Växtrör?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • *Jörgen*
    • September 2014
    • 85

    Växtrör?

    Gokväll!
    ska köpa nya t5 växtrör till ett juwel rio 180 och då jag har lite beslutsångest så frågar jag experterna här.
    Ska jag köpa arcadia plant pro eller sylvania aquastar eller ett av varje?

    Önskar er en god fortsättning!!
  • ansjo
    • November 2005
    • 29967

    #2
    Sylvania hade jag köpt för hela slanten.
    /Anders

    Medlem i NCS - givetvis!

    Kommentar

    • *Jörgen*
      • September 2014
      • 85

      #3
      Ok! Läste någonstans att det röret är i princip samma som aquarelle, kanske var du som skrivit det i någon tråd? Läst några timmar i kväll om juwel rör. Då ska jag kolla upp dom lokala butikerna i morgon och se om det kan finnas på hyllan. Man vill ju ha nu och inte nästa vecka haha.

      Tackar för ditt svar ansjo!

      Kommentar

      • ansjo
        • November 2005
        • 29967

        #4
        Jag har alltid tidigare haft Aquarelle, men eftersom de inte knappt går att få tag på längre har många gått över till Aquastar. Jag håller tummarna att du hittar rör, men risken är att du får beställa eftersom Juwels har egna mått på sina rör.
        /Anders

        Medlem i NCS - givetvis!

        Kommentar

        • Inger H

          • December 2008
          • 11247

          #5
          Jag har Sylvania Aquastar (T-5) i mina tre juwelkar tillsammans med juwels egna Highlight day.
          Så Sylvania Aquastar helt klart

          //Inger
          "Felix qui potuit rerum cognoscere tempus" - Lycklig är den som förstår händelsers orsaker.

          Kommentar

          • *Jörgen*
            • September 2014
            • 85

            #6
            Hej Anders!
            Nu sitter det två aquastar i karet och det blev ett lyft kan jag säga. Min röda ludwigia är riktigt röd och grann nu, så nu hoppas jag bladen från botten och 15-20cm upp inte släpper. Hade tänkt köra med dubbla ramper först men det va visst inte att rekommendera om man inte körde trycksatt co2. Kör mäsk för tillfället.

            Ringde de i morse till cyberzoos butik och dom hade rören på hyllan så det var inget att tveka på.

            Kommentar

            • ansjo
              • November 2005
              • 29967

              #7
              Att du inte har trycksatt co2 spelar ingen roll, bara du kör med någon form av co2:kr.
              Risken är ändå att Ludwigian tappar nedre bladen, svårt att få ner så mycket ljus så den klarar att hålla kvar dem.
              /Anders

              Medlem i NCS - givetvis!

              Kommentar

              • *Jörgen*
                • September 2014
                • 85

                #8
                Ok! Så du tror det kan funka med dubbla ramper? Ludwigia repens rubin ska ju vara en lätt växt vad jag läst mig till. Men med dom nya rören så kommer färgerna fram ordentligt. Har en fråga angående mäsken också. Använder två enlitersflaskor nu som jag byter två gånger i veckan fast på olika dagar, men två enlitersflaskor är ganska lite till 180 liter, så eftersom jag byter mäsken en gång i veckan så har jag ökat jästen från 2 gram till 4 gram för att öka på bps:en. Är det rätt tänkt?

                Kommentar

                • ansjo
                  • November 2005
                  • 29967

                  #9
                  ET kommer att funka med två ramper, hade detta själv med mäsk och ett Rio 240. Växte som fasen, men körde bara med en flaska som jag bytte på. Har du bara ett jämt flöde på bubblorna och de löses upp bra är du en bra bit på väg. Hur många bubblor har du, och hur löser du gasen?
                  /Anders

                  Medlem i NCS - givetvis!

                  Kommentar

                  • *Jörgen*
                    • September 2014
                    • 85

                    #10
                    Nu har jag bara 4 gram jäst i en flaska än så länge men ökar i andra flaskan nästa vecka. Har räknat till ca 40 bubblor per minut.
                    Har använt ett plaströr som jag värmt och gjort en böj på som går in i juwel filtret, i hålet som finns mellan filterkassetterna så gasen slås i sönder av befintlig pump. Sen är det siliconslang mellan röret och tvättflaskan.

                    Kommentar

                    • ansjo
                      • November 2005
                      • 29967

                      #11
                      Det går inte att få ner gasen längre ner i vattnet? Ju längre ner det kommer desto längre tid i vattnet och löses upp mer, samt några bubblor även hamnar där de gör riktigt bra nytta, under bladen.
                      /Anders

                      Medlem i NCS - givetvis!

                      Kommentar

                      • *Jörgen*
                        • September 2014
                        • 85

                        #12
                        Kör munstycket från pumpen rakt mot bakrutan. Kollade efter vattenbyte när jag pytsade i happy life att strömmen går rakt bort mot kortsidan och sedan ner mot botten till framrutan och mäskbubblorna går samma väg. Men jag kan tycka att det är lite lite bubblor på samma kortsida som pumpen. Det är mycket bubblor på bladen plus att det strilar bubblor mot ytan från växterna.
                        Får investera en drop checker så man ser hur man ligger till.

                        Kommentar

                        • ansjo
                          • November 2005
                          • 29967

                          #13
                          Låter bra!
                          /Anders

                          Medlem i NCS - givetvis!

                          Kommentar

                          • *Jörgen*
                            • September 2014
                            • 85

                            #14
                            Nu har jag fått problem med mina Sylvania rör!

                            Dom nya rören funkade i en vecka, sedan slocknade hela rampen. Efter felsökning så var det ett sylvania rör som lagt ner, så jag körde med ett juwel och ett sylvania rör. Fick ett nytt sylvania rör igår som jag monterade, men det nya röret bara blinkade till och tändes aldrig. Fick sätta tillbaka juwelröret och nu funkar det.

                            Så min fråga är! Funkar det inte att byta bägge rören mot annat än juwel? Ett av varje fungerar. Eller är det rampen som det är fel på?

                            Röret jag fick igår testade han och det fungerade när jag lämnade butiken så jag får åka tillbaks med det och kolla om det är trasigt igen, blir inte billigt om rampen ska käka lysrör.

                            God fortsättning!!

                            Kommentar

                            • ansjo
                              • November 2005
                              • 29967

                              #15
                              Låter som något som är tjall på Sylvaniarören av någon anledning, funkar det inte så kanske du får köra vidare med Juwels...
                              /Anders

                              Medlem i NCS - givetvis!

                              Kommentar

                              Arbetssätt...