Staghorn - Envis algplåga

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Åke Eriksson
    • September 2014
    • 41

    Staghorn - Envis algplåga

    Har fått en mkt envis staghorn-tillväxt i mitt växtakvarium som nu är inne på 11 veckan efter start. Förslag på sätt att minska algens framfart emottages tacksamt.

    Mitt växtakvarium är alltså fortfarande under uppstart, grundupplägget är mina egna idéer, sedan följer jag Tropicas App ganska slaviskt (30% vattenbyte eller mer per vecka) men har ersatt en del av deras produkter med andra leverantörers.

    Akvariet är på 265 liter (LxBxH invändigt - 88 x 56 x 52). Men ca 20 liter är "borta" från det aktiva akvariet i en BTN-bakgrund fylld med Sera Siporax + sönderklippt filtermatta (ca 50:50). BTN-filtret drivs av en Eheim P3, 350 (drygt 1000 l/t) med Ehiem prof. substrat i korgarna samt kol i översta korgen med byte var 2-3:vecka.

    Har Tropicas substrat underst, därefter Tropicas soil 18 l toppad med ADAs Amazon soil i ytan (9 l) samt zoner med kvartssand mot frontglas och BTN. Har trimmat in strax under 24 grader. Trycker på så mkt CO2 jag kan med "checker-kulan i ljusgrönt". pH runt 7,2, mjukt Partillevatten, kör i ADA växtnäring Step 1 (ganska svag, ges varje dag) för 1-3:e månaden.

    Belysningen är upe i 7,5 timmar per dag och består av 2 x 39 W Sylvania T5 Aquastar (m. reflektor) samt 3 x 9W Aquamedic LED Spotlights samt 3 x 3W spot (6500 K) från andra leverantörer (Conrad, Osram). Totalt drygt 0,5W/l men det är rejält "drag" i både de kraftiga LED-spottarna med linser och i T5 med Juwel-reflektorer, dvs jag upplever det som massa Lumen per watt. Idén med Spottar med linser är att delar av akvariet ska kunna hysa långsamväxande och icke ljuskrävande Cryptocoryne nära ljuskrävande arter utan att de som växer långsamt ska bli överväxta med alger, som jag tyvärr känt av tidigare.

    Men det är precis det som händer sedan 3 veckor, staghorn växer på alla "långsamma" växter: Microsorium, Cryptocoryner samt på äldre valisneriablad (när de när v.y.) samt även på en snabbväxande mossa ("Spiky") som ligger under en spot och slutligen på "Monte Carlo" bottentäckare som inte fått fart än. Övriga växter - Heterantera Z., Limpnophila Sessiflora, Eleocharis 'Mini' och Willow-mossa växer så det knakar och har ingen inväxning med staghorn.

    Har totalt 11 amanoräkor, 4 ottisar och två siamesiska algätare samt 3 neritasnäckor. De har plockat bort i stort sett alla andra alger som dykt upp utom staghorn. Jag beskär och plockar bort med fingrarna alla större staghorn var och varannan dag. Lätt att ge upp...

    Hälsningar
    Åke
  • ansjo
    • November 2005
    • 29967

    #2
    Ge inte upp, och du behöver faktiskt inte göra någonting mer än vad du gör i nuläget. De försvinner av sig själv, och när de väl börjar försvinna är de helt borta inom två veckor. Den tidpunkten bör snart komma, då karet troligen börjat få en bra balans.
    /Anders

    Medlem i NCS - givetvis!

    Kommentar

    • Åke Eriksson
      • September 2014
      • 41

      #3
      Det låter ju utmärkt - tack. Det enda som känts konstigt med den här burken, så här långt, är att jag inte får något mätbart kväve (mätt som NH4/NO2/NO3) med sticka eller droppar. Ändå utfordrar jag 45, visserligen små firrar (tetror, rasboror och algätargänget) dagligen. En idé jag haft efter att ha läst bloggarna och råd från "min" akvarieaffär Godhem är att staghorn-algen, som ska gynnas av ljus, klarar det näringsfattiga bättre än växterna. Känns som det är för lite kväve för att hjälpa de högre växterna att helt konkurrera ut staghorn. Men att tillsätta tuffare näring är för tidigt enligt Tropicas "recept". Längtar efter den där balansen helt klart.

      Kommentar

      • ansjo
        • November 2005
        • 29967

        #4
        Jag tror den mängden nitrat dina fiskar ger, äts upp av växterna än så länge. Staghorn gillar även ammonium om jag inte minns fel, och även det är ett ämne som mer försvinner när karet kommer i balans.
        /Anders

        Medlem i NCS - givetvis!

        Kommentar

        Arbetssätt...