problem med alger

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Jow
    • March 2014
    • 50

    problem med alger

    Jag har plötsligt fått väldigt mycket alger i mitt Malawi akvarium. Jag har försökt med de vanligaste sakerna, men eftersom Malawiciklider och växter inte går så bra ihop så kan jag inte köpa snabbväxande växter. Maten har jag dragit ner på så mycket som jag vågar (de mindre och inte så tuffa fiskarna börjar bli magra).
    De mesta av algerna är på gruset, men det är även en del på stenarna.

    Akvariet är på 360liter, jag har 17st fiskar (ganska små). Matar 1 gång om dagen. Byter ca 1/3 del vatten 1 gång i veckan tillsätter då vattenberedningsmedel och bikarbonat. Belysningen är tänd 7 timmar. Akvariet står i ett ljust rum, men inte i direkt solljus.

    Jag har funderat på att släcka mer akvariet i några dagar men ser inte det som någon långsiktig lösning eftersom algerna bara kommer tillbaka så fort jag tänder det igen

    Jag har slut på idéer och hoppas att ni kan hjälpa mig.
  • Rebah
    • January 2012
    • 410

    #2
    Vad är det för alger/hur ser algerna ut? Och hur länge har karet varit igång?
    "The trees move... do you not see it?"

    Kommentar

    • Jow
      • March 2014
      • 50

      #3
      Jag vet inte riktigt vad det är för alger... Det ser ut som ett grönt lock över gruset, ser nästan ut som plast.
      Akvariet har varit igång ca 6 månader

      Kommentar

      • hannesc
        • December 2009
        • 13085

        #4
        mörkgrönt och slemmigt?

        Kommentar

        • Jow
          • March 2014
          • 50

          #5
          Jaa det kan man nog säga

          Kommentar

          • Rebah
            • January 2012
            • 410

            #6
            Låter som blågröna alger/cyano. Lite knepig sak eftersom det inte är en "riktig" alg, utan cyanobakterier. Växer mycket snabbare än vanliga alger med. Finns lite olika tips på hur man blir av med det om man letar runt lite.
            Har själv testat att ta bort så mycket som möjligt och sedan mörklägga i 3 dagar, vilket funkade men då var där rätt mycket växter i och få fiskar. I ett annat kar där det inte blev särskilt mycket lät jag det vara, slamsög vid vattenbyten bara, och då försvann det till slut av sig själv.
            Finns en del algmedel som lär ska ta cyano med, utan att ta kål på filterbakterier etc, men inget som jag testat så vet inte hur bra de är.
            "The trees move... do you not see it?"

            Kommentar

            • Henrik_A
              • August 2010
              • 146

              #7
              Ta en titt på Easy-Life blue exit om det visar sig vara cyano som du inte får bort.

              Kommentar

              • Jow
                • March 2014
                • 50

                #8
                Okej tack så mycket. Jag ska kolla om jag hittar något

                Kommentar

                Arbetssätt...