Starta ett växtkar

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Webo
    • August 2014
    • 1968

    Starta ett växtkar

    Jag har tänkt på att kanske starta ett växtkar men skulle behöva lite svar om olika saker först. Det är ett Juwel 240 L som jag ska ha det i isf.

    Räcker det med det inbyggda filtret och en större pump på t.ex 1000 istället för den som sitter i original som är 600 eller ska man ta 1500?
    Räcker det med grova filter biter eller ska man ha den mellan grova också?
    Hur ofta måste man byta vatten och hur mycket (utan PMDD osv)?
    Om man inte använder C02 eller mäsk går det då bra att köra med PMDD + zink?
    Med PMDD hur ofta ska man byta vatten då?
    Jag har 2 st 54w T5 Daylight i den som är helt nya med reflektor på båda, räcker det?
    Vilka fisk/räkor är bra att ha i växtkar för att hålla bra balans och hur många av varje t.ex.?
    Måste man ha soil i botten eller går det med fint akvariegrus? jag har även hört att där ska finnas kattgrus som skulle fungera ca lika bra som soil, kan det stämma?
    Är det samma antal tim man ska ha tänt ljuset som i ett vanligt akvarium (8-10 tim)?

    Jag har just köpt ebooken "The Ecology of the Planted Aquarium" som jag ska försöka läsa igenom så jag får nog en del svar där men det tar ju ett tag så därför vill jag gärna ha svar på dessa frågor så jag kan börja tänka på och planera projektet nu på min julsemester.
    Senast redigerad av Webo; 21 December 2014, 03:08.
    Juwel Vision 450 med Malawi och malar. Juwel Rio 400 med malar, Praktbotia, Röd Fantomtetra, Kilfläck Rasbora, Kardinaltetra, Svart Neontetra och Siameser. Juwel Rio 240 Växtkar med räkor, Siameser och malar. Juwel Lido 120 med Guldbarb och malar. Ställning med 6 st 30 l räkkar och 3 st 40 l odlingskar.
  • Tommy Vestlie
    • August 2014
    • 2097

    #2
    I min tråd skriver om diksuskaret skriver jag om hur jag gjort med belysning, filtrering, cirkulation, vattenbyten, gödning etc. Nu är det visserligen inte en renodlat växtkar men jag har mycket växter. Tror att inläggen runt 714 står det en del om just cirkulationen. Vet inte om detta är intressant och jämförbart men läs gärna. Vill du sen att jag ger mig på att sammanfatta min konfig och rutiner i din tråd här så gör jag gärna det.
    Proud member of Aquascapers of Sweden

    Kommentar

    • Sleaper

      • September 2008
      • 2876

      #3
      Jag hade nog valt att byta pumpen till 1000l i övrigt ingår väl det filtermaterial som skall vara i Juwelfiltret?
      När det gäller vattenbyten så räcker det med en tredjedel var fjortonde dag förslagsvis. Har man relativt mycket fisk så krävs tätare vb. Kör man med PMDD och EI så bör man göra vb varje vecka i samband med dosering av gödning.
      Zink?
      När det gäller belysningen så är två lysrör lite klent till ett växtkar om man vill köra hightec med CO2 osv.
      Soil är ju bra men dyrt. Kalkfritt grus med bottennäring under fungerar annars också väldigt bra.
      Val av fisk och räkor är väl mera en smaksak, det som är viktigt är att välja fisk som lämpar sig i ett växtkar och som inte bökar i sanden, äter växter eller liknande. Att inte överbefolka akvariet med fisk får man också tänka på.
      8-10 timmar belysningtid är lagom. Hellre 8 än 10timmar i början.

      Kommentar

      • Mr Woods
        • March 2013
        • 3409

        #4
        Ursprungligen postat av Webo
        Jag har tänkt på att kanske starta ett växtkar men skulle behöva lite svar om olika saker först. Det är ett Juwel 240 L som jag ska ha det i isf.

        Räcker det med det inbyggda filtret och en större pump på t.ex 1000 istället för den som sitter i original som är 600 eller ska man ta 1500?
        Jag skulle tro att 1000L/h räcker utmärkt!

        Ursprungligen postat av Webo
        Räcker det med grova filter biter eller ska man ha den mellan grova också?
        Jag skulle hållit mig till grov, men det är ju inte svårt att ändra senare...

        Ursprungligen postat av Webo
        Hur ofta måste man byta vatten och hur mycket (utan PMDD osv)?
        Skulle säga att du behöver nitrat/fosfatgödning i en regelrätt växtburk. Jag kör tredubbel dos PMDD och byter ca 90% i veckan.

        Ursprungligen postat av Webo
        Om man inte använder C02 eller mäsk går det då bra att köra med PMDD + zink?
        Det är möjligt, men du blir kraftigt begränsad i urval av växter, och det kommer ju inte att bubbla sådär snyggt.

        Ursprungligen postat av Webo
        Med PMDD hur ofta ska man byta vatten då?
        Varje vecka skulle jag säga...

        Ursprungligen postat av Webo
        Jag har 2 st 54w T5 Daylight i den som är helt nya med reflektor på båda, räcker det?
        Det räcker nog för en hel del kul blomster, problemet blir nog i så fall marktäckare, och det mest på grund av karets höjd. Jag odlar en HC-matta med blott 0,5w/L, men det är ett litet kar...

        Ursprungligen postat av Webo
        Vilka fisk/räkor är bra att ha i växtkar för att hålla bra balans och hur många av varje t.ex.?
        Amanoräkor är det bästa du kan ha! Du kan ju med fördel ha en 20-30st!

        Ursprungligen postat av Webo
        Måste man ha soil i botten eller går det med fint akvariegrus? jag har även hört att där ska finnas kattgrus som skulle fungera ca lika bra som soil, kan det stämma?
        Jag kör blästersand med bentonitlera (kattsand) under, men skulle nog ha valt ett lite grövre substrat om jag gjorde om karet.

        Ursprungligen postat av Webo
        Är det samma antal tim man ska ha tänt ljuset som i ett vanligt akvarium (8-10 tim)?
        Ja.

        Ursprungligen postat av Webo
        Jag har just köpt ebooken "The Ecology of the Planted Aquarium" som jag ska försöka läsa igenom så jag får nog en del svar där men det tar ju ett tag så därför vill jag gärna ha svar på dessa frågor så jag kan börja tänka på och planera projektet nu på min julsemester.
        -Dragon Stones (Ohko stones) https://amzn.to/2EZZj52-Eheim 2215 https://amzn.to/2ItYsum-Hagen glo 2x24 W https://amzn.to/2Wv0nZv-Fluval Life Spectrum T5 http...

        Kommentar

        • Webo
          • August 2014
          • 1968

          #5
          Ursprungligen postat av Tommy Vestlie
          I min tråd skriver om diksuskaret skriver jag om hur jag gjort med belysning, filtrering, cirkulation, vattenbyten, gödning etc. Nu är det visserligen inte en renodlat växtkar men jag har mycket växter. Tror att inläggen runt 714 står det en del om just cirkulationen. Vet inte om detta är intressant och jämförbart men läs gärna. Vill du sen att jag ger mig på att sammanfatta min konfig och rutiner i din tråd här så gör jag gärna det.
          Tack. jag tänkte dock köra det mycket mera Low Tech just för att slippa så många vattenbyten. jag följer redan din projekttråd också :-)
          Juwel Vision 450 med Malawi och malar. Juwel Rio 400 med malar, Praktbotia, Röd Fantomtetra, Kilfläck Rasbora, Kardinaltetra, Svart Neontetra och Siameser. Juwel Rio 240 Växtkar med räkor, Siameser och malar. Juwel Lido 120 med Guldbarb och malar. Ställning med 6 st 30 l räkkar och 3 st 40 l odlingskar.

          Kommentar

          • Webo
            • August 2014
            • 1968

            #6
            Ursprungligen postat av Mr Woods
            Jag skulle tro att 1000L/h räcker utmärkt!


            Jag skulle hållit mig till grov, men det är ju inte svårt att ändra senare...


            Skulle säga att du behöver nitrat/fosfatgödning i en regelrätt växtburk. Jag kör tredubbel dos PMDD och byter ca 90% i veckan.


            Det är möjligt, men du blir kraftigt begränsad i urval av växter, och det kommer ju inte att bubbla sådär snyggt.


            Varje vecka skulle jag säga...


            Det räcker nog för en hel del kul blomster, problemet blir nog i så fall marktäckare, och det mest på grund av karets höjd. Jag odlar en HC-matta med blott 0,5w/L, men det är ett litet kar...


            Amanoräkor är det bästa du kan ha! Du kan ju med fördel ha en 20-30st!


            Jag kör blästersand med bentonitlera (kattsand) under, men skulle nog ha valt ett lite grövre substrat om jag gjorde om karet.


            Ja.



            https://www.youtube.com/watch?v=RLThyWOd3wE
            Ok. tack för tipsen med räkor osv. Jag hade dock velat ha vattenbyten mycket mera sällan, typ en gång varannan mån.

            Har läst på nätet att det går att göra även om jag inte får ett super snabbt växande växtkar utan det rullar på ganska stadigt när man väl har fått det igång och stabilt vilket kan ta några månader.

            Roligt med ovan video då jag såg den igår. jag ska dock inte ha den typen av akvarie i just denna just nu utan nu är det mera för att få odlat växter och lite räkor.
            Juwel Vision 450 med Malawi och malar. Juwel Rio 400 med malar, Praktbotia, Röd Fantomtetra, Kilfläck Rasbora, Kardinaltetra, Svart Neontetra och Siameser. Juwel Rio 240 Växtkar med räkor, Siameser och malar. Juwel Lido 120 med Guldbarb och malar. Ställning med 6 st 30 l räkkar och 3 st 40 l odlingskar.

            Kommentar

            Arbetssätt...