Vilken belysning? och varför

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Bengt Allebrink
    • November 2013
    • 35

    Vilken belysning? och varför

    Hej, jag har haft svårt med att få fart på mina växter i mitt 200L kar. Först trodde jag att det var näringsbrist, så jag började med PMDD. Men jag är fortfarande inte nöjd, så då anklagade jag mitt filter, och tänkte att mitt Eheim 2076 är för duktigt och renar bort växternas näring. Så jag sänkte flödet kraftigt, fortfarande inte nöjd.

    Nu anklagar jag min belysning 2x30W T8 i en finfin Arcadia armatur, men 2 st 30w T8 rör kanske ger för lite ljus till mina växter. Lysrören är lite mindre än ett år gamla och jag har de igång ca: 9h/dygn.

    Jag har sökt runt lite och tänkt att LED skulle vara grejen, men det verkar inte vara så lätt, (mycket ljus men fel frekvenser). Och väldigt dyrt för de armaturer som verkar vara OK för växter. Så då är jag inne på fluoriserande ljus T5 eller Kompaktlysrör. Jag har hittat två armaturer som jag skulle vilja ha respons på, och även andra förslag förstås.

    http://www.wexthuset.com/vaxtbelysning/t5-lampor-lysror/lightwave-t5-4x24-w-p1
    Eller
    http://www.professionalgrow.se/sv/tneon-2x-75w-armatur

  • Dashivas
    • December 2014
    • 124

    #2
    Ursprungligen postat av Bengt Allebrink
    Hej, jag har haft svårt med att få fart på mina växter i mitt 200L kar. Först trodde jag att det var näringsbrist, så jag började med PMDD. Men jag är fortfarande inte nöjd, så då anklagade jag mitt filter, och tänkte att mitt Eheim 2076 är för duktigt och renar bort växternas näring. Så jag sänkte flödet kraftigt, fortfarande inte nöjd.

    Nu anklagar jag min belysning 2x30W T8 i en finfin Arcadia armatur, men 2 st 30w T8 rör kanske ger för lite ljus till mina växter. Lysrören är lite mindre än ett år gamla och jag har de igång ca: 9h/dygn.

    Jag har sökt runt lite och tänkt att LED skulle vara grejen, men det verkar inte vara så lätt, (mycket ljus men fel frekvenser). Och väldigt dyrt för de armaturer som verkar vara OK för växter. Så då är jag inne på fluoriserande ljus T5 eller Kompaktlysrör. Jag har hittat två armaturer som jag skulle vilja ha respons på, och även andra förslag förstås.

    http://www.wexthuset.com/vaxtbelysning/t5-lampor-lysror/lightwave-t5-4x24-w-p1
    Eller
    http://www.professionalgrow.se/sv/tneon-2x-75w-armatur

    Prova häll i flytande kol
    Växterna behöver kol för att må bra .
    Finns 3 sätt trycksatt co2 ,mäsk, flytande kol.

    Givetvis är ljuset också viktigt och bör uppgraderas men börja med kol så länge.
    Sen finns det hyffsade led ramper för 1-2000kr
    http://imgi.se/image.php?dm=HQSU

    Kommentar

    • Bengt Allebrink
      • November 2013
      • 35

      #3
      flytande kol, var köper jag sånt och vad heter det?

      Kommentar

      • Dashivas
        • December 2014
        • 124

        #4
        Ursprungligen postat av Bengt Allebrink
        flytande kol, var köper jag sånt och vad heter det?
        I djuraffärer .
        Finns olika märke och kan bara 1 och det är easy carbo.
        Använder det bara i mitt lilla kar på 19l men funkar fint dock är det inte alka växter som mår bra av det tex cabomba caroliniana tål inte flytande men i mitt stora 720l så växer den som bara fan (5-10cm i veckan ) och där kör jag trycksatt
        http://imgi.se/image.php?dm=HQSU

        Kommentar

        • KJE
          • August 2013
          • 1066

          #5
          Happy Carbo är en annan kolkälla som finns i många djuraffärer
          Min projekttråd: https://www.zoopet.com/forum/forum/-...rikansk-biotop

          Kommentar

          • Mr Woods
            • March 2013
            • 3409

            #6
            Med risk för att göra mig osams med folk vill jag ändå påpeka att flytande kolgödning är tröttsamt att dosera (dagligen), samt att kolkällan (glutaraldehyd) inte är något jag skulle vilja hälla i mina akvarium...

            Då blandar jag hellre mäsk 1-2 gånger i veckan!

            Kommentar

            • Bengt Allebrink
              • November 2013
              • 35

              #7
              Ok. Så trycksatt CO2 är det bästa. Finns det olika kvalitet på det också? Skulle det här från http://www.co2supermarket.co.uk fungera? Runt 2000kr för ett system som jag tycker verkar bra.


              Sent from my iPad using Tapatalk

              Kommentar

              • Mr Woods
                • March 2013
                • 3409

                #8
                Detta kanske...

                Kommentar

                • Bengt Allebrink
                  • November 2013
                  • 35

                  #9
                  Coolt. Det ser ju seriöst ut. Med 2kg tub. Var fyller man en sån då?
                  Jag köpte förresten en TNeon 2x 55W lampa i dag. Stor skillnad i ljusstyrka och lite kallare ljus. Jag ska köpa en till för att täcka hela karet. Och sen kanske jag har råd med CO2 också. Får jag inte fart på växterna då. Då är det kört för mig.


                  Sent from my iPad using Tapatalk

                  Kommentar

                  • Mr Woods
                    • March 2013
                    • 3409

                    #10
                    Lika bra att köpa ordentliga grejer om man nu skall satsa på trycksatt!
                    Själv orkar jag blanda mäsk till min lilla växtburk, men om det skall CO2 till ett större kar så hade jag köpt något ordentligt!

                    Fyller gör du nog billigast på något brandsäkerhetsföretag som till exempel Presto... (Det finns många andra bra brandsäkerhetsföretag också... ).

                    Kommentar

                    • Bengt Allebrink
                      • November 2013
                      • 35

                      #11
                      Ok. Jag har 200L funkar det du länkade bra då. Inte för litet eller så?


                      Sent from my iPad using Tapatalk

                      Kommentar

                      • Mr Woods
                        • March 2013
                        • 3409

                        #12
                        Du.., jag skall erkänna att jag är dåligt insatt, även om magkänslan säger att det gott och väl skulle räcka!
                        Vi får hoppas att Mathias Nilsson tittar in i tråden, han vet!
                        Det beror ju också en hel del på vad du har tänkt dig för ett sorts växtakvarium...

                        Kommentar

                        • Rufus
                          • January 2005
                          • 866

                          #13
                          Man kanske inte ska försöka beställa tuberna från Tyskland, kan bli problem med frakten hit. Kan också komma undan billigare med ett system avsett för sodastreamflaskor. Har det själv och det fungerar bra. Har dock inga ambitioner på Hightech kar utan ge mina växter bättre förutsättningar. Hör med akvarieväxter online t ex.
                          // Annicka

                          Kommentar

                          • ansjo
                            • November 2005
                            • 29967

                            #14
                            Jahapp, en ny tråd som man kan följa. Får se om man kan flika in med något med...

                            Först och främst, så är ljuset lite för dåligt för att få bra fart på dina växter. För att förklara lite kort kan man jämföra ett akvarium och co2 med en bil. Akvariet är bilen, ljuset gasen och gödning i form av tex PMDD och co2 är bensinen. Ingen funkar bra ensam, utan alla måste vara i balans för att få fart.
                            Har du bilen och bensinen händer inget om du inte gasar, och med din uppsättning är risken att du inte kommer upp i några högre haastigheter så stor.

                            Som Mr Woods skriver beror det på vad du även vill ha ut av växtakvariet, enklare växter som klarar sig ok funkar det bra som du kan ha det. Är du ute efter lite svårare växter så blir det genast trixigare...

                            Om man börjar med belysningen, vad är det för akvarium du har? Det går inte att få till en ramp/ovandel med 4 rör istället? Du har inte funderat på metallhalogen eller liknande? Där är annars gas till bilen så det både räcker och blir över.
                            /Anders

                            Medlem i NCS - givetvis!

                            Kommentar

                            • Rufus
                              • January 2005
                              • 866

                              #15
                              2x30w räcker för Anubias, Cryptocoryner och Jawaormbunkar t ex , men det är som Anders säger för lite för att få fart på många andra växter och inte så nödvändigt med Co2.
                              // Annicka

                              Kommentar

                              Arbetssätt...