Flytta djur utan att få med alger?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Mr Woods
    • March 2013
    • 3409

    Flytta djur utan att få med alger?

    Jaha, då kommer man hem efter en helg "on the road", och upptäcker att hela växtburken är övervuxen med var jag tror är claddo, kul...

    Den här fighten kommer jag inte att orka ta nu när jag inte ens är hemma på helgerna. Men hur sjutton skall jag göra för att inte sprida skiten? Jag vill ju inte döda mina körsbärsräkor och en miljard endlers! Hur skall jag kunna flytta på dem utan att få med algen?
  • ansjo
    • November 2005
    • 29967

    #2
    Svårt att klara det till 100 %, utan då är det flytt mellan karen utan något vatten mellan karen alls. Kanske en mellanlagring i en bytta/kar för att minimera risken.
    /Anders

    Medlem i NCS - givetvis!

    Kommentar

    • Mr Woods
      • March 2013
      • 3409

      #3
      Jo, en mellanlagring får det ju bli...

      Kommentar

      • Bluewing

        • August 2012
        • 10522

        #4
        Nja. Det räcker ju med en spor så du får nog hålla tummarna orden ordentligt.
        Juwel Vision Sällskapsakvarium 180L , Juwel Vision 450L Diskus, Juwel Vision 450L Asien/Oceanien
        Juwel Lido 120

        Kommentar

        • Mr Woods
          • March 2013
          • 3409

          #5
          Trött jag blir...
          Jag lär ju ha fått det med det senaste räkköpet. Och jag har faktiskt flyttat växter sedan dess, så det kanske redan är kört ändå. Tycker liksom att det räcker med de gröna penselalgerna i ciklidburken.

          Kommentar

          • Bluewing

            • August 2012
            • 10522

            #6
            Gissar att de gröna penselalgerna är en annan Cladophora dvs. glomerata. Den är inte jobbig och den lossnar lätt när man rycker bort tofsen.
            Juwel Vision Sällskapsakvarium 180L , Juwel Vision 450L Diskus, Juwel Vision 450L Asien/Oceanien
            Juwel Lido 120

            Kommentar

            • Mr Woods
              • March 2013
              • 3409

              #7
              Algsituationen har ju faktiskt äntligen börjat stabilisera sig i ciklidburken. Därför är jag livrädd att dra in något nytt...
              Trotts detta skall räkorna och endlers dit förr eller senare. Jag vägrar att ta ihjäl dem, och jag har inte tid med ett växtkar just nu känner jag...
              Störande är det, för jag hade precis börjat få ordning på det efter en dålig period. Bland annat odlar jag en vackert tät och djuprosa R. wallichii som jag är lite stolt över.

              Kommentar

              • Mr Woods
                • March 2013
                • 3409

                #8
                Jag tänker ju som sagt ta en liten paus från växtakvaristiken, åtminstone nu under pågående turné...
                Kan man inte rensa karet, köra algmedel och sedan flytta djuren, eller dör räkor och yngel av algmedel?

                Kommentar

                • Mathias Nilsson
                  • July 2011
                  • 6552

                  #9
                  Lyssna på lite Ras Cricket, dra ner på belysningstimmarna och ta det lugnt med en kopp grönt te.

                  Alger är inte farligt. Skaffa flytväxter och låt det stå tills det drar rätt sig
                  http://mathiasaquariums.blogspot.se/

                  "Konsten att tråka ut är konsten att säga allt" - Dante

                  Kommentar

                  • Mr Woods
                    • March 2013
                    • 3409

                    #10
                    Haha, Ras Cricket!
                    Du menar att jag skall skita i att lägga ner växtburken, trotts att jag inte har tid att sköta den, är det rätt uppfattat?

                    Kommentar

                    • Mathias Nilsson
                      • July 2011
                      • 6552

                      #11
                      Ursprungligen postat av Mr Woods
                      Haha, Ras Cricket!
                      Du menar att jag skall skita i att lägga ner växtburken, trotts att jag inte har tid att sköta den, är det rätt uppfattat?
                      Ja, det är klart. Se vad som händer
                      http://mathiasaquariums.blogspot.se/

                      "Konsten att tråka ut är konsten att säga allt" - Dante

                      Kommentar

                      Arbetssätt...