Två vattenbyten i veckan, ska jag ge PMDD vid varje?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • ch1mpy
    • March 2004
    • 151

    Två vattenbyten i veckan, ska jag ge PMDD vid varje?

    Ni som byter vatten mer än en gång per vecka, hur gör ni med PMDD-doseringen?

    Sedan jag började med gödning igen för någon månad sedan tillför jag PMDD vid varje vattenbyte, den mängd som motsvarar det jag bytt. Jag gör två vattenbyten i veckan så det blir två doser i veckan.

    Jag undrar nu om detta kanske är för mycket. Jag tillför ingen annan gödning och inte heller CO2.
  • Tommy Vestlie
    • August 2014
    • 2097

    #2
    Jag tillsätter full dos vid varje vattenbyte vilket sker två ggr per vecka. Har dock mycket växter samt CO2. Det har visat sig fungera väldigt bra för mig. Testade mig fram genom att börja med full dos en ggr per vecka för att sedan ge full dos vid ett vattenbyte och en halv vid det andra men som sagt full dos vid båda tillfällen visade sig fungera bäst.
    Proud member of Aquascapers of Sweden

    Kommentar

    • ch1mpy
      • March 2004
      • 151

      #3
      Tack för tipset Tommy, då kör jag vidare ungefär som nu. Bra att se att du testat dig fram lite.

      Kommentar

      • petnym
        • May 2002
        • 5028

        #4
        Om du bara tillsätter för den vattenmängd som du bytt så kan det ju alldrig bli för mycket. Det är denna metod som kallas estimative index.
        Gräset är grönare på andra sidan glaset...
        Hemsida - Akvarium - Djurparker - CO2 - Blogg - AkvarieWiki
        Mina tidigare och nuvarande akvarium: 2 meter växtakvarium - Åttakantigt växtakvarium - Räk-kub - Regnskogsterrium - Ikuben (salt) - 1000 liter salt

        Kommentar

        Arbetssätt...