Cladophora vägrar försvinna

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Neptun
    • March 2004
    • 719

    Cladophora vägrar försvinna

    Hej!

    Jag har varit lyckligt fri från alger under i stort sett hela min akvarietid. Det är snart 15 år. Men nu är den tiden förbi...

    Jag har sedan i somras fört krig mot en snabbväxande matta av cladophora. Jag rensar manuellt ut stora mängder varje vattenbyte. Men likväl så breder den ut sig över botten, stora delar av min rot och trasslar in sig i javaormbunkarnas rötter till förbannelse. Nu får det vara nog!

    I september gjorde jag en fullständig urplockning av alla växter, tvättade de minst angripna och planterade tillbaka i ett mycket välputsat akvarie. Slängde mängder med växter som var alldeles för angripna och köpte in nya.

    Jag har testat att dra ner på belysningen utan någon skillnad. Jag har gått igenom ytterfiltret som var precis så fint som jag vill ha det. Jag har även ökat genomströmningen genom att sätta in ett par mindre innerfilter och riktat utblåsen mot de platser det växer mest.

    Det är ett 540 liters akvarium med en liten befolkning av tetror, mollies och räkor. Det har alltid varit väldigt tätt planterat. Sagitaria subulata, olika arter av cryptocoryne, jättevallisneria, mossor, flera svärdplantor, olika javaormbunkar, mossor, spikblad, rotala rotundifolia.

    4x 36W Aquarelle
    PMDD vid veckovis vattenbyten (30-50%)
    pH 7.3
    Nitrit 0 mg/l
    Nitrat 12 mg/l

    Jag önskar verkligen inte börja om från början med ett tomt kar, men tankarna börjar ju gå ditåt nu.

    Vem har fått bot på något liknande och hur?

    Tacksam för era idéer!
    "Failure does not require planning"
  • Mathias Nilsson
    • July 2011
    • 6552

    #2
    Riv det, tvätta karet kliniskt rent, byt filtermaterial, släng ut rötterna i trädgården, byt botten och hiva växterna.

    Eller så gnetar du på, ta mer än vad som hinner bildas, punkta med väteperoxid eller kokande vatten..

    Den går ingen vägen om du inte blir riktigt stönig..
    http://mathiasaquariums.blogspot.se/

    "Konsten att tråka ut är konsten att säga allt" - Dante

    Kommentar

    • Bobby
      • March 2002
      • 351

      #3
      Jag rekommenderar omstart.
      Du kan sanera det mesta i karet med klorinmetoden.
      Men du får jobba lite för att få bort alla klorrester ut karet sen.
      Det är dock hopplöst att försöka kriga bort claddo på något annat sätt än att starta om.

      Kommentar

      • Neptun
        • March 2004
        • 719

        #4
        Tack för era svar.
        Inge kul att börja om från början, jag var så nöjd med det jag hade.
        "Failure does not require planning"

        Kommentar

        • Bluewing

          • August 2012
          • 10522

          #5
          För egen del så fortsätter jag hellre Cladophorakampen än startar om. Cladophora är så lätt att få in igen. I mitt 180 så för Claddon en tynande tillvaro sedan ett år tillbaka. Efter en medicinering i mitt 450 tog det fart. Har Claddo i alla kar men bara problem i 450. Tycker det går att hantera. Utnötningsprincipen är det som gäller för mig.
          Juwel Vision Sällskapsakvarium 180L , Juwel Vision 450L Diskus, Juwel Vision 450L Asien/Oceanien
          Juwel Lido 120

          Kommentar

          Arbetssätt...