Mäsk fundering

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • *Jörgen*
    • September 2014
    • 85

    Mäsk fundering

    Hej!

    Har läst på lite om co2 och tänkte jag skulle prova på lite mäsk. Men jag har en fråga, har läst att när man använder trycksatt co2 så stängs det av över natten? Så då tänkte jag att om man kör mäsk så kanske man skulle montera en kran så man släpper ut gasen i det fria över natten, eller är det fel tänkt?

    Mvh Jörgen
  • hannesc
    • December 2009
    • 13085

    #2
    jag lät min gå dygnet runt men ja det är sant att man bör stänga av det under natten. jag har trycksatt system nu som är stängt på natten.

    men med mäsk är det svårare att sänga av. det man kan gör är att koppla in systemet till ett litet innerfilter som får aggera diffusor. dvs man leder in co2 i filterkammaren. och så låter man impellern slå sönder bubblorna och sprida dom i karet. sätter man då innerfiltret på en timer som stängs av på natten så kommer co2 bara bubbla upp till ytan. dvs inte lösa sig i vattnet. fungerar mycket bra. räcker med ett litet innerfilter

    Kommentar

    • *Jörgen*
      • September 2014
      • 85

      #3
      Hej Hannesc!

      Jo jag har läst om att använda ett innerfilter för att slå sönder bubblorna, men jag hade tänkt så simpelt som möjligt till en början och slippa mer grejor i akvariet. Har ett Juwel och innerfiltret där tar stor plats redan, så hade tänkt mig cigarettfilter som diffusor. Om det funkar vet jag inte, bara läst att det ska ge fina bubblor. Tror du det skulle funka?

      Kommentar

      • hannesc
        • December 2009
        • 13085

        #4
        osäker. inte testat. jag hade en citronträbit till min mäsk. blev rätt fina bubblor o sen satte jag den nere vid botten under ublåset .

        Kommentar

        • *Jörgen*
          • September 2014
          • 85

          #5
          Det var precis så jag hade tänkt också att sätta den vid botten under utloppet på filtret. Hade tänkt köpa citronträ men läste på plantswap om en som tyckte cigarettfilter gav ännu finare bubblor så jag får väl prova. Blir jag inte nöjd så har jag ett riktigt litet innerfilter av märket zoolux som får agera diffusor isåfall. Tackar för snabba svar!

          Kommentar

          • hannesc
            • December 2009
            • 13085

            #6
            lugnt

            Kommentar

            • *Jörgen*
              • September 2014
              • 85

              #7
              Nu har jag fått en ny ide och vill kolla om man är ute och cyklar.
              Har ett juwel kar och filterfacket är fyrkantigt, så då är frågan om man kan
              köra ner plaströret (5mm tjockt) i hörnet ända ner förbi filtret och använda befintlig pump
              för att slå sönder gasen?

              Kommentar

              • Mr Woods
                • March 2013
                • 3409

                #8
                Svar: Ja.

                MEN, det tråkiga med det är ju att du antagligen har utblåset riktat mot vattenytan...
                Senast redigerad av Mr Woods; 24 November 2014, 23:44.

                Kommentar

                • *Jörgen*
                  • September 2014
                  • 85

                  #9
                  Som det är nu så är det riktat mot bakgrunden. Men vid vattenbyte när jag pytsar i happy life vid utblåset så går dimman rakt bort mot andra kortsidan och sedan ner mot botten på andra långsidan. Men jag antar gasen strävar mot ytan och riktar jag utblåset annorlunda så blir det dålig yt rörelse antar jag.

                  Får väl fundera lite till. Tips är välkomna!

                  Kommentar

                  • Mr Woods
                    • March 2013
                    • 3409

                    #10
                    Det finns bara ett sätt att ta reda på om det funkar, man får pröva!
                    Själv har jag en slang ner till diffusorn på pumpskallen (alltså efter impellern) på botten av filterfacket. Det blir inte ens speciellt små bubblor, men åtminstone R. wallichii överlever och växer i min ciklidburk...

                    Kommentar

                    • *Jörgen*
                      • September 2014
                      • 85

                      #11
                      Har precis startat mäsken och kör nu med ciggfilter i tryckt i en 4mm slang och jag tror det behövs ett satans tryck för gasen att passera filtret, lite därför jag kom på den briljanta iden som inte va så bra iallafall. Får ge mäsken ett tag till och se om det kommer någon gas.

                      Kommentar

                      • Mr Woods
                        • March 2013
                        • 3409

                        #12
                        Om du skall få gasen att passera ett cigarettfilter så kan du nog inte pressa ihop det över huvud taget skulle jag gissa. Och jag tvivlar ändå på att det skulle bli speciellt små bubblor... Jag har experimenterat lite med att lösa CO2 från mäsk, och det enda sättet jag lyckats bra med är att köra gasen genom en impellerpump.
                        Det krävs rätt bra med tryck bara för att få ner den en halvmeter under vatten, sedan (om du kör in gasen efter impellern (som jag gör i ciklidburken)) så har du dessutom trycket i röret/slangen att arbeta mot. Innan impellern har du (i förhållande till omgivningen) undertryck, vilket i detta sammanhang är klart gynnsamt...
                        Senast redigerad av Mr Woods; 25 November 2014, 01:12.

                        Kommentar

                        • *Jörgen*
                          • September 2014
                          • 85

                          #13
                          Nu har jag fått igång mäsken. Finns två hål i innerfiltret som pumpen drar igenom så jag valde det övre närmast pumpen och nu blir vattnet kolsyrat så att man kan se hur det fördelar sig i vattnet, så nästa steg blir att montera syresten på slangen. Någon som vet var man köpa en liten syresten? Hålet in till pumpen är ganska litet.

                          Kommentar

                          Arbetssätt...