För mycket belysning?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Thaifighter
    • August 2006
    • 420

    #31
    Ursprungligen postat av Hans.Lindaker
    Hittade en gammal lysrörsarmatur jag bytt i garaget för en tid sen. Funderar på om det blir för mycket belysning om jag lägger den på akvariet?
    Det är på 150 liter. Just nu har jag en ramp med plats för 2x18W T8. I garagearmaturen finns det plats för ytterligare 2x18W.
    Kör i dagsläget helt utan co2 och gödning. MEN, tankar på mäsk har sakta men säkert börjat växa fram Pmdd har jag tänkt beställa vilken dag som helst...
    Växterna är: javaormbunke, crinumlökar, vattenpest och anubis.

    Vad tror ni, blir det för mycket ljus för växterna så algerna kommer som ett brev på posten eller är det ok?
    Med dom vanliga växter du har så behöver du inte så mycket ljus!
    T8 18W/865 Dagsljus ger 1300 lumen stycket och färgtemp på 6500K, passar bra till växter!
    , webbshop, lampor, armaturer, lysrör, tonerkassetter, batterier


    Thaifighter
    Alla mina fisk-video på Youtube!
    http://www.youtube.com/user/tropicalfishlover

    Kommentar

    • Hans.Lindaker
      • April 2006
      • 1837

      #32
      Gjorde en tvärvändning och beställde nyss 4 lysrör! 3 aquastar och ett powerglo.
      Vart lite för mycket tveksamheter med Led.
      - Vill egentligen inte ha DIY
      - Du skrev att det kan låta om fläkten, jag vill ha det tyst
      - Att det BÖR gå utan co2.
      - Jag är alldeles för okunnig om detta för att ta snabbt beslut och jag måste ha nytt ljus nu!

      Jag vill börja med co2 men inte nu. Börjar så här med rör, går inte det eller jag vill börja tidigare så är det inte mer än att plocka bort rören
      http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=1056291

      Kommentar

      • Dashivas
        • December 2014
        • 124

        #33
        Ursprungligen postat av Thaifighter
        Med dom vanliga växter du har så behöver du inte så mycket ljus!
        T8 18W/865 Dagsljus ger 1300 lumen stycket och färgtemp på 6500K, passar bra till växter!
        , webbshop, lampor, armaturer, lysrör, tonerkassetter, batterier


        Thaifighter
        Ser ut att vara bra billiga rör med mer effekt än akvarierör.
        18w aquastar ger 900 lum och dessa ger 1300 det är nästan 50% mer och till ett extremt billigt alternativ.
        http://imgi.se/image.php?dm=HQSU

        Kommentar

        • Dashivas
          • December 2014
          • 124

          #34
          Ursprungligen postat av Hans.Lindaker
          Gjorde en tvärvändning och beställde nyss 4 lysrör! 3 aquastar och ett powerglo.
          Vart lite för mycket tveksamheter med Led.
          - Vill egentligen inte ha DIY
          - Du skrev att det kan låta om fläkten, jag vill ha det tyst
          - Att det BÖR gå utan co2.
          - Jag är alldeles för okunnig om detta för att ta snabbt beslut och jag måste ha nytt ljus nu!

          Jag vill börja med co2 men inte nu. Börjar så här med rör, går inte det eller jag vill börja tidigare så är det inte mer än att plocka bort rören
          Lycka till hoppas du blir nöjd.
          Är själv hyffsat ny på detta med ljus.

          Därför kan jag inte säga med 100% säkerhet
          http://imgi.se/image.php?dm=HQSU

          Kommentar

          • Bygert
            • March 2010
            • 2169

            #35
            Ursprungligen postat av Dashivas
            Ser ut att vara bra billiga rör med mer effekt än akvarierör.
            18w aquastar ger 900 lum och dessa ger 1300 det är nästan 50% mer och till ett extremt billigt alternativ.
            Fast röret heter 865 och där har man en liten tveksamhet i just åttan. Färgåtergivningen är sådär, Ra på 85. De andra rören på den butiken som heter 9xx har mycket bättre färgåtergivning och när det gäller de som heter biovital kan man t o m få se ett spektrum. Fast priset blir ett helt annat och utbudet av olika effekter mer begränsat. När det gäller det billigare röret så vet man egentligen inte alls vad det ger i fråga om ljus som växter behöver, det är lite av en chansning, kan bli bra eller inte. Tyvärr så kan det ibland kosta att få bästa grejor.
            Folk är inte så dumma som man tror, de är ännu dummare

            Kommentar

            • Dashivas
              • December 2014
              • 124

              #36
              Ursprungligen postat av Bygert
              Fast röret heter 865 och där har man en liten tveksamhet i just åttan. Färgåtergivningen är sådär, Ra på 85. De andra rören på den butiken som heter 9xx har mycket bättre färgåtergivning och när det gäller de som heter biovital kan man t o m få se ett spektrum. Fast priset blir ett helt annat och utbudet av olika effekter mer begränsat. När det gäller det billigare röret så vet man egentligen inte alls vad det ger i fråga om ljus som växter behöver, det är lite av en chansning, kan bli bra eller inte. Tyvärr så kan det ibland kosta att få bästa grejor.
              Självklart är det så.
              Dock är det värt ett försök mina 1500mm rör kostar nästan 200kr st om man ska ha aquastar och 50kr där
              http://imgi.se/image.php?dm=HQSU

              Kommentar

              • Hans.Lindaker
                • April 2006
                • 1837

                #37
                Får förhoppningsvis hem rören nästa vecka.
                Förhoppningsvis kommer jag få reflektorer till alla fyra också. Fanns några stycken på jobbet som skulle kastas

                Frågan är hur jag gör för att inte chocka växterna allt för mycket? Bobby skrev i början på tråden att börja med lyse 6-7 timmar i början för att sen succesivt öka upp till 10. Vad tror ni om det?
                Har även beställt pmdd som förhoppningsvis också kommer i veckan. Börja med full dos direkt?
                http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=1056291

                Kommentar

                • Mathias Nilsson
                  • July 2011
                  • 6552

                  #38
                  För mycket belysning?

                  Vad säger egentligen lumen? Det funderar jag mycket på faktiskt, jag funderar nästan lika mycket på det som varför man inte bara kan ge ett jätteenkelt svar. Powerglo och S. aquastar kommer att bli jättebra, bara S. aquastar också. Philips 965, jättebra, 865 hyggligt, jag har provat dem båda.

                  gör en edit och sticker ut hakan lite, man kan ju ange mått för hur mycket ljus som avges inom en viss våglängd om man vill, det är ju lite synd att växterna inte riktigt fungerar på samma sätt då man får mäta på ett annat sätt. PPFD är en rolig grej om man vill gotta ner sig lite.

                  Sticker ut hakan lite till tror jag. Det är ineffektivt att använda lumen, det är därför det är svårt att köra typ halogenlampor över akvarierna. Jättehöga mätvärden men fel våglängder. (Våglängder är kursiverat men det fungerar inte via tapatalk)

                  Så, mer nörderier, PUR, PAR, PPFD.

                  Jag är inte mer insatt egentligen, jag kör ett fungerande alternativ sedan stannar jag där.
                  Senast redigerad av Mathias Nilsson; 04 January 2015, 01:55.
                  http://mathiasaquariums.blogspot.se/

                  "Konsten att tråka ut är konsten att säga allt" - Dante

                  Kommentar

                  • Dashivas
                    • December 2014
                    • 124

                    #39
                    Ursprungligen postat av Mathias Nilsson
                    Vad säger egentligen lumen? Det funderar jag mycket på faktiskt, jag funderar nästan lika mycket på det som varför man inte bara kan ge ett jätteenkelt svar. Powerglo och S. aquastar kommer att bli jättebra, bara S. aquastar också. Philips 965, jättebra, 865 hyggligt, jag har provat dem båda.

                    gör en edit och sticker ut hakan lite, man kan ju ange mått för hur mycket ljus som avges inom en viss våglängd om man vill, det är ju lite synd att växterna inte riktigt fungerar på samma sätt då man får mäta på ett annat sätt. PPFD är en rolig grej om man vill gotta ner sig lite.

                    Sticker ut hakan lite till tror jag. Det är ineffektivt att använda lumen, det är därför det är svårt att köra typ halogenlampor över akvarierna. Jättehöga mätvärden men fel våglängder. (Våglängder är kursiverat men det fungerar inte via tapatalk)

                    Så, mer nörderier, PUR, PAR, PPFD.

                    Jag är inte mer insatt egentligen, jag kör ett fungerande alternativ sedan stannar jag där.
                    Är inte jätte insatt heller bara läser det jag kommer över.

                    Som jag förstått det behöver växter X antal olika våglängder för att ha det bäst.
                    Lysrör är väl det som ger flest på en gång dock inte så starka.
                    Halogen ger enormt mycket ljus dock ett smalt spectra.
                    Gissar att led också har ett smalt spectra osäker här dock.
                    Oavsett finns det ju led i alla möliga spectra så man kan hyffsat enkelt kompletera med fler färger för att få det ultimata ljuset.

                    Vad som är bäst har jag ingen aning om men gissar att led med alla färger ger det bästa ljuset dock har jag ingen aning om hur mycket och vilka man ska satsa på.

                    Själv kör jag med led på 6500k men funderar på om jag ska komplettera med lite rött och blått
                    http://imgi.se/image.php?dm=HQSU

                    Kommentar

                    • Hans.Lindaker
                      • April 2006
                      • 1837

                      #40
                      Herregud nu vet det nördigt så det räcker alltid kul att läsa men ingen svarade på min sista fråga...
                      http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=1056291

                      Kommentar

                      • Dashivas
                        • December 2014
                        • 124

                        #41
                        Ursprungligen postat av Hans.Lindaker
                        Herregud nu vet det nördigt så det räcker alltid kul att läsa men ingen svarade på min sista fråga...
                        Börja med 6 timmarsen öka 1 timme varannan vecka så blir det nog bra.
                        Men tror igentligen du kan ösa på direkt i och med det inte är jätte starkt ljus


                        Kör full dos 1 gång I veckan efter vattenbytet blir bra.
                        Sen kan du justera efter det och 1-2 månader
                        http://imgi.se/image.php?dm=HQSU

                        Kommentar

                        • Hans.Lindaker
                          • April 2006
                          • 1837

                          #42
                          Tack!
                          http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=1056291

                          Kommentar

                          • Bygert
                            • March 2010
                            • 2169

                            #43
                            Ursprungligen postat av Mathias Nilsson
                            Vad säger egentligen lumen? Det funderar jag mycket på faktiskt, jag funderar nästan lika mycket på det som varför man inte bara kan ge ett jätteenkelt svar. Powerglo och S. aquastar kommer att bli jättebra, bara S. aquastar också. Philips 965, jättebra, 865 hyggligt, jag har provat dem båda.

                            gör en edit och sticker ut hakan lite, man kan ju ange mått för hur mycket ljus som avges inom en viss våglängd om man vill, det är ju lite synd att växterna inte riktigt fungerar på samma sätt då man får mäta på ett annat sätt. PPFD är en rolig grej om man vill gotta ner sig lite.

                            Sticker ut hakan lite till tror jag. Det är ineffektivt att använda lumen, det är därför det är svårt att köra typ halogenlampor över akvarierna. Jättehöga mätvärden men fel våglängder. (Våglängder är kursiverat men det fungerar inte via tapatalk)

                            Så, mer nörderier, PUR, PAR, PPFD.

                            Jag är inte mer insatt egentligen, jag kör ett fungerande alternativ sedan stannar jag där.
                            Lumen (lm) är en enhet för ljusflöde, hur mycket ljus som en lampa sänder ut. Det är absolut intressant, särskilt om man ställer det i relation till elförbrukning, vi vill ha mycket lm för lite W, mycket ljus för lite elräkning. Lumen står i viss relation till hur känsliga våra ögon är för olika sorts ljus, mycket lumen kan alltså ge ett kar som vi upplever som ljusare.

                            Däremot säger inte lumen nåt om vad det är frågan om för sorts ljus, om det upplevs som behagligt, är nyttigt för växter osv. Det handlar också om det totala ljusflödet, för t ex en glödlampa sprids ju ljuset åt alla håll och mycket av det riskerar då att inte hamna där det gör nytta.

                            Kelvin (K) säger nåt om färgtemperaturen på ljuset. Egentligen är det en enhet för temperatur och vad det handlar om är vad för sorts ljus en kropp med en viss temperatur sänder ut. Låga kelvin blir ett gult eller rött ljus som kan kännas mysigt vid umgänge men inte så käckt för akvarier. Soljus ligger på runt 5600 kelvin och ger naturliga färger. Många vill högre upp åt det blåa hållet, 10000 eller mer som kan se snyggt ut för akvarier men kan återge färger dåligt.

                            Kelvin säger dock bara nåt om åt vilket håll l ljuset ligger, varmt eller kallt. Det säger inget om fördelningen mellan olika våglängder och alltså inget om hur bra det är för växter.

                            Ra är färgåtergivning. 100 ska vara nåt slags perfekt färgåtergivning så som vi ser färgerna i naturligt solljus. Över 90 - 95 är bra och ger naturliga färger. Egentligen säger det inget om hur mycket nyttigt ljus för växter som är med men man kan någorlunda tryggt anta att om färgåtergivningen är bra så lär det vara med ljus som är bra för växter också. Hur fördelningen ser ut exakt vet man däremot inget om.

                            Lux är ljusstyrka, alltså hur starkt t ex en yta belyses. Det kan man skaffa pryttlar för att mäta utan att ruinera sig. Ljusstyrkan minskar med avståndet till ljuskällan, teoretiskt med kvadraten på avståndet (kvarts styrka om man dubblar avståndet). Praktiskt under ett lysrör på måttligt avstånd minskar ljuset proportionellt med avståndet (dubbla avståndet - halva ljusstyrkan).

                            Lumen, Kelvin och Ra brukar man få reda på när det är någorlunda seriösa leverantörer av belysning. Lux är inte nåt märkvärdigt att mäta. Allt det där har sitt intresse men när det gäller växter så är det intressanta pusselbitar som absolut har nåt att säga men det är inget som man kan dra några bestämda slutsatser av när det gäller hur det kommer att påverka växterna.

                            Det man vill ha då är värden som PUR, PAR osv som direkt utgår från växternas krav. Tyvärr är det sällan man ser såna uppgifter, de som gör kontorslampor har inget intresse av att mäta sånt och troligen inte de som gör växtlampor heller eftersom de inte allt för sällan har sämre värden än vilket fullfärgsrör som helst. Dessutom är det hela inte så enkelt, olika växter har olika behov, visst ljus kan gynna alger, ett annat få växter att dra iväg på längden osv. Även med såna där braiga värden som ska säga nåt om just det man vill veta så kan det alltså bli stolligt.

                            Det finns folk som ägnat sig åt att verkligen kolla. LED är nog framtiden men jag har inte sett några seriösa mätningar än. Av det jag sett så tenderar metallhalogen att vara bäst eller bland de bästa (obs, metallhalogen är nåt helt annat än halogen som är odugligt till akvarier). Vanliga fullfärgsrör med höga Ra värden ligger också bra till. Grolux mfl ligger märkligt nog i skamvrån när det gäller just det som de säljs för, att ge ljus lämpligt för växter.
                            Folk är inte så dumma som man tror, de är ännu dummare

                            Kommentar

                            • Hans.Lindaker
                              • April 2006
                              • 1837

                              #44
                              Tror det är dags att väcka liv i den här tråden igen
                              Samma kar som tidigare men helt andra förutsättningar. Under hösten kommer det förvandlas från ett kar där enstaka lätta växter klarar sig till ett växtkar där det gröna trivs och frodas
                              Det blir soil, trycksatt co2 och ny belysning.
                              150 liter

                              Det som känns mest intressant just nu är e-bayled! Antingen ett gäng par38 36w eller ett sånt där kit man bygger ihop själv.

                              Om jag har förstått det rätt så är det ett rent lotteri att köpa par38? Vissa är riktigt bra och vissa är inte alls bra.
                              Hur är det med DIYkittet? vet man vad man får eller är det lotteri?

                              Dashivas, om du läser det här. Du skrev tidigare att du kunde lägga upp lite bilder när du byggde ihop ett kit. Har du några såna får du gärna lägga upp dom

                              finns det andra bra tips på bra, billig led? Vet att bra och billig oftast inte går hand i hand när det gäller led men ändå...
                              http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=1056291

                              Kommentar

                              • Hans.Lindaker
                                • April 2006
                                • 1837

                                #45
                                Ingen som har nåt att säga?
                                http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=1056291

                                Kommentar

                                Arbetssätt...