Växtrör?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Dashivas
    • December 2014
    • 124

    #46
    Ursprungligen postat av Mathias Nilsson
    Jag vet inte riktigt hur många gånger jag ska behöva beröra ämnet lumen för att få det här tydligt. Det är knivigare än man kan tro.

    Lumen är hur starkt det mänskliga ögat uppfattar ljuset, till det här så är ögat känsligt (grovt sagt) i den del av spektrat där växter inte är det. Du vet alltså inte hur mycket av ljuset som kan användas av växterna genom att redovisa ljuskällan på det sättet. Du behöver helt enkelt mer värden för att kunna avgöra om dina 100w LED är bra eller inte, 100w visar ju i sig hur mycket elektricitet som går åt till din ljuskälla inte hur mycket av dina 100w som omvandlas till faktisk tillväxt.

    Så, hur skall ljuset se ut för växter som fotosynteserar? För det första så har växter olika sorters klorofyll vilket för med sig att ljuset behöver ha olika våglängder, som då inte följer vårt ögas känslighet. Det här för in oss på olika begrepp, som PAR och PUR. PUR används för att visa hur mycket av ljuset mellan våglängderna 400-700nm som växterna kan använda för att fotosyntesera. Själva spektrat mellan 400-700nm kallas för PAR och man behöver veta hur mycket av ljuset här som kan användas av växterna och det användbara ljuset är då PUR. Väglängderna växterna använder ligger främst vid 400-500nm (blått ljus) och 600-700nm (rött ljus)
    Jag vill påstå, och andra med mig naturligtvis att det är PUR man måste kolla på för att säkert veta hur bra en ljuskälla faktiskt är. Jag är fortsatt tveksam till att Lux och Lumen är bra sätt att mäta då vi får en missvisning, vi kan helt enkelt inte veta att mätresultatet är bra eller dåligt då vi inte riktigt mäter rätt saker.


    [ATTACH=CONFIG]74164[/ATTACH]

    (Bild lånad från http://commons.wikimedia.org/wiki/Fi...n_spectrum.gif)
    Självklart har du rätt att par pur osv är viktigare men för oss dödliga som inte kan mäta detta måste vi gå efter vad säljarna säger lampan har.
    Och då är ju lumen det enklaste att jämnföra med om man nu har rätt färg.
    Watt är ganska meningslöst men lumen säger ju mer.
    http://imgi.se/image.php?dm=HQSU

    Kommentar

    Arbetssätt...