Vilken belysning? och varför

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Mr Woods
    • March 2013
    • 3409

    #31
    Ursprungligen postat av Bengt Allebrink
    https://vimeo.com/116421709

    Jag kunde inte ladda upp en liten film direkt här men via vimeo kanske det går. Nu har jag gjort det veckliga vattenbytet på 20% och tillsatt PMDD och Easy-Carbo.


    Skickat från min iPhone med Tapatalk
    Herregud! Som du får växterna att bubbla utan CO2! Helt otroligt!

    Kommentar

    • Bengt Allebrink
      • November 2013
      • 35

      #32
      Sleaper, OMG Jag är på G... jag har beställt T5 rampen som du föreslog. Jag tror att den blir kanon. Den billiga rampen jag redan köpt kan jag ha till mitt Juwel kar :-) Men nu får det vara färdighandlat på ett tag HaHaHa.

      Kommentar

      • Live2Ride
        • January 2014
        • 312

        #33
        Hur får du växterna att bubbla sådär utan CO2? Visste inte att det var möjligt :-)
        /Lars

        Kommentar

        • Bengt Allebrink
          • November 2013
          • 35

          #34
          Jag har ingen aning. Jag har bara gjort som jag skriver i kommentar nr:29 bytt 20%vatten PMDD från Haak. Och Easy-Carbo från EasyLife. Det bubblar bara ordentligt i några timmar :-)


          Skickat från min iPhone med Tapatalk

          Kommentar

          • Mr Woods
            • March 2013
            • 3409

            #35
            Ursprungligen postat av Bengt Allebrink
            Jag har ingen aning. Jag har bara gjort som jag skriver i kommentar nr:29 bytt 20%vatten PMDD från Haak. Och Easy-Carbo från EasyLife. Det bubblar bara ordentligt i några timmar :-)


            Skickat från min iPhone med Tapatalk
            Då är det nog glutaraldehyden du slår i som gör det, i kombination med CO2 i det nya vattnet. Om du sätter upp ett mäsksystem eller kostar på dig ett trycksatt system för CO2 så kommer det att se ut så där hela tiden!

            Kommentar

            • Mathias Nilsson
              • July 2011
              • 6552

              #36
              Ursprungligen postat av Bengt Allebrink
              Jag har ingen aning. Jag har bara gjort som jag skriver i kommentar nr:29 bytt 20%vatten PMDD från Haak. Och Easy-Carbo från EasyLife. Det bubblar bara ordentligt i några timmar :-)


              Skickat från min iPhone med Tapatalk
              Hur nära vattenbyte filmade du? Hur fyller du på vattnet?

              Det är viktigt att veta att du inte löser något genom att skaffa en "bättre" belysning med mer effekt, man kan göra det men det kräver att man tar lika stora steg med allt annat. Har man jättemycket belysning men inte tillräckligt med Co2 och övrig näring så kommer du med största sannolikhet att odla alger. Jag kan länka ett akvarium där jag lekte med belysning, man såg hur H.tripartitan växte från dag till dag.

              co2, planted aquarium, nature aquarium, eheim, oliver knott soil, Hemianthus callitrichoides, blyxa japonica, aqua medic ocean light, metal halide, high tech, akvarium, aquarium, co2 atomizer, nannostomus beckfordi, hydrocotyle tripartita, hydrocotyle sp japan


              Jag hade tagit det lugnt, fått lite känsla och läst ordentligt. På Plantswap går det att läsa vilka rör som är bra, vilka rör som är bäst och vilka rör som inte är optimala. Sökfunktionen är guld på det forumet då dagens ämnen inte riktigt manar till inspiration om man inte vill veta hur man enklast bygger den billigaste ledrampen. Jag skulle kunna dela med mig av ett hyggligt facit men jag är en sann didaktiker och manar till inläsning.
              http://mathiasaquariums.blogspot.se/

              "Konsten att tråka ut är konsten att säga allt" - Dante

              Kommentar

              • Live2Ride
                • January 2014
                • 312

                #37
                Vad är glutaraldehyden?
                /Lars

                Kommentar

                • Sleaper

                  • September 2008
                  • 2883

                  #38
                  Blir ju alltid gott om bubblor vid vattenbyte. Med Easy Carbo blir det inte mycket bubbel..

                  Kommentar

                  • Sleaper

                    • September 2008
                    • 2883

                    #39
                    Ursprungligen postat av Bengt Allebrink
                    Sleaper, OMG Jag är på G... jag har beställt T5 rampen som du föreslog. Jag tror att den blir kanon. Den billiga rampen jag redan köpt kan jag ha till mitt Juwel kar :-) Men nu får det vara färdighandlat på ett tag HaHaHa.
                    Har haft en sådan ramp själv. Tyckte den fungerade bra och var prisvärd. Lysrören som kom med rampen var också bra (6 500K).

                    Kommentar

                    • Bengt Allebrink
                      • November 2013
                      • 35

                      #40
                      Tyvärr var den rampen slut hos försäljaren. Jag åkte och köpte mig en betydligt mycket dyrare Odysea T5 ramp i stället med fyra rör. Just nu kör jag två rör ca 8h/dag och fyra rör tre av de åtta. Jag får mjukstarta och öka sakta och se vad som händer. Jag köpte också en CO2 anläggning på blocket :-)


                      Skickat från min iPhone med Tapatalk

                      Kommentar

                      • Rufus
                        • January 2005
                        • 866

                        #41
                        Om du inte redan gör det, för dagbok över vad du gör med karen. Börjat med min tredje detta år, minnet är ibland förargligt kort. ��
                        // Annicka

                        Kommentar

                        • ekklad
                          • February 2011
                          • 56

                          #42
                          intessant tråd!
                          då jag håller på att bygga ett paludarium(regnskogsterrarium med akvariedel som botten) så har jag med tanke på priserna på led lampor/armaturer chansat lite. jag har köpt 2 st led strips på 54W 6500k 3600lumen:


                          om det funkar eller inte återstår att se, men vad jag som inte är superinsatt så är iaf 6500k rätt samt 3600+3600 helt ok till växter. hur det funkar till akvariedelen vet jag inte då det är 120cm ifrån tak till botten.

                          det är dock 5m och kräver då att man är någorlunda händig då man måste bygga egen ramp + lite lödning.
                          är man det så är ju ~230kr inte mycket att bråka om.

                          om det nu funkar..... jag återkommer om ett par veckor, ska bygga ramp i veckan och pröva lite på mina chiliplantor innan ja får igång akvariet

                          Kommentar

                          • Dashivas
                            • December 2014
                            • 124

                            #43
                            54w och 3600lum låter mycket för att vara en strip.

                            Oavsett så beror det ju på hur stort du planerat att det ska vara och höjden.
                            Men generellt så är det för lite effekt i stripen för att få effekt till vattendelen.

                            Är du händig kan du lätt bygga eget ljus annat fall kan du köra en del par 38 36w led .

                            Hurvida 6500k är optimalt för landlevande växter vet jag inget om men för vatten växter är det bra.
                            http://imgi.se/image.php?dm=HQSU

                            Kommentar

                            • ekklad
                              • February 2011
                              • 56

                              #44
                              mossa vilket är det jag ska täcka hela luftdelen med kräver minst 7-8000 lumen och 6500k så det kommer säkert funka.
                              men är watt så relevant så länge man har rätt färgtemp samt tillräckligt men lumen?
                              stripen ja länkade har 300 dioder, antagligen därför den har så många lumen.
                              min burk är 150x60 så ja tror iaf att jag får plats med 600 dioder i taket men som sagt vet ja inte om dioderna klarar att att leverera rätt mängd ljus ner till botten.
                              rullade iaf ut stripen igår på golven i vardagsrummet och tände. "¤&#¤ vilket tryck de va, lös upp hela rummet men det syntes att ljuset i taket inte alls va lika starkt som om man kollar bara ett par decimeter över stripen.

                              aja den som prövar får se. ja återkommer som sagt

                              Kommentar

                              • Dashivas
                                • December 2014
                                • 124

                                #45
                                Ursprungligen postat av ekklad
                                mossa vilket är det jag ska täcka hela luftdelen med kräver minst 7-8000 lumen och 6500k så det kommer säkert funka.
                                men är watt så relevant så länge man har rätt färgtemp samt tillräckligt men lumen?
                                stripen ja länkade har 300 dioder, antagligen därför den har så många lumen.
                                min burk är 150x60 så ja tror iaf att jag får plats med 600 dioder i taket men som sagt vet ja inte om dioderna klarar att att leverera rätt mängd ljus ner till botten.
                                rullade iaf ut stripen igår på golven i vardagsrummet och tände. "¤&#¤ vilket tryck de va, lös upp hela rummet men det syntes att ljuset i taket inte alls va lika starkt som om man kollar bara ett par decimeter över stripen.

                                aja den som prövar får se. ja återkommer som sagt
                                Watt är ett gammalt sätt att tänka lumen är närmare sanningen.
                                Som jag sett rekomenderas ca 15-25lum/lit för lätta akvarie växter och 25-50 medel och svåra 50++
                                Sen är ju höjden på karet avgörande samt botten ytan.
                                Du kan ju själv räkna på det.

                                Själv har jag ledchip på 100w st och leverar 11000 lum st.
                                Planen är att ha 4 st av dessa sen lite blått och rött ljus utöver detta till ett 720l kar.
                                dvs 44000 lum till 720l men jag vill kunna ha mer avancerade växter
                                http://imgi.se/image.php?dm=HQSU

                                Kommentar

                                Arbetssätt...