Algtillväxt

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • simpson
    • July 2012
    • 666

    Algtillväxt

    Snabbt och enkelt, hur får jag rejäl tillväxt på alger? Gärna algexplosion!


    Har ett Tanganyika akvarium på 840 liter med stor hög algskrapande fiskar i, därför önskar jag maximal algtillväxt.

    Akvariet har varit igång sedan i somras, och en svagt grågrön ton finns på delar av bakgrund och stenar men det blir inte mer. Vattnet är vanligt Sthlmsvatten som får lite bikarbonat för att buffra vattnet och få upp pH värdet en gnutta.

    Oregelbundna vattenbyten, kan byta 2ggr en vecka och sedan 2-3 veckor paus till nästa gång etc. Cirka 40 fiskar +12cm och ett gäng mindre, matar en del. Minst en enlitersburk (500-600gram foder) med torrfoder äts upp i månaden. 4*80W lysrör och belysningstid på 12-15 timmar om dagen, varierande. Relativt ny ramp och reflektordelen i rampen ser skinande blank ut fortfarande. Inga täckglas under ljusramp.

    Rejäl vattencirkulation, cirka 22ggr akvariets volym i pumpkapacitet.

    Jag har provat med 6st stora anubia vid start av akvariet men nu är det väl 3små trasiga anubiarötter kvar, där fiskarna inte vill ha en planta sliter de den i bitar...

    Någon info som saknas så nämn vad så försöker jag få fram den infon.

    Hjälp mig till algexplosion
  • Dashivas
    • December 2014
    • 124

    #2
    Mycket ljus och många timmar per dag hjälper ju till
    http://imgi.se/image.php?dm=HQSU

    Kommentar

    • Åke Eriksson
      • September 2014
      • 41

      #3
      Jag tror att du kommer att känna dig betydligt mer tillfreds med att odla alger i en separat burk som du använder för foderodling. Det som jag hade till mina Malawi för många år sedan var ett gäng små glasfiberplattor (kan köpas ännu på Clas Ohlson) som jag tog ett grovt sandpapper och ruggade ytan på. Sedan ställde jag dem i ett CD-ställ i en balja vatten i ett sydfönster eller på altanen under varm sommar samt skickade i växtnäring reglebundet, hög halt kväve och fosfor. Vintertid förstärktes ljuset med ett gammalt lysrör. Gissa att det växer och att vattnet blir grönt! Beroende på hur du meckar med syrepump, värme (>25 ökar tempot) och vad du häller i samt hur hårt du skördar så får du garanterat många sorters alger - eller bara en art som får övertag. Ta upp en platta i taget och ställ som foder till fiskarna. Är faktiskt inte ila jobbigt alls om du har plats och fiskarna färgar ut fint som tack.

      Kommentar

      • blaze1337
        • July 2014
        • 646

        #4
        Ursprungligen postat av simpson
        Snabbt och enkelt, hur får jag rejäl tillväxt på alger? Gärna algexplosion!


        Har ett Tanganyika akvarium på 840 liter med stor hög algskrapande fiskar i, därför önskar jag maximal algtillväxt.

        Akvariet har varit igång sedan i somras, och en svagt grågrön ton finns på delar av bakgrund och stenar men det blir inte mer. Vattnet är vanligt Sthlmsvatten som får lite bikarbonat för att buffra vattnet och få upp pH värdet en gnutta.

        Oregelbundna vattenbyten, kan byta 2ggr en vecka och sedan 2-3 veckor paus till nästa gång etc. Cirka 40 fiskar +12cm och ett gäng mindre, matar en del. Minst en enlitersburk (500-600gram foder) med torrfoder äts upp i månaden. 4*80W lysrör och belysningstid på 12-15 timmar om dagen, varierande. Relativt ny ramp och reflektordelen i rampen ser skinande blank ut fortfarande. Inga täckglas under ljusramp.

        Rejäl vattencirkulation, cirka 22ggr akvariets volym i pumpkapacitet.

        Jag har provat med 6st stora anubia vid start av akvariet men nu är det väl 3små trasiga anubiarötter kvar, där fiskarna inte vill ha en planta sliter de den i bitar...

        Någon info som saknas så nämn vad så försöker jag få fram den infon.

        Hjälp mig till algexplosion
        aldrig testat detta själv men pappa som höll på med akvarier 10-15 år sedan sa om jag minns rätt att man kan stänga av filtrarna , pumparna etc princip allt som skapar vattenrörelse i 2 dagar då blire massa massa alger dock vet jag inte hur bra det är för fiskarna , lycka till

        Kommentar

        Arbetssätt...