Trådalger, I presume?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • TommySt

    • January 2014
    • 208

    Trådalger, I presume?

    Sedan typ en månad har akvariet (450 lit) drabbats av en alg som jag aldrig i ngt av mina tidigare akvarie-liv stött på.

    Se bilden. (Av någon anledning så lägger den sig i horisontellt läge...)

    Om jag förstått rätt så är det här det som kallas Trådalger?

    Jag har gjort vattenbyten, ökat/sänkt CO2-tillförseln och även hållit igen med PMDD. Samt för ett par veckor sedan, bytt ut mitt Juwelfilters Nitraxdel.
    Lystiden är 10 tim/dygn.

    Att rulla upp och dra loss det med en pinne funkar bra men det är inget som riktigt biter.
    Vissa växter angrips inte alls, t ex Crypotcoryne.

    På nyttodjurskontot har jag 3 malar, 6 pansarmalar, räkor, sandsnäckor, Helenasnäckor, Gobio och Black molly i karet. Samt sedan ngn vecka även 2-3 Ortocinclus.

    Vad göra?

    Siamesiska algätare är såklart ett väntat tips. Har i tidigare liv haft sådana och gillar den skarpt, så länge den är liten och går i högintensivt arbetande stim. Tyvärr växer de sig ju snabbt stora och byter ju kraftigt personlighet, till att bara ligga och invänta utfordring. Storleksmässigt är de då på gränsen för min smak. Dessutom undrar jag om de månne käkar upp mina (Cherry) räkor? Men är det enda möjliga lösningen så får jag väl skaffa 3-4 st små och sedan ta ett beslut om framtiden för dem, när de vuxit till sig. Alternativt att släppa i en "gädda" (fullvuxen Siamesis) som vi har i annat kar - om det inte finns fog för rädslan gällande räkorna. Å då hoppas på stordåd från den.
    Bifogade filer
    Using Tapatalk
  • Mr Woods
    • March 2013
    • 3409

    #2
    Jag säger gasa på, och öka gödningen istället för tvärt om!
    Hela mitt växtnano var övervuxet med någon liknande grönalg samt cyano... Vad jag gjorde var att öka från knapp dubbel dos PMDD till trippel, och att jag var noggrannare med att byta ut mäsken i tid!
    Idag såg det ut så här efter vattenbytet!

    Kommentar

    • TommySt

      • January 2014
      • 208

      #3
      Med andra ord är teorin då att öka tillväxten hos Växterna - och på så sätt få dem att dominera så pass mkt att det "inte blir ngt över" till algerna?
      (Tillväxten hos mina växter är f ö överlag god.)


      Skickas från min iPad via Tapatalk
      Using Tapatalk

      Kommentar

      • Mr Woods
        • March 2013
        • 3409

        #4
        Ja, så lyder teorin. Sedan skall ju detta omsättas i praktiken. Men jag hämmade min algatack med att öka gödningen samtidigt som jag minskade antalet ljustimmar. CO2 skall man väl alltid försöka hålla så jämn nivå på som möjligt...

        Kommentar

        • TommySt

          • January 2014
          • 208

          #5
          OK, då tackar jag för rådet.
          Ska asap ösa på med PMDD. CO2 låter jag ligga oförändrat.

          Hur var tillväxten för dina växter vid tidpunkten då du drabbades av dessa alger? Dålig?
          Using Tapatalk

          Kommentar

          • Mr Woods
            • March 2013
            • 3409

            #6
            Den var sämre än nu. Kolla på P. erectus, hur den ser frodigare ut i topparna än vad den gör längre ner!

            Klicka på bilden för större version

Namn: 031120143222.jpg
Visningar: 2
Storlek: 208,5 KB
ID: 2164490

            Kommentar

            • TommySt

              • January 2014
              • 208

              #7
              Har f ö även den här algen (dök upp vid ungefär samma tidpunkt som de andra) i karet.
              Inte 100 på namnet på den heller men det är denna sort som jag själv alltid kallat Tofsalg - och som i tidigare liv upplevts som "omöjlig" att eliminera.

              Såhär långt upplever jag inte Den som störande.
              Bifogade filer
              Using Tapatalk

              Kommentar

              • Mr Woods
                • March 2013
                • 3409

                #8
                Nej, inte jag heller! Jag låter den sitta på stenen i växtkaret! Det är tyvärr det enda stället jag har den på numera och jag gillar den faktiskt, men har hört att andra har fått lite för mycket av den ibland...

                Kommentar

                • TommySt

                  • January 2014
                  • 208

                  #9
                  Jag kör belysning 10 tim/dygn. Läste nu rekommendation (vid god belysning, vilket jag får sägas ha) om endast 8-9 tim. Kanske läge att minska?


                  Skickas från min iPad via Tapatalk
                  Using Tapatalk

                  Kommentar

                  • TommySt

                    • January 2014
                    • 208

                    #10


                    Har precis upptäckt ett helt nytt problem. Flera blad på mina annars välväxande Cryptocoryne har bokstavligen börjat falla sönder.

                    Vad kan detta bero på?



                    Lyckas inte fånga det jättebra på bild.


                    Skickas från min iPad via Tapatalk
                    Using Tapatalk

                    Kommentar

                    • Bluewing

                      • August 2012
                      • 10522

                      #11
                      8 timmars ljus är max vad många växter kan ta åt sig. Har det i mitt 180 med Co2. Men varför har du Nitrax?
                      Juwel Vision Sällskapsakvarium 180L , Juwel Vision 450L Diskus, Juwel Vision 450L Asien/Oceanien
                      Juwel Lido 120

                      Kommentar

                      • Bluewing

                        • August 2012
                        • 10522

                        #12
                        Skälet till att Cryptocorynen faller sönder är det som felaktigt kallas Cryptocorynesjukan. Dvs du har gjort förändringar i karet som är för stora för Crypton och då "smälter" bladen bort och plantan startar om. Så allt kommer tillbaka och rötterna är felfria.
                        Trådalgerna kommer för att det har varit en obalans i karet och kommer att försvinna igen. Rulla överblivna trådalger med en uppruggad blompinne under tiden anfallet pågår istället för att ändra rutinerna.
                        Nitraxfiltret du precis bytt tar ju bort Nitratet No3 som du tillsätter med PMDD. Så nu svälter växterna och Nitrax tar bort näringen ytterligare. Då blir det bara mer alger tyvärr.
                        Dina tofsalger är snygga och kan vara tecken på obalanserade Co2 nivåer.
                        Juwel Vision Sällskapsakvarium 180L , Juwel Vision 450L Diskus, Juwel Vision 450L Asien/Oceanien
                        Juwel Lido 120

                        Kommentar

                        • TommySt

                          • January 2014
                          • 208

                          #13
                          Ursprungligen postat av Bluewing
                          Skälet till att Cryptocorynen faller sönder är det som felaktigt kallas Cryptocorynesjukan. Dvs du har gjort förändringar i karet som är för stora för Crypton och då "smälter" bladen bort och plantan startar om. Så allt kommer tillbaka och rötterna är felfria.
                          Trådalgerna kommer för att det har varit en obalans i karet och kommer att försvinna igen. Rulla överblivna trådalger med en uppruggad blompinne under tiden anfallet pågår istället för att ändra rutinerna.
                          Nitraxfiltret du precis bytt tar ju bort Nitratet No3 som du tillsätter med PMDD. Så nu svälter växterna och Nitrax tar bort näringen ytterligare. Då blir det bara mer alger tyvärr.
                          Dina tofsalger är snygga och kan vara tecken på obalanserade Co2 nivåer.
                          OK, tack.

                          Har "rullat" var och varannan dag nu några veckor. Mkt enkel metod, ju.
                          Känns oxå som att det har vänt - markant mindre och även lägre tillväxt (trådalgerna), tycker jag.

                          Så, Nitraxfiltret (som ju också ingick i ursprungliga akvariepaketet) skall man m a o hålla sig ifrån om man vill ha frodlig växtlighet? Jag antar att det är "kört" nu (läste att det tar ngn vecka för sådan filterkudde att aktiveras) så den får väl leva färdigt sitt liv, vilket är 2 månader om jag minns rätt.

                          Är du också inne på att vräka på med PMDD, som Mr Woods rekommenderat?
                          Using Tapatalk

                          Kommentar

                          • Bluewing

                            • August 2012
                            • 10522

                            #14
                            Är mer för förändringarna i små steg. Så gå upp ett halvt steg per två veckor i PMDD. Du kan motverka just Nitrax effekt genom att ge flaska 1 i högre dos om No3 är lägre än 15 ppm. Har du inte kvar den förbrukade svampen?
                            Juwel Vision Sällskapsakvarium 180L , Juwel Vision 450L Diskus, Juwel Vision 450L Asien/Oceanien
                            Juwel Lido 120

                            Kommentar

                            • Mr Woods
                              • March 2013
                              • 3409

                              #15
                              Ursprungligen postat av TommySt
                              Är du också inne på att vräka på med PMDD, som Mr Woods rekommenderat?

                              Har du prövat? Jag kör ett 15w T8 över ett 45L-kar, med max 30L vatten i! Tredubbel dos PMDD och CO2 från mäsk. Algerna finns kvar men har minskat ordentligt sedan jag ökade mängden gödning!

                              Då handlar det ju iofs om ett renodlat växtkar med massor av snabbväxande blomster i...
                              Senast redigerad av Mr Woods; 18 November 2014, 21:30.

                              Kommentar

                              Arbetssätt...