För mycket belysning?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Hans.Lindaker
    • April 2006
    • 1837

    För mycket belysning?

    Hittade en gammal lysrörsarmatur jag bytt i garaget för en tid sen. Funderar på om det blir för mycket belysning om jag lägger den på akvariet?
    Det är på 150 liter. Just nu har jag en ramp med plats för 2x18W T8. I garagearmaturen finns det plats för ytterligare 2x18W.
    Kör i dagsläget helt utan co2 och gödning. MEN, tankar på mäsk har sakta men säkert börjat växa fram Pmdd har jag tänkt beställa vilken dag som helst...
    Växterna är: javaormbunke, crinumlökar, vattenpest och anubis.

    Vad tror ni, blir det för mycket ljus för växterna så algerna kommer som ett brev på posten eller är det ok?
    http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=1056291
  • stefanr72
    • November 2010
    • 1022

    #2
    Det är inte för mycket.

    Kommentar

    • Bobby
      • March 2002
      • 351

      #3
      Det kommer inte bli för mycket ljus - starta med 6-7 timmar ljus om dagen och öka upp till 10 timmar efter ett par månader när karet kommit i balans.

      Kommentar

      • Dashivas
        • December 2014
        • 124

        #4
        Ursprungligen postat av Hans.Lindaker
        Hittade en gammal lysrörsarmatur jag bytt i garaget för en tid sen. Funderar på om det blir för mycket belysning om jag lägger den på akvariet?
        Det är på 150 liter. Just nu har jag en ramp med plats för 2x18W T8. I garagearmaturen finns det plats för ytterligare 2x18W.
        Kör i dagsläget helt utan co2 och gödning. MEN, tankar på mäsk har sakta men säkert börjat växa fram Pmdd har jag tänkt beställa vilken dag som helst...
        Växterna är: javaormbunke, crinumlökar, vattenpest och anubis.

        Vad tror ni, blir det för mycket ljus för växterna så algerna kommer som ett brev på posten eller är det ok?
        Du har väl inga ljuskrävande växter samt utan gödning pch co2 är det onödigt med mer ljus.
        Skaffar du pmdd och co2 så är det helt annorlunda .

        Man brukar räkna watt/kvm eller lum/liter.
        Själv går jag enbart efter lum/liter men det beror ju på vilken ljuskälla man har.
        http://imgi.se/image.php?dm=HQSU

        Kommentar

        • Hans.Lindaker
          • April 2006
          • 1837

          #5
          dashivas vad är lum? Hur vet jag vad jag ligger på och vad bör man ligga på?
          Är urdålig på sånt här
          Ja pmdd kommer jag skaffa, förmodligen innan nyår.
          Om jag skaffar co2 så kommer jag nog skaffa några mer krävande växter, men det är en senare fråga.

          Men om vi säger så här, om/när jag skaffar co2 och pmdd, kommer det räcka med 4x18W eller blir det för lite?
          Om jag bara kör med pmdd och struntar i co2, behöver jag mer ljus då?

          Det här kanske är en dum fråga men skit samma Om vi bortser från växterna, kommer jag se stor skillnad i ljus? Tycker att det är lite lite ljus nu men har riktigt dåliga lysrör så är svårt att veta hur det kommer se ut när mina nya kommer på posten...
          http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=1056291

          Kommentar

          • Bobby
            • March 2002
            • 351

            #6
            2x18W på det karet är väldigt lite ljus och 4x18W är under medel på det karet.
            Du behöver inte CO2 för det ljuset, men det ger såklart en riktig tillväxtboost om du använder det.

            Om du senare skulle vilja satsa på lite mer krävande växter så skulle jag kika på att byta dina T8:or mot T5 eller LED.

            PMDD kommer heller inte göra att du "måste" ha CO2 - dina växter kommer bli finare bara.

            Kommentar

            • Hans.Lindaker
              • April 2006
              • 1837

              #7
              I underkant säger du... Det var nästan det jag trodde tyvärr.
              Men vad tror du/ni är bäst? Min ekonomi tillåter tyvärr bara ett alternativ just nu.
              Antingen köper jag två lysrör och reflektorer eller fyra rör utan reflektorer.
              Känns nästan som 4 rör bör ge bäst resultat? Eftersom det verkar stört omöjligt att hitta "bra" reflektorer till t8.
              Undrar om det inte är inbyggda reflektorer i garagearmaturen?! Borde det nästan vara tycker jag.
              http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=1056291

              Kommentar

              • Hans.Lindaker
                • April 2006
                • 1837

                #8
                Lutar åt att det blir fyra tror jag. Vad tror ni om tre aquastar och ett powerglo längst fram? Eller fyra aquastar? Tycker det är skitsvårt att bestämma sig...
                http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=1056291

                Kommentar

                • Bobby
                  • March 2002
                  • 351

                  #9
                  Jag hade kört på fyra rör och sedan gjort egna reflektorer eller lackat rampen mattvit invändig.

                  Kommentar

                  • Hans.Lindaker
                    • April 2006
                    • 1837

                    #10
                    Så får det bli, tänkte inte på att man kunde göra egna
                    Vad tror du om tre aquastar och en powerglo eller fyra aquastar? Vill undvika allt vad gult ljus heter!!
                    http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=1056291

                    Kommentar

                    • Dashivas
                      • December 2014
                      • 124

                      #11
                      Ursprungligen postat av Hans.Lindaker
                      Så får det bli, tänkte inte på att man kunde göra egna
                      Vad tror du om tre aquastar och en powerglo eller fyra aquastar? Vill undvika allt vad gult ljus heter!!
                      Ska du satsa på pmdd och co2 sen köpa mer krävande växter så är du stort behov av bättre ljus.

                      Nu är jag osäker på din budget ser ut och hur det ser ut eller hur mycket du är beredd att göra.

                      Men du kanske ska ta dig en funderare .
                      Finns olika led alternativ.
                      En par38 på 36w med 2000lum kostar ca 160kr med frakt.
                      Vill man gå lite längre finns det dyi led
                      Totalt har jag gett för 100w 11000lum led
                      Drivare chip lins reflektor 240kr
                      Kylning 50kr
                      Hade en gratis drivare till kylningen
                      Sen lite sladd 50kr
                      Så 350kr för 1st 100w led
                      Finns 50w om man vill ha det eller mindre.

                      Osäker hur mycket dina rör kostar men 100kr st ?


                      Hur mycket luminens man behöver beror på dina växter men 50+ för dom mest krävande sen 25-50 för medel och under 25 för lätta.
                      Per liter då.

                      Osäker på dina rör men mina 58w t8 rör är ca 3000lum (1500mm)
                      http://imgi.se/image.php?dm=HQSU

                      Kommentar

                      • Bobby
                        • March 2002
                        • 351

                        #12
                        Ursprungligen postat av Hans.Lindaker
                        Så får det bli, tänkte inte på att man kunde göra egna
                        Vad tror du om tre aquastar och en powerglo eller fyra aquastar? Vill undvika allt vad gult ljus heter!!
                        Den kombon är snygg och bra för växterna.

                        Kommentar

                        • Hans.Lindaker
                          • April 2006
                          • 1837

                          #13
                          Dashiva det där var rena grekiskan för mig...
                          Det där första du skrev, 2 st 38. Skulle jag klara mig på bara det eller menar du komplement till det jag har nu?
                          Har du nån länk jag kan titta på?

                          Budgeten är inte särskilt stor just nu. Nja alltså om det lyset jag har inte räcker till co2 så skiter jag i det och bara göder lite med pmdd
                          http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=1056291

                          Kommentar

                          • Dashivas
                            • December 2014
                            • 124

                            #14
                            Ursprungligen postat av Hans.Lindaker
                            Dashiva det där var rena grekiskan för mig...
                            DDetet där första du skrev, 2 st 38. Skulle jag klara mig på bara det eller menar du komplement till det jag har nu?
                            Har du nån länk jag kan titta på?

                            Budgeten är inte särskilt stor just nu. Nja alltså om det lyset jag har inte räcker till co2 så skiter jag i det och bara göder lite med pmdd
                            Par lampa


                            led 100w


                            Länk till matnyttigt om belysning
                            http://imgi.se/image.php?dm=HQSU

                            Kommentar

                            • Dashivas
                              • December 2014
                              • 124

                              #15
                              18w aquastar ger 900lum st så du har nått att jämföra med

                              Idag med 2st aquastar 18w så har du 12lum per liter.
                              Jag skulle nog rekommendera i alla fall 25lum per liter så växterna får en bra grund.
                              Med 4st aquastar får du 24lum vilket är hyffsat men att tänka på också är att du måste köpa 4 nya rör nästa år.
                              Med led jag länka behöver du inte byta förrän om 13 år med 9h per dag.

                              Så enklaste är nog 3x par38 på 36w st det ger 40lum per liter och kostar ca 500kr

                              Bästa är nog 100w led alternativt 2x50w som ger 73lum per liter på en kostnad ca 400kr för 100w och 500kr för 2x50w
                              Senast redigerad av Dashivas; 30 December 2014, 10:20.
                              http://imgi.se/image.php?dm=HQSU

                              Kommentar

                              Arbetssätt...