Nitratnivå i Växtkar.

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Åke Eriksson
    • September 2014
    • 41

    #16
    Frivillig blandning

    Ursprungligen postat av Juwel350
    Tyvärr är det som vanligt delade uppfattningar så det är inte lätt att välja vilken nivå man skal ligga på
    Var och en blir säkert salig på sin blandning, det har Juwel350 rätt i.

    Men jag har själv aldrig sett något skillnad i tillväxten på exempelvis Heterantera Z, Limnophila Sessiflora, eller eleocharis mini m.fl. snabbväxande. Stängelväxterna är de som borde svara snabbt på underskott av kväve, men oavsett om jag ligger på 5 eller 15 får jag skörda/beskära rejält varje helg, annars ligger de i vattenytan. Har svårt att tro att ni som gillar att maxa på så mycket märker någon skillnad om ni ligger på 10, 20 eller 40 mg NO3/liter heller? Så länge man kan mäta upp nitrat så finns det tillräckligt i vattnet för växterna, 5 mg/l är inget underskott. 0 är ett underskott. Växter har inte problem att tillgodogöra sig nitratkvävet.

    När tillväxten avstannat i min balja saknas det oftast fosfor eller så strular CO2-systemet. För lite av CO2 ger snabb respons. De flesta näringsämnen tillföre kväve, fosfor och kalium i en viss proportion, men min uppfattning är att tunga fiskbesättningar, stor andel animaliskt foder och ruttnande växtdelar tillför kväve i sådan mängd att det bara saknas fosfor och kalium. Det är, så att säga, kvävet som blir över i ökande överskott vid fortsatt normaldosering.

    Därför måste man hinka vatten i mängder för att djurbesättningen ska klara sig bra. Om man istället kan "finkalibrera" sina näringstillskott så krävs inte alls lika stora vattenbyten och det är bl.a. detta jag eftersträvar. Åter där jag började, det svåra är att hitta en balans av det växterna behöver utan att samtidigt få alger eller en onödigt svår livsmiljö för fiskar och räkor, som i sin tur fordrar stora vattenbyten.

    Jag mäter nitrat med JBLs dropptest, tar 10 minuter+ och känns rätt exakt, om än inte så lättavläst som man kan önska (bäst i solljus). Känns bra att ge upp här.

    Kommentar

    Arbetssätt...