Bra Co2 diffuser behövs.

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Webo
    • August 2014
    • 1968

    Bra Co2 diffuser behövs.

    Jag vill byte diffuser från min Medic 1000 som är kanon och löser allt till en som inte tar så mycket plats och behöver hjälp med att välja.

    Den ska passa 240-450 L kar och lösa Co2'n så bra det går och sedan ska den helst synas så lite som möjligt.

    Jag har 2 st 6 KG med Co2 och en Dennerle PH Controller Evolution DeLuxe plus övrigt som behövs. Så det är bara en ny diffuser jag behöver. Vad finns och vad är bra/bäst enligt mina behov som jag skrev ovan?
    Juwel Vision 450 med Malawi och malar. Juwel Rio 400 med malar, Praktbotia, Röd Fantomtetra, Kilfläck Rasbora, Kardinaltetra, Svart Neontetra och Siameser. Juwel Rio 240 Växtkar med räkor, Siameser och malar. Juwel Lido 120 med Guldbarb och malar. Ställning med 6 st 30 l räkkar och 3 st 40 l odlingskar.
  • Webo
    • August 2014
    • 1968

    #2
    Ingen som har några tips på bra diffuser?
    Juwel Vision 450 med Malawi och malar. Juwel Rio 400 med malar, Praktbotia, Röd Fantomtetra, Kilfläck Rasbora, Kardinaltetra, Svart Neontetra och Siameser. Juwel Rio 240 Växtkar med räkor, Siameser och malar. Juwel Lido 120 med Guldbarb och malar. Ställning med 6 st 30 l räkkar och 3 st 40 l odlingskar.

    Kommentar

    • Mathias Nilsson
      • July 2011
      • 6552

      #3
      Up atomizer. <3
      http://mathiasaquariums.blogspot.se/

      "Konsten att tråka ut är konsten att säga allt" - Dante

      Kommentar

      • Sleaper

        • September 2008
        • 2883

        #4
        Kolla på ebay. Finns en mängd olika diffar http://www.ebay.com/itm/CO2-Flat-Aqu...item6fdd22af7f.
        Men för akvarier över 240l är det nog en bra reaktor som gäller.

        Kommentar

        • ansjo
          • November 2005
          • 29967

          #5
          Jag kör med den här i mina båda kar med co2.
          /Anders

          Medlem i NCS - givetvis!

          Kommentar

          • Einarsson
            • May 2012
            • 2956

            #6
            Den bästa icke-inline-diffusern tycker jag är dessa (bazooka):


            De har funkat bäst för mig om man inte vill ha inline på filterslangen.
            350L Diskus

            Kommentar

            • Mathias Nilsson
              • July 2011
              • 6552

              #7
              Har man ett ytterfilter så är en atomizer lätt bäst. Man får en lätt mist i karet ibland men det kan man leva med.

              Jag kör inget annat då ja helt enkelt inte finner något som är lika bra.
              http://mathiasaquariums.blogspot.se/

              "Konsten att tråka ut är konsten att säga allt" - Dante

              Kommentar

              • Webo
                • August 2014
                • 1968

                #8
                Ok. Tack alla..

                En fråga ang inline. De fungera väl inte så bra med FX5/FX6 då de har grova slangar, eller finns där till dom också!?

                Skickat med Tapatalk från min mobil.
                Juwel Vision 450 med Malawi och malar. Juwel Rio 400 med malar, Praktbotia, Röd Fantomtetra, Kilfläck Rasbora, Kardinaltetra, Svart Neontetra och Siameser. Juwel Rio 240 Växtkar med räkor, Siameser och malar. Juwel Lido 120 med Guldbarb och malar. Ställning med 6 st 30 l räkkar och 3 st 40 l odlingskar.

                Kommentar

                • Sleaper

                  • September 2008
                  • 2883

                  #9
                  Ursprungligen postat av Webo
                  Ok. Tack alla..

                  En fråga ang inline. De fungera väl inte så bra med FX5/FX6 då de har grova slangar, eller finns där till dom också!?

                  Skickat med Tapatalk från min mobil.
                  Atomizer finns säkert för 16/22mm slang. Men en " bazoka" verkar vara en enklare variant som säkert fungerar i princip lika bra. Fördel att slippa "grejer på filterslangarna" kan man tycka.

                  Kommentar

                  • Jesper33
                    • January 2015
                    • 21

                    #10
                    Ursprungligen postat av Mathias Nilsson
                    Har man ett ytterfilter så är en atomizer lätt bäst. Man får en lätt mist i karet ibland men det kan man leva med.

                    Jag kör inget annat då ja helt enkelt inte finner något som är lika bra.
                    jag är nygammal med växtakvarium och känner inte igen alla termer. Kan man inte helt sonika peta in CO2 slangen i ytterfiltrets insug? Det har fungerat förr för mig och det tycks fungera nu. Vad är det och vad finns det för fördelar med en atomizer?

                    Kommentar

                    • Einarsson
                      • May 2012
                      • 2956

                      #11
                      Atomizern sitter på utblåset, så det är ingen risk att det blir luftsamlingar i filtret då.
                      350L Diskus

                      Kommentar

                      • Dashivas
                        • December 2014
                        • 124

                        #12
                        Ursprungligen postat av Jesper33
                        jag är nygammal med växtakvarium och känner inte igen alla termer. Kan man inte helt sonika peta in CO2 slangen i ytterfiltrets insug? Det har fungerat förr för mig och det tycks fungera nu. Vad är det och vad finns det för fördelar med en atomizer?
                        Som du säger funkar det utmärkt än idag kör själv så eftersom min diffuser är underdimensionerad .

                        Fördelen med en sån atomizer är väl att det är smidigt.
                        Sen är nog tanken att sen ska sitta i utblåset.
                        http://imgi.se/image.php?dm=HQSU

                        Kommentar

                        • Bobby
                          • March 2002
                          • 351

                          #13
                          Ursprungligen postat av Jesper33
                          jag är nygammal med växtakvarium och känner inte igen alla termer. Kan man inte helt sonika peta in CO2 slangen i ytterfiltrets insug? Det har fungerat förr för mig och det tycks fungera nu. Vad är det och vad finns det för fördelar med en atomizer?
                          Jag har märkt av att bakteriekulturen inte mår helt optimalt av detta - det är inget som märks med låg belastning, men med lite mer fisk så går det att mäta nitrit. Nitriten försvann när jag byte till en reaktor efter filtret istället.

                          Kommentar

                          Arbetssätt...