växter i lerkruka med regelbunden växtnäring?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • zunfire
    • April 2003
    • 8

    växter i lerkruka med regelbunden växtnäring?

    Hitta ingen generella växt frågor i rubrikerna så jag tar det här trots mitt inte är ren odlat växtakvarium.

    Jag var idag och köpte lite växter och säljaren upplös mig om att de finns växt näring man kan tillsätta, haft akvarium i 15år så jag små log o tacka nej eftersom detta är ett nystartat akvarium och jag har hel del alger.

    Jag försöker få balanse med snabbväxande växter så som vattenpest osv för att konkurera ut algerna i nu läget, men väl hemma med växterna i sina plastika krukor så börja jag fundera lite som jag alltid gör, man är långt från jätte kunnig och de finns mycket o lära.

    Om jag hade tillsatt växtnäring borde de inte gynna växter mer än algerna, dvs slå ut algerna snabbare då jag har mycket växter ??

    Sen börja jag fundera på de nyinköpta inte så snabb växande växterna med plast krukorna och minns jag sett växtnäring i tablett form som man skulle trycka ner i botten matrialet nära växterna och här fick jag en jätte fundering!
    Om Jag tog ler krukor i ungefär samma storlek med stort hål i botten så rötter kan leta sig lätt ut (kanske borra par extra?), skulle man då kunna välja o sätta växten i en sådan med botten matrial och så kan man plocka upp växterna försiktigt någon gång om året och pregnera matrialet med växtnäring o sätt ner igen ??

    ideer o tankar om det?
Arbetssätt...