Hjälp! Något luddigt, och sjögräsliknande tar över mina växter!

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • sohs
    • March 2015
    • 4

    Hjälp! Något luddigt, och sjögräsliknande tar över mina växter!

    Har aldrig varit med om detta, akvariet har varit igång i ca en månad och fiskarna trivs jättebra och växterna växer. MEN, det fortsätter att dyka upp såna här (se bild) "alger" på växterna på en del av glaset och på gruset. Jag har tagit bort det en gång: sög i gruset, skrapade glaset, slängde växterna som hade mycket på sig och sköljde rent de som blev kvar. Och detta var för bara cirka en vecka sedan.
    Men nu är de tillbaka. Kan det vara för att det är ett mindre akvarium på 28 liter och att det är svårare att hitta en balans? I så fall, hur göra? (Har bara haft 60 liters eller större innan detta). Bör tilläggas att vi har två algätare som frenetisk äter upp allt "smuts" men INTE detta fjuniga, böljande, gröna, sjögräsliknande.

    I akvariet bor fyra pyttesmå nanofiskar, två algätare och en kampfisk (maten som de får äts upp och flyter alltså inte ner eller omkring och smutsar ner på så sätt). "Sjögräset" kom redan när vi bara hade de fyra nanofiskarna, så det kan inte bero på för många fiskar heller. Trodde i början att detta skulle försvinna men nu återkommer det ju bara.

    Det ser så himla dåligt och fult ut, vad kan vi göra?
  • HeidiH
    • October 2014
    • 629

    #2
    Ser ingen bild...

    Kommentar

    • Helene&Andreas
      • January 2009
      • 1336

      #3
      Funkar inte nu heller...

      Kommentar

      Arbetssätt...