Mäsk CO2 till 540l

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Jonas1978
    • November 2014
    • 54

    Mäsk CO2 till 540l

    Hej
    Tänkte ge mig in i mäsk-träsket. Kör redan med bra ljus och pmdd, så detta är ju nästa grej att prova.

    Det finns massor av information om recept och byggen men jag hittar ingen som beskrivit hur det funkar/att göra för stora akvarier.

    Jag har 540l, hur bygger man ett system som är "lagom" för den storleken. Finns det någon tråd som beskriver ett sådant bygge?

    \jonas
  • Jesper Broman
    • November 2012
    • 3445

    #2
    Kolla min projekt-tråd "Mitt akvarierum" vet inte vilken sida men där finns det beskrivet när jag körde mäsk i mitt 660l. Jag körde från början med 4st 5l dunkar med mäsk. På slutet hade jag 6 dunkar så där har du lite riktilinjer.
    Det funkade alldeles utmärkt med mäsk i ett stort kar då svängningarna i ph nästan var omätbara. Det är mycket svårare att köra mäsk i ett litet kar.

    Jag blandade ny mäsk i två av fyra dunkar en gång i veckan. Veckan efter i de två andra, så jag körde mäsken i 2 veckor. Då blev det jämn fart på det hela.

    Men kolla min tråd där finns flera bilder på hela mäsksystemet

    Kommentar

    • Jonas1978
      • November 2014
      • 54

      #3
      det var en monstertråd det där. Jag håller på att beta igenom. Jag hittar ingen beskrivnign på hur du kopplade ihop dem.
      Kan jag leda ner slangen till insuget till pumpen så blåser den CO2 ut i karet. Eller behöver man en särskild pump?

      Kommentar

      • Jonas1978
        • November 2014
        • 54

        #4
        om jag fattat det rätt seriekopplar man "dunkarna" till en vattenflaska. Ska inkommande slang ner i vattner i den flaskan?? eller är det ovanför vattnet som gäller där?
        Sen går nästa slang till en backventil och sen ner i karet?

        Kommentar

        • flygrc
          • June 2006
          • 2755

          #5
          Sök i ämnet så är det lättare att hitta.

          https://www.zoopet.com/forum/showthread.php?t=159029
          Nr 11.. Infinity 153, 900 l blivande SA.

          Kommentar

          • Jesper Broman
            • November 2012
            • 3445

            #6
            Japp du seriekopplar dunkarna till vattenflaskan. Slangen från dunkarna ska va i vattnet och den från flaskan till pumpen ska börja uppe vid korken. Det går bra att koppla slangen till utblåset.

            Det finns ju många mycket bättre sätt att lösa gasen i vattnet men det är svårt att få tillräckligt tryck på gasen för att lyckas.
            Jag lyckades hitta ett aquaelfilter där det gick att koppla luftslangen in till impellern så att den slog sönder gasen i små bubblor. Desto mindre bubblor du kan få desto bättre.

            Kommentar

            • Jonas1978
              • November 2014
              • 54

              #7
              nu har jag varit och inhandlat lite slang, kopplingar och dunkar. Blev två femliters-dunkar. Kändes i största laget, men det var vad de hade på Biltema.
              Silikonat idag, imorgon blir det att sätta mäsk tror jag. Ska bli spännande detta.

              Kommentar

              • Helene&Andreas
                • January 2009
                • 1336

                #8
                Glöm inte backventil....

                Kommentar

                • Jesper Broman
                  • November 2012
                  • 3445

                  #9
                  Lycka till
                  Det är lite bök med mäsk men det är värt det när växterna börjar bubbla fint och det börjar växa något fruktansvärt.
                  Det jag tröttnade på var inte arbetet med mäsken utan arbetet med att ansa växter två gånger i veckan och slänga hinkvis med fina växter

                  Kommentar

                  • Jonas1978
                    • November 2014
                    • 54

                    #10
                    Låter som ett lyxproblem med växterna.
                    systemet är laddat med en dunk mäsk. Väntar med spänning på om det är tätt och börjar bubbla.
                    inget bubbel ännu,
                    men det har bara stått i två timmar än så länge.

                    Kommentar

                    • Jesper Broman
                      • November 2012
                      • 3445

                      #11
                      Borde börja bubbla snart men jag har nästan alltid haft läckor i början, men det är smidigt att fixa.
                      Lycka till nu

                      Kommentar

                      • Jonas1978
                        • November 2014
                        • 54

                        #12
                        har nog inte lyckats riktigt, inget bubbel ännu.
                        Tror det är tätt där slangarna går genom korkarna, har ganska rejält med silikon där. Behöver man täta korken i övrigt, ett alternativ hade ju varit med gängtejp. Jag har bara skruvat åt dom hårt. Kopplingar och övrigt har jag svårt att tro läcker.
                        Men jag tror jag inte fått till någon riktigt bra mäsk heller. Ser lite bubblor i dunken, men inget jätteaktivt.
                        Hoppade över välling/mjölkpulver i det receptet jag hade, för jag hade inte det hemma. Borde kanske inhandla lite?

                        Kommentar

                        • Jesper Broman
                          • November 2012
                          • 3445

                          #13
                          Det borde ha kommit igång ändå. Häll ut och blanda nytt så funkar det säkert

                          Kommentar

                          • Jonas1978
                            • November 2014
                            • 54

                            #14
                            Satte en ny sats mäsk. Drog i lite havregryn, mer jäst och varmt vatten. Nu bubblar det kanon.
                            stoppade in mäsk-slangen i insuget till min externa pump. Någon som gjort på det sättet. Borde ju slånsönder och fördela koldioxiden tycker jag.

                            Kommentar

                            • Jesper Broman
                              • November 2012
                              • 3445

                              #15
                              Funkar jättebra att göra så. Tummen upp

                              Kommentar

                              Arbetssätt...