Växtrör?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • *Jörgen*
    • September 2014
    • 85

    #16
    Ja jag vet inte vad jag ska tro, handlaren ville inte ge mig ett nytt rör till. Om det varit fel på rampen så borde väl inte juwel röret funka heller?

    Kommentar

    • ansjo
      • November 2005
      • 29967

      #17
      Precis, men tycker hela grejen verkar underlig...provat att växla rören?
      /Anders

      Medlem i NCS - givetvis!

      Kommentar

      • *Jörgen*
        • September 2014
        • 85

        #18
        Tror jag har provat alla kombinationer, men ska kolla igen när det släcks för natten. Det konstiga är att ett sylvania klarat sig. Kanske är någon batch som det är strul med. Ska jämföra rören och se om det är någon skillnad på dom, något nummer eller så som skiljer.

        Läste förresten om en kille på ps som satt i två arcadia rör i sitt juwel som lös två minuter och sedan slocknade.

        Kommentar

        • *Jörgen*
          • September 2014
          • 85

          #19
          Då har jag provat alla kombinationer utan framgång. Kollat upp numren på sylvania rören och det skiljde på dom. Ska kolla om dom har kvar det gamla röret och jämföra numren och är dom lika på dom trasiga rören så kan det vara något fel på den sändningen.

          Kommentar

          • ansjo
            • November 2005
            • 29967

            #20
            Meddela gärna hur det går..
            /Anders

            Medlem i NCS - givetvis!

            Kommentar

            • *Jörgen*
              • September 2014
              • 85

              #21
              Ja jag återkommer i morgon.

              Kommentar

              • *Jörgen*
                • September 2014
                • 85

                #22
                Då har jag varit och testat röret och det var dött. Han skulle kontakta leverantören och sedan höra av sig till mig nästa vecka. Vad jag vet så är dessa längder på rör tillverkade för just juwel så då borde dom fungera i en juwelramp med, annars vore det konstigt.

                Kommentar

                • ansjo
                  • November 2005
                  • 29967

                  #23
                  Fortsättning följer...
                  /Anders

                  Medlem i NCS - givetvis!

                  Kommentar

                  • *Jörgen*
                    • September 2014
                    • 85

                    #24
                    Butiken har varit i kontakt med leverantören och dom har inte märkt någon ökning av trasiga sylavania rör.
                    Dom ville ge mig tillgodokvitto eller pengarna tillbaka. Då är frågan, vågar man skaffa ett sylvania rör till?
                    Är det rampen som strular eller är det rören. Bägge rören funkar nu med ett sylvania och ett juwel, men
                    så fort jag satt i ett sylvania till så pajar sylvania röret.

                    Tror jag får göra en tråd och fråga medlemmarna här om det är fler som varit ute för samma sak med juwel,
                    som bytt ut befintliga juwel rör mot andra märken.

                    Jörgen

                    Kommentar

                    • rollet
                      • January 2014
                      • 13

                      #25
                      Ursprungligen postat av *Jörgen*
                      Butiken har varit i kontakt med leverantören och dom har inte märkt någon ökning av trasiga sylavania rör.
                      Dom ville ge mig tillgodokvitto eller pengarna tillbaka. Då är frågan, vågar man skaffa ett sylvania rör till?
                      Är det rampen som strular eller är det rören. Bägge rören funkar nu med ett sylvania och ett juwel, men
                      så fort jag satt i ett sylvania till så pajar sylvania röret.

                      Tror jag får göra en tråd och fråga medlemmarna här om det är fler som varit ute för samma sak med juwel,
                      som bytt ut befintliga juwel rör mot andra märken.

                      Jörgen
                      Hej, jag har ett Rio 240 med dubbla ramper. I bakre rampen sitter 2st Aquastar och har fungerat utan problem i 7 månader. I främre rampen sitter 2st Juwel Day vilka också de fungerar utan problem.

                      Du måste bara haft väldigt otur, annars vet jag inte.

                      Kommentar

                      • *Jörgen*
                        • September 2014
                        • 85

                        #26
                        Ursprungligen postat av rollet
                        Hej, jag har ett Rio 240 med dubbla ramper. I bakre rampen sitter 2st Aquastar och har fungerat utan problem i 7 månader. I främre rampen sitter 2st Juwel Day vilka också de fungerar utan problem.

                        Du måste bara haft väldigt otur, annars vet jag inte.
                        Gött att höra att det fungerar för dig. Jag får väl skaffa ett sylvania till och se vad som händer, och dör det med så måste det nästan vara rampen som det är något fel på.

                        Kör du med trycksatt co2 i ditt rio? Tänkte på det här med alger och mycket belysning.

                        Kommentar

                        • rollet
                          • January 2014
                          • 13

                          #27
                          Jag körde först diy mäsk i ett halvår, 2st 5l dunkar. Inte spec. mycket alger, bara gröba rutor. Måste skrapa minst en gång i veckan.

                          Har nyss bytt till trycksatt och det är ingen större skillnad.

                          Kommentar

                          • *Jörgen*
                            • September 2014
                            • 85

                            #28
                            Ok! Kör själv med mäsk i 2st 5l dunkar och hade tänkt skaffa en ramp till, men blev avrådd till det när man endast använder mäsk. Men funkar det för dig så borde det funka för mig. Man får ju ett större urval med växter med mer ljus i karet.

                            Kommentar

                            • Mr Woods
                              • March 2013
                              • 3409

                              #29
                              Varför skulle det vara någon skillnad på mäsk eller gastuber?
                              Huvudsaken är ju att det är ljuset som är den begränsande faktorn! Jag kör med mäsk i min köks-burk, och jag känner behov av att öka ljusmängden, och då ligger jag ändå på ca 0,5w/L och mellan 125-150w/m2 med bara ett par decimeter från lysröret ner till botten. Dock med en bristfällig, hemgjord "reflektor"...
                              Senast redigerad av Mr Woods; 13 February 2015, 14:51.

                              Kommentar

                              • rollet
                                • January 2014
                                • 13

                                #30
                                Med bra CO2-halter kan man köra förvånansvärt lite ljus men ändå klara de absolut svåraste växterna.

                                Det viktigaste är alltså hög och stabil co2 nivå. Jag har lite problem med just cirkulation, vilket också är väldigt viktigt. 2st streamers är beställda.

                                Edit: skillnaden på mäsk och trycksatt är just stabiliteten.

                                Edit2: räknar man w/l så behövs betydligt mer ljus till små burkar jämfört med större.
                                Senast redigerad av rollet; 13 February 2015, 16:41.

                                Kommentar

                                Arbetssätt...