Svalt och halvmörkt växtkar till subtropiska Channor!

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Gar
    • November 2014
    • 1

    Svalt och halvmörkt växtkar till subtropiska Channor!

    Hallå Zoopet! Jag är helt ny som medlem, hänger i vanliga fall på rovfisk.se
    Jag har ytterst lite koll på växtakvarium och har egentligen inget större intresse av att snöa in mig på aquascaping.
    Däremot har jag fastnat för Channor (Ormhuvudgiskar) och måste få lite gröna fingrar om de ska trivas. Jag har bla tre st Aurantimaculata. Dessa är subtropiska och behöver ha en vinterperiod. Jag behöver nu alltså dra igång ett 150l med massa växter, korta dagar, svagt ljus och stillastående vatten. Tänte typ inte köra någon filtrering alls utan låta växterna ta hand om det mesta. Kommer inte heller byta alls mycket vatten, iaf inte i rovfisksammanhang. kanske 10% varannan vecka.

    Problemet är att jag vill ha 15 grader, svag belysning och ändå mycket växter! Det borde ju vara möjligt? Det finns ju sådana biotoper i naturen. Vill helst inte lägga allt för mycket pengar, men fisken måste få en bra miljö så jag kostar på det jag måste. Misstänker att jag har fått ut ett par och det hade varit otroligt kul med en lyckad lek i vår!

    Vad kan jag ha för växter? Vad ska ja tänka på mer?
    Co2 eller några andra tillsatser?
    Belysning? Vad ger växterna mest utan att få fisken att känna att det är onaturligt ljust?

    Hoppas att det inte är allt för dumma frågor!
  • jozi81
    • January 2011
    • 917

    #2
    Svalt och halvmörkt växtkar till subtropiska Channor!

    Halloj!
    Kul med flera från rov även här på zoopet!
    Kan inte överhuvudtaget hjälpa dig med något om växterna, men tycker absolut du ska filtrera vattnet, blir ju en hel del restprodukter från hungriga channor och bara för att dom trivs i lugnt/stilla vatten innebär inte att dom vill ha risig vattenkvalitet.
    Kör ett droppfilter med lite volym och relativt lågt flöde, då står vattnet "still" men är ändå rent. Vi har ju bra DIY guider på rovfisk. Kul med auranti! Duktigt snygga!

    Växter borde du ju btw kunna plocka vid någon svensk tjärn?! Alla dom måste ju tycka 15 grader är fantastiskt!!!
    Senast redigerad av jozi81; 16 November 2014, 08:35. Anledning: g

    Kommentar

    • Kjell Fohrman
      Administrator

      • December 2001
      • 48148

      #3
      Växter är inga problem. Det är bara att gå in i artregistret på växter och fylla i temperaturen 15 grader och sedan får du upp en lista som funkar även vid den temperaturen
      Akvaristiska hälsningar
      Kjell
      Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
      Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

      Kommentar

      Arbetssätt...