de tillhör de arter (t.ex. stängelväxter) som tar upp kvävet från vattnet främst.

                  Däremot är det klart positiv för fiskar och räkor att inte ligga med höga kvävenivåer. Det finns visserligen en ganska stor tolerans för nitrat, men vid halter över 30-40 mg/l är man på väg in på en nivå som skadar känsliga fiskar och räkor mm. Över 50 mg NO3/l så börjar de flesta djuren reagera negativt och blir känsliga för infektioner mm. Härdiga arter, som gradvis vant sig vid höga nitratnivåer, klarar av halter över 50 och en del till. Men jag tycker det märks på fiskarna när det dragit iväg.

                  Jag ser heller inget värde i att ligga med så stora nitrat-överskott och belasta fiskarna? Jag kämpar med att få till en bra och jämn balans mellan ljus, CO2, N-P-K och spårämnen. CO2 är lätt att dosera så mycket vattnet för varje pH-värde kan lösa, genom att kolla med indikatorlösningen i "kulan", CO2-checkern, ljusgrönt är perfekt. Ljuset blir vad man har råd att installera, men kan kontrollmätas om man vill det. Mer än 0,5 W/l är ju en förlegad tumregel (som diskuterats "argt" i forumet), men den fungerar rätt ok och är en miniminivå tycker jag.

                  Har man en näringsrik botten, ljus och CO2 på plats så är näringen det man sedan får prova sig fram med och mäta med de dropptester som finns. Ambitionen är att det ska anpassas till den fisk- och djurbelastning man har och efter hur intensivt man matar. Om växterna avstannar i tillväxt när man fortfarande kan mäta nitrat är det något annat som de saknar, troligen ljus eller CO2 eller kanske bottennäring, det sista om det är arter med väl utvecklade rotsystem. Lite "bleka" blad brukar betyda brist på järn, magnesium eller annat spårämne. Så har jag lärt mig. Intressant om någon annan har erfarenhet av att det ger högre tillväxt om man maxar på nitrat på så höga nivåer som 50 mg/l?

                  Jag tänker på rabarber i trädgårdslandet som jag nästan sätter i ren kogödsel, den verkar bli finare ju "fetare" jord man planterar den i. Det kanske finns akvarieväxter som har liknande preferenser och vill ha hur mycket nitrat som helst?

                  Kommentar

                  • Jesper Broman
                    • November 2012
                    • 3445

                    #10
                    Jag tycker ändå att 50mg/L inte är för högt.

                    Jag brukade som sagt ligga högre och jag märkte ingen påverkan på varken fiskar eller körsbärsräkor som förökade sig hej vilt. Däremot finns det ju andra sorters räkor som är väldigt känsliga mot nitrat. Körbärsräkor är det däremot inte! Så man ska inte säga att alla räkor är känsliga för no3.

                    Någon anledning till att kämpa för att hålla nitratnivån på 5-10mg/l finns det inte.

                    Kommentar

                    • Mr Woods
                      • March 2013
                      • 3409

                      #11
                      Hur jag än räknar så får jag fram att jag puttade i 781mg KNO3 i ca 30L vatten när jag körde växtburk.
                      I så fall skulle det bli ca 26mg/L och det var ändå typ tredubbel dos, så jag tycker 50 låter högt...

                      Kommentar

                      • Faltaren
                        • July 2005
                        • 1453

                        #12
                        Hur mäter ni nitratnivån?
                        http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=2174459

                        Kommentar

                        • Mr Woods
                          • March 2013
                          • 3409

                          #13
                          Ursprungligen postat av Faltaren
                          Hur mäter ni nitratnivån?
                          Det gör jag inte.

                          Kommentar

                          • KristianE
                            • April 2012
                            • 1443

                            #14
                            5mg är på tok för lite i en växtburk.
                            Jag gödde upp till mellan 30 och 40. Men faktorn mot fosfat är viktigare än det enskilda värdet.
                            //Kristian
                            Följ mitt 1440l SA projekt på
                            http://www.zoopet.com/forum/showthre...=152415&page=2

                            Kommentar

                            • Juwel350

                              #15
                              Tyvärr är det som vanligt delade uppfattningar så det är inte lätt att välja vilken nivå man skal ligga på

                              Kommentar

                              Arbetssätt...