Hjälp! behöver tips på bra och fredliga algätare!

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Isak88225
    • January 2012
    • 27

    Hjälp! behöver tips på bra och fredliga algätare!

    Har råkat ut för en massa grönt i karet...har någon tips på fredliga algätare som kan hjälpa till lite? Jag städar ur akvariet regelbundet ca en gång varannan månad, men har hört att stora akvarium inte behöver städas så ofta som jag gör med mitt, är det bara en tillfällighet eller är det något viktigt som jag missat när det gäller att bekämpa alger? Knep?
    Har funderat på snäckor ett tag, är det ett bra alternativ att ha i ett 180 liters akvarium? Isåfall vilka sorter? Har som sagt noll koll själv så snälla hjälp, det ser inte så fint ut just nu...
  • Axman
    • January 2013
    • 188

    #2
    Snäckor är det ultimata i mina ögon, förutom kanelbullarna då som jag tycker bara är tråkiga. Har märkt att i de kar som jag har snäckor så behöver jag inte skrapa rutan så mycket, däremot så har jag inget som vill äta svarta tofsalger och de trivas bra...

    Kommentar

    • Isak88225
      • January 2012
      • 27

      #3
      Tofsalger är ett annat problem

      Kommentar

      • HeidiH
        • October 2014
        • 629

        #4
        Vad menar du med "städa ur"? Vad är det du gör varannan månad?Hur mkt belysningstid har du? Ottosar är trevliga med äter inte all sorts alg. Amanoräkor sägs vara duktiga. "Siameser"har jag hört äter tofsalger...

        Kommentar

        • Isak88225
          • January 2012
          • 27

          #5
          Jag gör rent pumpen, slamsuger sanden och skrapar bort tofsalger. Jag har belysningen på från ca kl 7-22, är det kanske för mycket?

          Kommentar

          • Inger H

            • December 2008
            • 11247

            #6
            Vilken sorts "grönt" är det?

            //Inger
            "Felix qui potuit rerum cognoscere tempus" - Lycklig är den som förstår händelsers orsaker.

            Kommentar

            • KJE
              • August 2013
              • 1066

              #7
              Ursprungligen postat av Isak88225
              Jag gör rent pumpen, slamsuger sanden och skrapar bort tofsalger. Jag har belysningen på från ca kl 7-22, är det kanske för mycket?
              Jag har bara tio timmars lystid i mitt och som jag förstått det ska man aldrig ha mer än 12 timmar.
              Min projekttråd: https://www.zoopet.com/forum/forum/-...rikansk-biotop

              Kommentar

              • HeidiH
                • October 2014
                • 629

                #8
                Sänk belysningstiden. Dra ner till åtta timmar max. För att få bukt med problemet. För lång belysningtid gynnar bara algerna. Växterna kan bara "tillgodose" sig en viss belysningstid.. Typ...

                Kommentar

                Arbetssätt...