Limnophila hippuridoides?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • *Jörgen*
    • September 2014
    • 85

    Limnophila hippuridoides?

    Hej!
    Har en fråga till växtexperterna. Fungerar Limnophila hippuridoides i ett juwel rio 180 med 2x45 watt eller krävs det mer ljus? Använder nu 2x5 liter mäsk och dubbeldos PMDD. Om det funkar så tar jag gärna i mot tips på ansning och skötsel av en sådan växt.

    Jörgen
  • Dashivas
    • December 2014
    • 124

    #2

    Watt säger ju inte så mycket men den växten kräver rätt mycket ljus läs i länken .
    sen kan du även läsa vidare på den sidan om.ljus osv

    oavsett stängelväxter brukar man kunna bara trimma och plantera ner så kommer några nya skott där den är avklippt.
    Ursprungligen postat av *Jörgen*
    Hej!
    Har en fråga till växtexperterna. Fungerar Limnophila hippuridoides i ett juwel rio 180 med 2x45 watt eller krävs det mer ljus? Använder nu 2x5 liter mäsk och dubbeldos PMDD. Om det funkar så tar jag gärna i mot tips på ansning och skötsel av en sådan växt.

    Jörgen
    Senast redigerad av Dashivas; 26 January 2015, 19:39.
    http://imgi.se/image.php?dm=HQSU

    Kommentar

    • *Jörgen*
      • September 2014
      • 85

      #3
      Tack för länken Dashivas!
      Det står 0,5 w/l och det har jag nu, men i juwel burkarna på tropica så har dom 4x45watt, men det kanske funkar med hälften. Möjligen att den inte blir lika röd.

      Ska man beskära när den börjat rota sig och växa, och då nära bottnen för att få den att grena sig?

      Jörgen

      Kommentar

      • Dashivas
        • December 2014
        • 124

        #4
        Ursprungligen postat av *Jörgen*
        Tack för länken Dashivas!
        Det står 0,5 w/l och det har jag nu, men i juwel burkarna på tropica så har dom 4x45watt, men det kanske funkar med hälften. Möjligen att den inte blir lika röd.

        Ska man beskära när den börjat rota sig och växa, och då nära bottnen för att få den att grena sig?

        Jörgen
        Tror deras sida är buggad med w/l glömde säga det för det står samna på alla växter men om man ser så står det medium svår sen gå in på guider osv ser du att medelsvåra behöver 26-50 lum/l lätta har 15-25 svåra 50++
        Och dy har rätt den böir inte lika röd utan ordentligt ljus tror du måste upp i 50lum/l innan den blir röd
        http://imgi.se/image.php?dm=HQSU

        Kommentar

        • Dashivas
          • December 2014
          • 124

          #5
          Vet inte hur många lum dina rör har men tror ca 2500 st och då blir det ca 25lum/l
          http://imgi.se/image.php?dm=HQSU

          Kommentar

          • *Jörgen*
            • September 2014
            • 85

            #6
            Hej Dashivas!
            Jag har ett juwel day och ett zylvania aquastar men har ingen aning om hur många lum det är på dom.
            Körde två aquastar förut och det blev en jäkla skillnad på ljuset, sen gick ett sönder och fick ett nytt
            som pajade vid första tändningen så nu vet jag inte vad som är fel. Rören eller rampen, funkar med ett
            av varje. Väldigt skumt, ska skaffa ett aquastar till och se om det pajar det med.

            Kommentar

            • Dashivas
              • December 2014
              • 124

              #7
              Ursprungligen postat av *Jörgen*
              Hej Dashivas!
              Jag har ett juwel day och ett zylvania aquastar men har ingen aning om hur många lum det är på dom.
              Körde två aquastar förut och det blev en jäkla skillnad på ljuset, sen gick ett sönder och fick ett nytt
              som pajade vid första tändningen så nu vet jag inte vad som är fel. Rören eller rampen, funkar med ett
              av varje. Väldigt skumt, ska skaffa ett aquastar till och se om det pajar det med.
              Har 2 st t8 aquastar på 58w st dom är 3300 lum så gissningsvis är ditt ca 2500lum hur det andra är vet jag ej men runt det i alla fall.
              http://imgi.se/image.php?dm=HQSU

              Kommentar

              • flygrc
                • June 2006
                • 2755

                #8
                Reflektorer? Det är bra hjälp.
                Kanske räcker det inte för att få fram den röda färgen, bara att prova
                https://www.zoopet.com/forum/showthread.php?t=159029
                Nr 11.. Infinity 153, 900 l blivande SA.

                Kommentar

                • *Jörgen*
                  • September 2014
                  • 85

                  #9
                  Ursprungligen postat av Dashivas
                  Har 2 st t8 aquastar på 58w st dom är 3300 lum så gissningsvis är ditt ca 2500lum hur det andra är vet jag ej men runt det i alla fall.
                  Blir väl till att skaffa en ramp till och hoppas man slipper algexplosion. Kanske funkar att köra ena rampen 8-9 timmar och den andra 4-5 timmar?

                  Kommentar

                  • *Jörgen*
                    • September 2014
                    • 85

                    #10
                    Ursprungligen postat av flygrc
                    Reflektorer? Det är bra hjälp.
                    Kanske räcker det inte för att få fram den röda färgen, bara att prova
                    Hej flygrc!

                    Reflektorer är på plats redan.

                    Kommentar

                    • Dashivas
                      • December 2014
                      • 124

                      #11
                      Ursprungligen postat av *Jörgen*
                      Blir väl till att skaffa en ramp till och hoppas man slipper algexplosion. Kanske funkar att köra ena rampen 8-9 timmar och den andra 4-5 timmar?
                      Du kan ju alltid prova och se hur det går och sen utvärdera.
                      Och ja det funkar att köra en ramp kortare tid.
                      Personligen skulle jag kört båda typ 6h fast förskjutet.
                      http://imgi.se/image.php?dm=HQSU

                      Kommentar

                      • *Jörgen*
                        • September 2014
                        • 85

                        #12
                        Ursprungligen postat av Dashivas
                        Du kan ju alltid prova och se hur det går och sen utvärdera.
                        Och ja det funkar att köra en ramp kortare tid.
                        Personligen skulle jag kört båda typ 6h fast förskjutet.
                        Nackdelen med dubbla juwelramper blir att man inte kan ha varannat rör tänt, utan antingen fram eller bak. Det är bara en tanke jag har, men det kanske inte blir så tokigt ändå.

                        Kommentar

                        • Webo
                          • August 2014
                          • 1968

                          #13
                          Ursprungligen postat av *Jörgen*
                          Nackdelen med dubbla juwelramper blir att man inte kan ha varannat rör tänt, utan antingen fram eller bak. Det är bara en tanke jag har, men det kanske inte blir så tokigt ändå.
                          Jag har dubbla Juwel ramper (4 x 54W) i mitt 400 och 450 L kar. Dock en del större än dina men jag har inte märkt problem med alger. Har iofs malar och siameser i också. Jag kör mina igång (alla 4 rör) från 6:30 till 8:00 och sedan igen 16:00 till 23:00. På morgonen är för att se hur alla mår och för att mata dem och sen sent ut på kvällen då jag vill kunna titta på dem samt när jag byter vatten osv så brukar det bli lite senare pga mindre barn först ska i säng :-).

                          Inte riktigt det du frågar om men kanske någon info som kan vara bra för dig.
                          Juwel Vision 450 med Malawi och malar. Juwel Rio 400 med malar, Praktbotia, Röd Fantomtetra, Kilfläck Rasbora, Kardinaltetra, Svart Neontetra och Siameser. Juwel Rio 240 Växtkar med räkor, Siameser och malar. Juwel Lido 120 med Guldbarb och malar. Ställning med 6 st 30 l räkkar och 3 st 40 l odlingskar.

                          Kommentar

                          • *Jörgen*
                            • September 2014
                            • 85

                            #14
                            Ursprungligen postat av Webo
                            Jag har dubbla Juwel ramper (4 x 54W) i mitt 400 och 450 L kar. Dock en del större än dina men jag har inte märkt problem med alger. Har iofs malar och siameser i också. Jag kör mina igång (alla 4 rör) från 6:30 till 8:00 och sedan igen 16:00 till 23:00. På morgonen är för att se hur alla mår och för att mata dem och sen sent ut på kvällen då jag vill kunna titta på dem samt när jag byter vatten osv så brukar det bli lite senare pga mindre barn först ska i säng :-).

                            Inte riktigt det du frågar om men kanske någon info som kan vara bra för dig.
                            Hej Webo!
                            Det blir skillnad på ditt och mitt kar. Du har 216w på 450 liter och kör jag dubbla ramper blir det 180w på 180 liter, då kan man bli lite orolig för alger. Men växer det så det knakar är risken för alger mindre, sen får man inte bomma på gödning och co2.

                            Kommentar

                            • *Jörgen*
                              • September 2014
                              • 85

                              #15
                              Ursprungligen postat av Dashivas
                              Du kan ju alltid prova och se hur det går och sen utvärdera.
                              Och ja det funkar att köra en ramp kortare tid.
                              Personligen skulle jag kört båda typ 6h fast förskjutet.
                              Hej Dashivas!
                              Menar du att man ska ha det tänt 6 timmar totalt och båda ramperna tända några timmar mitt i?

                              Har kollat upp lumen på sylvania rören och med 4x45w blir det 46,6 lum/liter.
                              Senast redigerad av *Jörgen*; 01 February 2015, 14:07.

                              Kommentar

                              Arbetssätt...