siamesisk algätare

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Dashivas
    • December 2014
    • 124

    siamesisk algätare

    Tjena
    Jag blir inte klok på vad denne lille rackaren äter i algväg.
    Har sökt info men hittar massa motsägelsefulla svar tyvärr.
    Vissa påstår dom äter trådalger vissa säger nej bara tofsalger.

    Har fått lite trådalger i karet tyvärr inte mycket men störigt.
    Brukar rensa 2-3ggr i veckan mest när man ser lite.
    Men vill ju helst slippa rensa .
    Har 3st siamesisk dock har aldrig sett dom äta på trådalgerna förvisso är 3st rätt lite i ett 720l kar.
    Men är det lönt att skaffa fler ?

    Gillar inte direkt deras utseende men hjälper dom så är det ett nödvändigt ont.
    Får byta ut dom efterhand när dom blir större i såna fall.

    Karet består av
    2st ytterfilter på totalt 3200l/h
    Co2 med controller ställd så det är ca 25ppm co2
    Göds med pmdd ca 3-4 doser i veckan uppdelat på 3ggr i veckan.
    Vattenbyte 1 gång i veckan på 4-50%

    Har hyffsat mycket växter och dom flesta är snabbväxande.
    Och dom växer på bra och bubblar fint
    Senast redigerad av Dashivas; 03 January 2015, 13:19.
    http://imgi.se/image.php?dm=HQSU
  • Shepard

    • March 2003
    • 13992

    #2
    Tofsalger är de bra på. Trådalger är jag däremot osäker på om de tar. släppte för några veckor se'n i fyra halvvuxna siameser i mitt 240, som har förärats med båda dessa algsorter. Tofsalger har jag haft förr, och vet av erfarenhet att siameserna rensar dessa effektivt, dock har de inte hunnit få bort dem än. Om de även tar trådalgerna lär väl visa sig.
    "You can fight like a krogan, run like a leopard, but you'll never be better than commander Shepard" (Miracle of Sound)
    Min profil
    Mitt galleri

    Kommentar

    • Dashivas
      • December 2014
      • 124

      #3
      Ursprungligen postat av Shepard
      Tofsalger är de bra på. Tr4ådalger är jag däremot osäker på om de tar. släppte för några veckor se'n i fyra halvvuxna siameser i mitt 240, som har förärats med båda dessa algsorter. Tofsalger har jag haft förr, och vet av erfarenhet att siameserna rensar dessa effektivt, dock har de inte hunnit få bort dem än. Om de även tar trådalgerna lär väl visa sig.
      Min gissning är att antingen blandar folk ihop algerna eller äter dom båda sorterna
      http://imgi.se/image.php?dm=HQSU

      Kommentar

      • Shepard

        • March 2003
        • 13992

        #4
        Tofs/penselalger är de där mörka algerna, som antingen sitter som en liten tofs, eller får en hel sten eller rot att se ut som om den hade päls, och sitter rätt hårt. Trådalger gissar jag är de där ljusgröna, långa algerna, som lossnar lätt när man drar i dem.
        "You can fight like a krogan, run like a leopard, but you'll never be better than commander Shepard" (Miracle of Sound)
        Min profil
        Mitt galleri

        Kommentar

        • Dashivas
          • December 2014
          • 124

          #5
          Ursprungligen postat av Shepard
          Tofs/penselalger är de där mörka algerna, som antingen sitter som en liten tofs, eller får en hel sten eller rot att se ut som om den hade päls, och sitter rätt hårt. Trådalger gissar jag är de där ljusgröna, långa algerna, som lossnar lätt när man drar i dem.
          Menade ej att du tog fel menade mest allmänt .
          Vad du säger är samma uppfattning som jag fått.
          Jag har låååånga trådar som går in bland stammarna på växterna men sitter ej fast så kan enkelt rulla upp dom på en blomsterpinne och är gröna
          http://imgi.se/image.php?dm=HQSU

          Kommentar

          • Shepard

            • March 2003
            • 13992

            #6
            Ursprungligen postat av Dashivas
            Menade ej att du tog fel menade mest allmänt .
            Vad du säger är samma uppfattning som jag fått.
            Jag har låååånga trådar som går in bland stammarna på växterna men sitter ej fast så kan enkelt rulla upp dom på en blomsterpinne och är gröna
            Menade inte att du menade att... Hmm, strunt samma
            Ja, då är det nog trådalger du har, och om siameserna äter dem ska jag som sagt låta vara osagt. tofs/penselalger äter de däremot gärna.
            "You can fight like a krogan, run like a leopard, but you'll never be better than commander Shepard" (Miracle of Sound)
            Min profil
            Mitt galleri

            Kommentar

            • pikachu

              • December 2007
              • 1189

              #7
              Siamensis tror jag inte käkar trådisar, däremot så vet jag att dvärgguramier är helt överförtjusta i dem.
              Kan vara hänt att andra gurami arter också gillar dem, men dvärgarna vet jag av egen erfarenhet älskar dem.
              PS: Du är även välkommen att skicka ett privat meddelande i min inkorg om du undrar över något..

              Kommentar

              • Dashivas
                • December 2014
                • 124

                #8
                Ursprungligen postat av pikachu
                Siamensis tror jag inte käkar trådisar, däremot så vet jag att dvärgguramier är helt överförtjusta i dem.
                Kan vara hänt att andra gurami arter också gillar dem, men dvärgarna vet jag av egen erfarenhet älskar dem.
                dvärg gurami säger du hmm får kika närmare på det
                http://imgi.se/image.php?dm=HQSU

                Kommentar

                • Åke Eriksson
                  • September 2014
                  • 41

                  #9
                  Trots att det är en trivial art så är Guppy, särskilt honor som man inte ger för mycket vanligt foder, grymma på att rensa de långa trådalgerna i mitt växtakvarium. Två små siamesiska allätare köpte jag tidigt när trådalger började dyka upp, men de rör dem inte. Däremot käkar de flesta andra algsorterna.

                  Kommentar

                  • Dashivas
                    • December 2014
                    • 124

                    #10
                    Ursprungligen postat av Åke Eriksson
                    Trots att det är en trivial art så är Guppy, särskilt honor som man inte ger för mycket vanligt foder, grymma på att rensa de långa trådalgerna i mitt växtakvarium. Två små siamesiska allätare köpte jag tidigt när trådalger började dyka upp, men de rör dem inte. Däremot käkar de flesta andra algsorterna.
                    Har 5 siameser och mig veterligen äter dom inga trådalger.
                    Guppy är jag inte så förtjust i tyvärr
                    http://imgi.se/image.php?dm=HQSU

                    Kommentar

                    • blaze1337
                      • July 2014
                      • 646

                      #11
                      testa dvärgguramis som andra skriver eller fler & siamesiska algätare , det jag märkt är att mindre
                      siameser & andra fiskar för den delen tar alger oftare när dem är mindre än vuxna . Kan vara något ifall du vill bli av med dem asap.

                      Kommentar

                      • Dashivas
                        • December 2014
                        • 124

                        #12
                        Ursprungligen postat av blaze1337
                        testa dvärgguramis som andra skriver eller fler & siamesiska algätare , det jag märkt är att mindre
                        siameser & andra fiskar för den delen tar alger oftare när dem är mindre än vuxna . Kan vara något ifall du vill bli av med dem asap.
                        Jo har också hört större malar i allmänhet äter mindre alger och är lata.
                        Mina största siamesiska är 7-8cm och dom minsta 2cm .
                        Tanken är att byta ut stora allt eftersom.
                        Ska fundera lite på dvärg gurami får se hur jag gör med dom.
                        Har som sagt inte mycket tråd alger men är irriterande att ha.
                        http://imgi.se/image.php?dm=HQSU

                        Kommentar

                        • Shepard

                          • March 2003
                          • 13992

                          #13
                          Tycker mina fyra på runt 8 cm är effektiva, det syns tydligt var de har varit och mumsat. När de bara är några cm verkar de inte göra så stor nytta.
                          "You can fight like a krogan, run like a leopard, but you'll never be better than commander Shepard" (Miracle of Sound)
                          Min profil
                          Mitt galleri

                          Kommentar

                          • Dashivas
                            • December 2014
                            • 124

                            #14
                            Ursprungligen postat av Shepard
                            Tycker mina fyra på runt 8 cm är effektiva, det syns tydligt var de har varit och mumsat. När de bara är några cm verkar de inte göra så stor nytta.
                            7-8cm är ju bara halv vuxna om jag inte minns fel så blir dom 15-18cm.
                            sen är det väl så att små i te har större mage hrlt enkelt
                            http://imgi.se/image.php?dm=HQSU

                            Kommentar

                            Arbetssätt...