Växtrör?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • *Jörgen*
    • September 2014
    • 85

    #31
    Ursprungligen postat av Mr Woods
    Varför skulle det vara någon skillnad på mäsk eller gastuber?
    Huvudsaken är ju att det är ljuset som är den begränsande faktorn! Jag kör med mäsk i min köks-burk, och jag känner behov av att öka ljusmängden, och då ligger jag ändå på ca 0,5w/L och mellan 125-150w/m2 med bara ett par decimeter från lysröret ner till botten. Dock med en bristfällig, hemgjord "reflektor"...
    Hej Mr Woods!

    Jo det var tydligen så att det är svårare att lösa gasen i från mäsk jämfört med trycksatt co2. Som det är nu så har jag cigarett filter itryckt i en slang som har en innerdiameter på 4mm. Dom bubblorna som kommer därur är inte stora. Och rör med slang är monterat så bubblorna går rakt upp i juwel pumpen. Det bästa är att det inte blir massa slangar och bröte i karet.

    Har ännu ingen koll på vad co2 nivåerna ligger på i vattnet, men det växer som satan.

    Kommentar

    • *Jörgen*
      • September 2014
      • 85

      #32
      Ursprungligen postat av rollet
      Med bra CO2-halter kan man köra förvånansvärt lite ljus men ändå klara de absolut svåraste växterna.

      Det viktigaste är alltså hög och stabil co2 nivå. Jag har lite problem med just cirkulation, vilket också är väldigt viktigt. 2st streamers är beställda.

      Edit: skillnaden på mäsk och trycksatt är just stabiliteten.

      Edit2: räknar man w/l så behövs betydligt mer ljus till små burkar jämfört med större.
      Ja då har man lärt sig något nytt Har räknat på två ramper, men i lumen per liter. Med 4x45w aquastar blir det 8400 lumen totalt och 46,6 lumen per liter.

      Kommentar

      • Mr Woods
        • March 2013
        • 3409

        #33
        Ursprungligen postat av rollet
        Med bra CO2-halter kan man köra förvånansvärt lite ljus men ändå klara de absolut svåraste växterna.
        Precis! Jag odlar ju växter som anses vara bland de svåraste under ett enda 15w aquarelle!

        Ursprungligen postat av rollet
        Det viktigaste är alltså hög och stabil co2 nivå. Jag har lite problem med just cirkulation, vilket också är väldigt viktigt. 2st streamers är beställda.

        Edit: skillnaden på mäsk och trycksatt är just stabiliteten.
        Det håller jag absolut med om! Men till mitt 45L räcker det gott och väl med att byta 2x1L mäsk växelvis för att få det någorlunda stabilt. Jag löser gasen i impellern på innerfiltret och även om en hel del går förlorat vid ytan så verkar de mikrobubblor som blildas räcka ganska så bra!

        Ursprungligen postat av rollet
        Edit2: räknar man w/l så behövs betydligt mer ljus till små burkar jämfört med större.
        Kan det verkligen stämma? I ciklidburken har jag nästan lika många watt/L och egentligen några fler w/m2, men det är ju mer än dubbelt så långt ner till botten och det spelar en enormt stor roll!

        Kommentar

        • rollet
          • January 2014
          • 13

          #34
          Är karet väldigt högt, mer än 60cm så är nog metallhalogen att föredra.

          Bottenytan som skall belysas ökas ju inte proportionellt med antalet liter.

          Sen har du ju helt rätt angående att höjden på akvariet spelar väldigt stor roll på hur mycket av ljuset som når ända ner.

          Jag skulle vilja ha ett speciallbyggt kar på typ 40l med bara en höjd på 20cm, hade varit trevligt att inreda.

          Edit: I din ciklidburk har du väl inte så mycket växter eller? (Såg nu att det stog SA/CA, och då har du förstås några växter).

          Jag har en malawiburk på 222l och där är 90w T8 fullt tillräckligt med ljus.

          Jörgen: köp en dropchecker med 4dkh vätska och håll koll på co2n.
          Senast redigerad av rollet; 13 February 2015, 19:14.

          Kommentar

          • Mr Woods
            • March 2013
            • 3409

            #35
            Ursprungligen postat av rollet
            Är karet väldigt högt, mer än 60cm så är nog metallhalogen att föredra.

            Bottenytan som skall belysas ökas ju inte proportionellt med antalet liter.

            Sen har du ju helt rätt angående att höjden på akvariet spelar väldigt stor roll på hur mycket av ljuset som når ända ner.

            Jag skulle vilja ha ett speciallbyggt kar på typ 40l med bara en höjd på 20cm, hade varit trevligt att inreda.
            Mmmm... Jag har sneglat lite på den här burken:
            Godhems Zoologiska i Majorna, Göteborg. Vi sysslar med Aquascaping och räkor. Vi lagerför produkter såsom ADA, Do!aqua, shirakura, mironekuton, Tropica, Oliver Knott, Aqualighter, Flexi-mini, co2 kit. Men också hund och kattfoder såsom Orijen, Acana, sundhundmat mm.


            Och den här:
            Godhems Zoologiska i Majorna, Göteborg. Vi sysslar med Aquascaping och räkor. Vi lagerför produkter såsom ADA, Do!aqua, shirakura, mironekuton, Tropica, Oliver Knott, Aqualighter, Flexi-mini, co2 kit. Men också hund och kattfoder såsom Orijen, Acana, sundhundmat mm.


            Ursprungligen postat av rollet
            Edit: I din ciklidburk har du väl inte så mycket växter eller? (Såg nu att det stog SA/CA, och då har du förstås några växter).
            Haha jodå! Massor av Vallisneria! Men faktum är att när jag hade lite mäskbubbel i under en period så lyckades jag faktiskt till och med få R. wallichii att växa med bara 108w T5 och reflektor!

            Ursprungligen postat av rollet
            Jag har en malawiburk på 222l och där är 90w T8 fullt tillräckligt med ljus.

            Jörgen: köp en dropchecker med 4dkh vätska och håll koll på co2n.

            Kommentar

            • *Jörgen*
              • September 2014
              • 85

              #36
              Ursprungligen postat av rollet
              Är karet väldigt högt, mer än 60cm så är nog metallhalogen att föredra.

              Bottenytan som skall belysas ökas ju inte proportionellt med antalet liter.

              Sen har du ju helt rätt angående att höjden på akvariet spelar väldigt stor roll på hur mycket av ljuset som når ända ner.

              Jag skulle vilja ha ett speciallbyggt kar på typ 40l med bara en höjd på 20cm, hade varit trevligt att inreda.

              Edit: I din ciklidburk har du väl inte så mycket växter eller? (Såg nu att det stog SA/CA, och då har du förstås några växter).

              Jag har en malawiburk på 222l och där är 90w T8 fullt tillräckligt med ljus.

              Jörgen: köp en dropchecker med 4dkh vätska och håll koll på co2n.
              Dropchecker finns men ingen 4dkh vätska och jag hittar ingen sådan vätska i Sverige, utomlands har jag hittat. Funderar på att skaffa kh och ph drop test så man kan jämföra med co2 tabell.

              Kommentar

              • rollet
                • January 2014
                • 13

                #37
                Precis någon sådan burk vill jag ha, men priserna är rätt saftiga. Blir dyra liter

                Edit: Jörgen, jag gjorde min egen 4dkh vätska med bikarbonat, googla. Väldigt enkelt om man har dropptester hemma

                Kommentar

                • *Jörgen*
                  • September 2014
                  • 85

                  #38
                  Ja jag kollade upp det för ett tag sedan men där vägde dom bikarbonatet med en noggrann våg. Men det kanske funkar att ta en del bikarbonat i 1 liter dest vatten och sedan köra dropptest. Sedan öka eller minska något av ingredienserna.

                  Du pratade om att cirkulationen var viktig, är det för att sprida co2 bättre? Då skulle 1000l/t pumpen vara en bra investering.

                  Kommentar

                  • Dashivas
                    • December 2014
                    • 124

                    #39
                    Detta ämne har fått en intressant vändning.

                    Angående med mycket co2 behövs inte lika bra ljus är jag lite kluven till.

                    idagsläget har jag denna setup.
                    trycksatt co2 på 30-33ppm ( riktigt högt)
                    Göder pmdd 2x dos vid vatten bytet sen 1x dos ytterligare 2ggr per vecka.
                    har nyligen stoppat i bottengödning så kan inte räkna det än.
                    kör 2st 100w led på 11000lum st samt 2st 58w aquastar på 3300 lum st det ger 39lum per liter dvs tillräckligt till medelsvåra växter dock är ljuset mer koncentrerat på 2 ställe och totalt 60% av bottenytan (kommer ändra på det med tiden)


                    Ändå har jag svårt att få min Proserpinaca palustris cuba "needle leaf" att växa ordentligt visst växer den men extremt sakta.
                    Alla andra växter växer som ogräs typ 3-5cm om dagen

                    Fast den står mitt under den ena 100w led så i princip borde den få Ca 62 lum per liter om man jämnför hur mycket led lyser upp osv.
                    Det borde räcka till dom svåraste växterna
                    Senast redigerad av Dashivas; 14 February 2015, 10:09.
                    http://imgi.se/image.php?dm=HQSU

                    Kommentar

                    • Mathias Nilsson
                      • July 2011
                      • 6552

                      #40
                      Ursprungligen postat av Dashivas
                      Detta ämne har fått en intressant vändning.

                      Angående med mycket co2 behövs inte lika bra ljus är jag lite kluven till.

                      idagsläget har jag denna setup.
                      trycksatt co2 på 30-33ppm ( riktigt högt)
                      Göder pmdd 2x dos vid vatten bytet sen 1x dos ytterligare 2ggr per vecka.
                      har nyligen stoppat i bottengödning så kan inte räkna det än.
                      kör 2st 100w led på 11000lum st samt 2st 58w aquastar på 3300 lum st det ger 39lum per liter dvs tillräckligt till medelsvåra växter dock är ljuset mer koncentrerat på 2 ställe och totalt 60% av bottenytan (kommer ändra på det med tiden)


                      Ändå har jag svårt att få min Proserpinaca palustris cuba "needle leaf" att växa ordentligt visst växer den men extremt sakta.
                      Alla andra växter växer som ogräs typ 3-5cm om dagen

                      Fast den står mitt under den ena 100w led så i princip borde den få Ca 62 lum per liter om man jämnför hur mycket led lyser upp osv.
                      Det borde räcka till dom svåraste växterna
                      Hur vet du att det är en bra ljuskälla?
                      http://mathiasaquariums.blogspot.se/

                      "Konsten att tråka ut är konsten att säga allt" - Dante

                      Kommentar

                      • Dashivas
                        • December 2014
                        • 124

                        #41
                        Ursprungligen postat av Mathias Nilsson
                        Hur vet du att det är en bra ljuskälla?
                        Om nu inte säljaren ljög så är det 6500k och 100w samt 11000lum samt sylvania aquastar.
                        Vilket är en rätt ok ljuskälla givetvis hade cree chip varit ett strå vassare
                        http://imgi.se/image.php?dm=HQSU

                        Kommentar

                        • Mr Woods
                          • March 2013
                          • 3409

                          #42
                          Jo, fast våglängderna då? Dessa har du ju själv påtalat vikten av?
                          Aquastar ligger ju visserligen bra till ur den synvinkeln!

                          Ursprungligen postat av Dashivas
                          plants need the majority of the light to be around 400-450nm and 650-675nm (or blue and red light). The blue light is used for leaf growth, and promotes bushy, compact growth, while red light is mainly used for flowering and strong stems

                          Kommentar

                          • Mathias Nilsson
                            • July 2011
                            • 6552

                            #43
                            Jag vet inte riktigt hur många gånger jag ska behöva beröra ämnet lumen för att få det här tydligt. Det är knivigare än man kan tro.

                            Lumen är hur starkt det mänskliga ögat uppfattar ljuset, till det här så är ögat känsligt (grovt sagt) i den del av spektrat där växter inte är det. Du vet alltså inte hur mycket av ljuset som kan användas av växterna genom att redovisa ljuskällan på det sättet. Du behöver helt enkelt mer värden för att kunna avgöra om dina 100w LED är bra eller inte, 100w visar ju i sig hur mycket elektricitet som går åt till din ljuskälla inte hur mycket av dina 100w som omvandlas till faktisk tillväxt.

                            Så, hur skall ljuset se ut för växter som fotosynteserar? För det första så har växter olika sorters klorofyll vilket för med sig att ljuset behöver ha olika våglängder, som då inte följer vårt ögas känslighet. Det här för in oss på olika begrepp, som PAR och PUR. PUR används för att visa hur mycket av ljuset mellan våglängderna 400-700nm som växterna kan använda för att fotosyntesera. Själva spektrat mellan 400-700nm kallas för PAR och man behöver veta hur mycket av ljuset här som kan användas av växterna och det användbara ljuset är då PUR. Väglängderna växterna använder ligger främst vid 400-500nm (blått ljus) och 600-700nm (rött ljus)
                            Jag vill påstå, och andra med mig naturligtvis att det är PUR man måste kolla på för att säkert veta hur bra en ljuskälla faktiskt är. Jag är fortsatt tveksam till att Lux och Lumen är bra sätt att mäta då vi får en missvisning, vi kan helt enkelt inte veta att mätresultatet är bra eller dåligt då vi inte riktigt mäter rätt saker.


                            Klicka på bilden för större version

Namn: Skärmavbild 2015-02-14 kl. 20.26.00.png
Visningar: 1
Storlek: 132,3 KB
ID: 2166070

                            (Bild lånad från http://commons.wikimedia.org/wiki/Fi...n_spectrum.gif)
                            http://mathiasaquariums.blogspot.se/

                            "Konsten att tråka ut är konsten att säga allt" - Dante

                            Kommentar

                            • rollet
                              • January 2014
                              • 13

                              #44
                              Jag har också Proserpinaca palustris cuba och den växer inte spec. snabbt. Den är av naturen ganska långsam växande "slow to moderate growth rate".

                              Kommentar

                              • Dashivas
                                • December 2014
                                • 124

                                #45
                                Ursprungligen postat av Mr Woods
                                Jo, fast våglängderna då? Dessa har du ju själv påtalat vikten av?
                                Aquastar ligger ju visserligen bra till ur den synvinkeln!
                                6500k är väl det bästa om man kör vitt ljus sen är blått och rött ett strå bättre så klart.
                                6500k innehåller ju både rött och blått plus lite annat.
                                Att köra enbart med rött och blått är nog inget vidare fint.
                                Men ja planen är att skaffa några röda och blå led senare
                                http://imgi.se/image.php?dm=HQSU

                                Kommentar

                                Arbetssätt...