Jag får inte till det, vad är fel

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Bengt Allebrink
    • November 2013
    • 35

    Jag får inte till det, vad är fel

    Jag har börjat få mer och mer alger i akvariet. Först tyckte jag att det var lite fint "patina" men nu börjar det bli luddigt lite var stans. Jag upplever att jag mer eller mindre alltid haft svårt att få växterna att trivas i bottensubstratet det känns som att de inte vill vara där. De ruttnar av, kan det ha med vattenväxtjorden och leran att göra? HJÄLP!

    200L 100cm bred*50cm hög *40cm djup



    Filter
    Pump Eheim 2076 med
    4kg Biohome Ultimate biologiskt filtermedia
    mekaniskt filter ppm 10 ppm 20 vit filtervadd före biologiskt filter


    Belysning
    Odyssea 4*36W
    två sylvana GROLUX T5 rör och två st Odyssea T5 10000K Daylight rör
    Jag använder just nu ett GROLUX och ett Odyssea rör som lyser mellan 12:00-20:00


    temeratur
    25C

    PMDD
    20ml / Vecka KH2PO4 KNO3 K2SO4 + MiPLUS


    Vattenvärden i slutet av veckan före 50%vattenbyte med eSHa AQUA Quick Test
    NO3 Nitrate 25mg/L
    NO2 Nitrite 0mg/L
    GH = DT = TH <6


    KH = TAC = Carbonhardness 6


    pH 6.8


    CO2
    reaktor ca en bubbla /sekund ca:7 mg/L


    Bottensubstrat
    ca1,5cm - 2cm med vattenväxtjord från plantagen klickar med röd drejlera från panduro ca3cm 2-3mm grus på det.

    Klicka på bilden för större version

Namn: BAL_5399.jpg
Visningar: 1
Storlek: 298,3 KB
ID: 2185202 Klicka på bilden för större version

Namn: BAL_5400.jpg
Visningar: 1
Storlek: 268,2 KB
ID: 2185203 Klicka på bilden för större version

Namn: BAL_5392.jpg
Visningar: 1
Storlek: 185,0 KB
ID: 2185204 Klicka på bilden för större version

Namn: BAL_5393.jpg
Visningar: 1
Storlek: 109,1 KB
ID: 2185205



  • Mr Woods
    • March 2013
    • 3409

    #2
    Jag gissar att du har för svagt ljus vid botten, varför har du bara två rör tända?

    Kommentar

    • Bengt Allebrink
      • November 2013
      • 35

      #3
      Törs jag tända alla fyra utan att algerna växer explosionsartat?


      Skickat från min iPhone med Tapatalk

      Kommentar

      • addo
        • January 2007
        • 609

        #4
        Vattenväxtjorden är nog gödslad så det kan helt klart bidra till algerna. Sen ska man vara försiktig med mängden lera då substratet lätt blir för "tjokt" för många växter.

        Ett par tankar, först och främst kommer nog algerna minska när det blivit riktigt tjockt med växter.

        Sen undrar jag vad du har för algätare och vilken belysningstid du har?

        Jag har kört ca 2 cm såjord som jag mineraliserat, ovan på några nypor katty kattsand (samma som näckroslera) sen 3-4 cm fint grus på det. Med gott resultat.

        Testa att hugga ner ett grillspett upprepade gånger i substratet runt växterna som ruttnar av, då får du ner syrerikt vatten i substratet. slutar dom ruttna så vet du att det beror på syrefattig botten (eller om det bubblar upp svavelväte som luktar prutt) då är det nog bäst att byta substratet.

        Fint akvarium för övrigt

        Kommentar

        • Mr Woods
          • March 2013
          • 3409

          #5
          Ursprungligen postat av Bengt Allebrink
          Törs jag tända alla fyra utan att algerna växer explosionsartat?


          Skickat från min iPhone med Tapatalk
          Det vågar jag inte lova, men jag tror inte att du får ner tillräckligt med ljus på botten som du har det nu.
          Sedan är det nog svårt att köra ett växtakvarium med så lite växter som du har. Jag häller ju i nästan lika mycket gödning som du gör i ett kar med drygt 25L vatten, men det förutsätter ju att man fått fart på grejerna...
          Senast redigerad av Mr Woods; 23 February 2015, 13:01.

          Kommentar

          • Bengt Allebrink
            • November 2013
            • 35

            #6
            Ok addo. Det bubblr upp ur substratet. Om jag ska byta. Vad bör jag byta till och bör jag göra andra förändringar också?


            Skickat från min iPhone med Tapatalk

            Kommentar

            • addo
              • January 2007
              • 609

              #7
              Bästa sättet att bli av med alger är att få växterna att trivas bra, så kör på full belysning, gärna med reflektorer om du inte har det. Du kan få mer alger i början men när det blivit knökfullt med växter så borde det avata. Du kan alltid köpa mer för- och mellangrundsväxter om du vill snabba på processen. En Ancistrus borde gnaga bort algerna på stenarna ganska enkelt och ett litet stim siamesiska algätare är bra på att ta håralger från växterna.

              Sen finns ska man inte glömma att det inte finns några algfria akvarium, förutom såna som inte är belysta då. Algerna syns inte så bra på alla fina bilder man ser bara.

              Svavelväte har du bara om gasen som bubblar upp luktar skit, att det bildas luktlös gas i botten på karet är helt naturligt och inget problem. vill du få ner mer syre i botten försök få tag på siamesiska sandsnäckor som gräver runt lite, och ha ganska många starkrotade växter som tex cryptocoryne och svärdplantor (dom pumpar nämligen ner syre i substratet runt sina rötter)

              Om du i framtiden känner att du vill byta substrat så har jag gjort så att jag köpt en 55l plastback på tex clas ollson pumpat ut akvarie vatten i backen sen kopplar jag filtret till backen och låter fiskarna bo där under processen.

              Sen kan du i lungn och ro tömma karet och gräva ur substratet, spara en liten andel gammal botten gegga för för att få med bakterierna 2-3 nävar lär räcka. Sen rör du ut det i den nedre halvan av ditt nya substrat och sen fyller du på med resten av gruset, planterar växterna, inreder och fyller på med gammalt+nytt vatten, sen på med filtret och i med fiskarna mata väldigt lite första veckan och inget första dagarna. Det brukar gå bra.

              Men gör inget förhastat för allt i världen!

              Kör du koldioxid och pmdd behövs egentligen inte jordbotten. 1-3mm grus på 3-5mm näckroslera/kattsand är ju en klassiker men det finns massor av alternativ och efter som jag har har mycket erfarenhet av jordbottenkar och bara lite av hightech kar så är det nog bäst att någon annan svarar

              Kommentar

              • addo
                • January 2007
                • 609

                #8
                Ursäkta att jag skrev som en kråka, det gick lite väl fort.

                Kommentar

                • Bengt Allebrink
                  • November 2013
                  • 35

                  #9
                  Jag får inte till det, vad är fel

                  Ok. Jag har ändrat till att köra alla fyra T5 rören ca 8h/dag. Jag avvaktar och ser vad som händer. Jag ska försöka få in lite fler plantor också. Svärdsplanta kanske. Tack för alla svar, hittills förresten :-)


                  Skickat från min iPhone med Tapatalk

                  Kommentar

                  • Bengt Allebrink
                    • November 2013
                    • 35

                    #10
                    Bör jag fortsätta med PMDD? Efter vattenbyte.


                    Skickat från min iPhone med Tapatalk

                    Kommentar

                    • Mr Woods
                      • March 2013
                      • 3409

                      #11
                      Du bör fortsätta med det, framförallt när du ökar ljuset!

                      Så här skall dina växter se ut, fast inte för att du precis bytt vatten, utan för att de är så jädra glada!
                      Klicka på bilden för större version

Namn: 230220153796.jpg
Visningar: 2
Storlek: 202,8 KB
ID: 2166237

                      Som du ser så har jag också alger!
                      Senast redigerad av Mr Woods; 23 February 2015, 20:59.

                      Kommentar

                      • Rufus
                        • January 2005
                        • 866

                        #12
                        Om man har jord och lera under gruset är det risk att det läcker näring till vattnet om man inte har ett tillräckligt tjockt lager grus överst, jag tycker du har i minsta laget. Om du har nitrat innan du göder kanske det inte behövs av kväveflaskan innan du ser att växterna tagit fart och blivit hungriga. Likaså fosfat. Helst om du har en hel del fisk och lite växter. Har du dessutom näring i botten och rotade växter så får de ju vad de vill ha därifrån. Som Svärdplantor och Cryptocoryner t ex. Du behöver ju inte heller ha alla ljusrör tända lika länge. Mkt ljus och speciellt groluxen har hos mig glatt algerna �� . Satsa på enkla växter och många av dem, vissa kommer att trivas bättre än andra satsa på dem. Det går att få ett "igenväxt" akvarium om man väljer "rätt" växter, ev lite co2 och måttligt med ljus och näring. Lättskött blir det också. Och tämligen algfritt. När man fått kläm på detta kan man ju avancera.
                        // Annicka

                        Kommentar

                        • Rufus
                          • January 2005
                          • 866

                          #13
                          // Annicka

                          Kommentar

                          Arbetssätt...