Mina växter har fått "hår"

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Robert J
    • May 2002
    • 6

    Mina växter har fått "hår"

    Min svärdplanta och mitt gräs har börat få hår.

    Det ser ut som korta strån som sticker ut från bladen ca 1-2 cm. Stråna förgrenar sig också.

    Är det alger?
    Hur blir jag av med dom?

  • peyman
    • May 2002
    • 416

    #2
    Jag har liknande problem. Jag slängde in ett par mollies i akvariet, så börjar de rycka bort dessa håt från växterna. Problemet är inte helt borta men mindre.

    mvh.
    // Peyman

    Peyman Zehtab-Fard
    Uppsala

    Kommentar

    • Kjell Fohrman
      Administrator

      • December 2001
      • 48147

      #3
      Hej Robert,
      Det låter som penselalger.
      Hur man blir av med dom kan du läsa på
      http://www.zoopet.com/akvarium/artikel_visa.asp?NR=286
      Akvaristiska hälsningar
      Kjell

      Akvaristiska hälsningar
      Kjell
      Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
      Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

      Kommentar

      • defdac
        • January 2002
        • 12751

        #4
        <BLOCKQUOTE id=quote><font size=1 face="Verdana, Arial, Helvetica" id=quote>citat:<hr height=1 noshade id=quote>
        Stråna förgrenar sig också.
        <hr height=1 noshade id=quote></BLOCKQUOTE id=quote></font id=quote><font face="Verdana, Arial, Helvetica" size=2 id=quote>

        <BLOCKQUOTE id=quote><font size=1 face="Verdana, Arial, Helvetica" id=quote>citat:<hr height=1 noshade id=quote>
        Det låter som penselalger.
        <hr height=1 noshade id=quote></BLOCKQUOTE id=quote></font id=quote><font face="Verdana, Arial, Helvetica" size=2 id=quote>

        Jag tror det är "hästhårs alger" ("horsehair algae") eller "hjorthorns alger" ("staghorn algae") som jag tror tillhör Pithophora spp. Påminner om mjuk stålull när man tar i det och brukar sitta högt upp i akvariet.

        Entusiaster doppar drabbade växter i en svag blekmedelslösning, men jag själv klipper genast av blad som visar minsta tillstymmelse att bli angripna.

        Det är ingen rolig alg att få bort när den väl börjat växa i burken. Den sitter som berg och gör allt för att avsluta sin livscykel. Bäst är att agera förebyggande med det gamla vanliga receptet med mycket växter och många vattenbyten.

        Att öka ljusmängden som Fohrmans algbekämpningsschema föreslår under "penselalger" tror jag dock inte riktigt på i detta fall.

        http://faq.thekrib.com/algae.html


        http://www.defblog.se

        Kommentar

        • Ville
          • April 2002
          • 13

          #5
          Jag fick denna typ av alger på dom växter som var närmast utblåset från filtret och efter det att jag satte på en skumpatron på utblåset för att lugna ner vattenstömmen så har algerna försvunnit.
          Lite ovetenskapligt kanske men det funkade i min burk.


          Plums i baljan!

          / Ville
          Plums i baljan!

          / Ville

          Kommentar

          • Michael Legnér
            • January 2002
            • 467

            #6
            Jag bytte 50% vatten varje vecka och var sparsam med järngödning. De försvann fort så då drog jag på ett fjärde lysrör (nytt rör dessutom) utan att de kom tillbaka. När jag sedan började järngöda igen som har det kommit lite grand med trådiga alger. Har tio siameser som äter också, förutom sugmalarna.

            Jag tror mest på vattenbyten och begränsad gödning. I grunden handlar det ju om för många fiskar i förhållande till mängden växter, filter och vatten. Att minska på ljuset för att bli av med alger tro jag inte på. Då försvinner även växterna, och de bra algerna.

            /Micke

            310L med Corydoras punctatus, C peru sp. "gold", C sterbai, L001, L092, L148, L168, L183(L59?), L260, LDA9, Otocinclus, Svarta fantomtetror.
            Två katter (Spookie huskatt och Totte skogkatt).
            /Micke
            Mitt akvarium

            Kommentar

            • defdac
              • January 2002
              • 12751

              #7
              <BLOCKQUOTE id=quote><font size=1 face="Verdana, Arial, Helvetica" id=quote>citat:<hr height=1 noshade id=quote>
              Jag bytte 50% vatten varje vecka och var sparsam med järngödning. De försvann fort så då drog jag på ett fjärde lysrör (nytt rör dessutom) utan att de kom tillbaka. När jag sedan började järngöda igen som har det kommit lite grand med trådiga alger. Har tio siameser som äter också, förutom sugmalarna.
              <hr height=1 noshade id=quote></BLOCKQUOTE id=quote></font id=quote><font face="Verdana, Arial, Helvetica" size=2 id=quote>
              Jag har *exakt* samma förhållanden/problem med trådalger (inte att förväxlas med "stålullsalge"!). Såfort jag droppar i lite Tropica Master Grow (som innehåller järn) så kommer de långa trådalgerna. Jobbigt även om man måste leta för att hitta trådarna. Vetskapen om att dom existerar gör ont i själen

              Förmodligen beror det på att jag har ganska mycket gottigott-lera (järnhaltig så det förslår) nertryckt i substratet som jag inte kan låta bli att peta i när jag arrangerar växter.

              Stålullsalger verkar uppkomma när det är mycket järn+nitrit, dvs när det biologiska filtret inte riktigt är på topp och man har gödit för mycket.

              <BLOCKQUOTE id=quote><font size=1 face="Verdana, Arial, Helvetica" id=quote>citat:<hr height=1 noshade id=quote>
              Jag tror mest på vattenbyten och begränsad gödning. I grunden handlar det ju om för många fiskar i förhållande till mängden växter, filter och vatten. Att minska på ljuset för att bli av med alger tro jag inte på. Då försvinner även växterna, och de bra algerna.
              <hr height=1 noshade id=quote></BLOCKQUOTE id=quote></font id=quote><font face="Verdana, Arial, Helvetica" size=2 id=quote>
              Jag håller fullständigt med *tummen upp*.


              http://www.defblog.se

              Kommentar

              • Lukas
                • April 2002
                • 1211

                #8
                Varje gång jag har haft problem med alger (alldeles för ofta i vissa kar) såbrukar jag för det första byta vatten, och släcka ner belysningen några timmar varje dag. Att dra ner på växtnäringen är också bra.Detta har hjälpt mot "slem alger", trådalger och toffs alger.
                /Lukas

                Kommentar

                • defdac
                  • January 2002
                  • 12751

                  #9
                  Här är senaste nytt om hur man får bukt med stålullsalger aka staghorn-algae:

                  http://fins.actwin.com/aquatic-plants/month.200205/msg00540.html


                  http://www.defblog.se

                  Kommentar

                  • Lukas
                    • April 2002
                    • 1211

                    #10
                    Jag kom på att man kan ju också mata sparsamt, för att minimera risken att akvariet blir över gött.
                    /Lukas

                    Kommentar

                    Arbetssätt...