Växter som ruttnar, blir genomskinliga och dör

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Tommy Vestlie
    • August 2014
    • 2097

    #16
    Hej, fick nedan svar när jag mailade leverantören av PMDD på frågan om PMDD och EasyLife filtermedia, fel?

    ******

    Hej

    Nej EL o Pmdd går bra ihop, men hade nog tillsatt pmdd dagen efter el-

    /p
    Proud member of Aquascapers of Sweden

    Kommentar

    • sauk1
      • August 2013
      • 35

      #17
      Jag har själv kollat upp detta tidigare och Happy Life rekommenderar tillsättning av gödning först när vattnet blivit helt klart efter vb. Tetra vars aquasafe ger klart vatten direkt tycker 48 tim är "a good rule of thumb", vilket absurt nog betyder att växter ska gå utan näring 1/3 av veckan.

      Själv tycker jag att växterna blev sämre när jag hade pmdd med filtermedium jämfört med aquasafe så jag har gått tillbaka till det. Adderar näring dagen efter.

      Du nämner att bladen ser annorlunda ut på en växt. Vissa växter odlas ju ej under vatten och tappar blad i akvariet för att sen få nya med ett annat utseende. Helt normalt, men kanske inte vad du väntade dig när du handlade plantan för dess utseende.

      Kommentar

      • ansjo
        • November 2005
        • 29967

        #18
        Ursprungligen postat av Slanta
        Oki. Men om det är för dåligt ljus känner jag spontant att jag borde märkt åtminstone någon förbättring när jag satte i reflektorer för ca 1 mån sedan. Och att min cubamossa borde växa uppåt istället för att breda ut sig?
        Det kan jag haka på, men frågan är hur kanske lite sämre ljus som blir starkare gör att det börjar växa mer. Jag har kört med co2 i ganska några år nu, med lite varierande intensitet. D
        et är egentligen tre saker som gör att växterna drar iväg, co2, ljus och gödning. Minskar man då ner en eller kanske två av dessa så blir resultatet inte bra, och troligen detta du råkat ut för.
        Jag hade ett Juwel 240 för några år sedan, men med T8 och uppgraderat med 4 rör från Philips (Aquarelle), körde med co2 och PMDD. Och jäklar vad det växte.
        Så testa att dra ner på vattenberedningsmedel samma dag som du göder, och kanske även leta efter bättre växtrör för att ge dem så bra förutsättningar som möjligt.
        /Anders

        Medlem i NCS - givetvis!

        Kommentar

        • Bobby
          • March 2002
          • 351

          #19
          Även om det är så att du tillsätter PMDD dagen efter du kört i EL så går ju växterna utan näring i ett dygn.
          Det är för min del otänkbart i ett växtakvarium och säkerligen en varm inbjudan till alger som är opportunister.
          Hela idén med EI är ju att växterna aldrig ska gå utan näring och man återställer nivåerna varje vecka med ett vattenbyte.
          Ansjo är ju inne på "de tre benen" och det är grunden i att hålla växter. Men även när det gäller näringen så är det lika viktigt att alla delar finns med. Saknas någon del i näringen så är det lika illa som att ha för lite ljus eller CO2.

          Jag märker direkt när mina växter går utan näring och det brukar bli ett antal dagar som de slutar växa även om du tillsätter näring när du märker att det "gått torrt".

          Kommentar

          • Slanta
            • September 2014
            • 10

            #20
            Ursprungligen postat av flygrc
            Låter troligt.
            Fast hur gamla blad pratar vi om, naturlig process annars att behöva plocka bort gamla blad.
            Minskar växtmassan?
            Den minskar inte, det växer rätt fort, åtminstone polysperman växer som bara den inte så fina dock.
            Det brukar vara så här i mitt akvarium: Köper nya växter.
            Växterna ser bra ut ca en vecka för att sedan börja förfalla på olika sätt tills de efter ca 2-3 månader är dags att slänga de flesta av dem.

            Kommentar

            • Slanta
              • September 2014
              • 10

              #21
              Ursprungligen postat av Bobby
              PMDD och vattenberedningsmedel är big NO-NO.
              Beredningsmedlet klipper i stort sett all mikrogödning som finns i PMDD:n.
              Järn, mangan och även till viss del kalium försvinner i stort sett ur vattnet.
              Så sluta med beredningsmedel eller PMDD helt enkelt.

              Sen är inte Juwels rör så dåliga att växterna ruttnar och dör - de är inte lika bra som "riktiga växtrör" bara.
              Jag har kört med Juwels rör och haft riktigt prunkande växtlighet.

              Sen skadar det inte att köra lite bottengödning runt växter som svärdsplantor, cryptocoryne och vallisneria.

              Om du kommer att köra med CO2 i fortsättningen med så kommer det inte räcka långt med en normaldos PMDD dock - du kommer minst behöva dubbla.

              Tack för svar!
              Min plan nu är då att sluta helt med vattenberedningsmedel och så tänkte jag göra vattenbyte 2 ggr / vecka (25% varje gång)
              Och tillsätta en dos pmdd vid varje vattenbyte!
              Ang min pmdd så funderar jag på själva kaliumblandningen, är osäker på om jag fått till den rätt då det saknades doseringsangivningar just bara på mitt kalium. Vet någon hur mycket av den man ska blanda i 50 cl?

              Tusen tack för svar!!

              Kommentar

              • Tommy Vestlie
                • August 2014
                • 2097

                #22
                Jag har ett Juwel 204, kör med standard rampen, bytt ena röret till ett colour, det andra röret är standard röret. Har ett PH i kranen på 7,8 vilket justeras ned till 6,6 med hjälp av CO2 och en CO2-Control. Byter 50% vatten 2 ggr per vecka. Tillsätter i samband med dessa byten 24ml PMPP vid ena bytet och 12ml (kommer möjligen utöka till 24ml) vid andra bytet samt 30ml EasyLife FFM vid bägge bytena. Växterna är väldigt fina färger och växer så det knakar. Nitrattest görs fler ggr per vecka och de är snarare lite för låga än för höga.

                Har ganska många men relativt enkla växter.

                Säger inte att ovan är korrekt på något sätt utan tänkte kanske du ville ha något att jämföra med.

                Lägger med en bild där du kan se vad för typ av växter jag har.

                Klicka på bilden för större version

Namn: IMG_1779.jpg
Visningar: 2
Storlek: 129,0 KB
ID: 2163887
                Proud member of Aquascapers of Sweden

                Kommentar

                • Tommy Vestlie
                  • August 2014
                  • 2097

                  #23
                  Att sluta med Easylife FFM är för mig helt uteslutet då jag ser vilken positiv effekt det har på karet och dess invånare.
                  Proud member of Aquascapers of Sweden

                  Kommentar

                  • ansjo
                    • November 2005
                    • 29967

                    #24
                    En liten grej om du vill sluta med vattenberedningsmedel, använder reningsverket kloraminer? Isf bör du använda C-vitamin i bytesvattnet.
                    Här i Varberg kör de med klor, och jag använder aldrig något medel vid vattenbyte.
                    /Anders

                    Medlem i NCS - givetvis!

                    Kommentar

                    • Bobby
                      • March 2002
                      • 351

                      #25
                      Ursprungligen postat av Tommy Vestlie
                      Jag har ett Juwel 204, kör med standard rampen, bytt ena röret till ett colour, det andra röret är standard röret. Har ett PH i kranen på 7,8 vilket justeras ned till 6,6 med hjälp av CO2 och en CO2-Control. Byter 50% vatten 2 ggr per vecka. Tillsätter i samband med dessa byten 24ml PMPP vid ena bytet och 12ml (kommer möjligen utöka till 24ml) vid andra bytet samt 30ml EasyLife FFM vid bägge bytena. Växterna är väldigt fina färger och växer så det knakar. Nitrattest görs fler ggr per vecka och de är snarare lite för låga än för höga.

                      Har ganska många men relativt enkla växter.

                      Säger inte att ovan är korrekt på något sätt utan tänkte kanske du ville ha något att jämföra med.

                      Lägger med en bild där du kan se vad för typ av växter jag har.

                      [ATTACH=CONFIG]71687[/ATTACH]
                      Snyggt kar!

                      Jag är rätt säker på att de där fina firrarna som simmar i det karet får ordentligt med mat flera gånger per dag.
                      Det innebär att det finns tillräckligt med mikroämnen i vattnet för växterna ändå.

                      Sen framgår inte hur nystartat Slantas kar är - om det inte hunnit bildas en massa gött bös i botten ännu så har växterna det lite jobbigt med.

                      Kommentar

                      • Bobby
                        • March 2002
                        • 351

                        #26
                        Ursprungligen postat av Tommy Vestlie
                        Att sluta med Easylife FFM är för mig helt uteslutet då jag ser vilken positiv effekt det har på karet och dess invånare.
                        Jag tycker inte du ska ändra på något i din skötselregim - det är ju hur fint som helst!

                        Kommentar

                        • Bobby
                          • March 2002
                          • 351

                          #27
                          Ursprungligen postat av Slanta
                          Tack för svar!
                          Min plan nu är då att sluta helt med vattenberedningsmedel och så tänkte jag göra vattenbyte 2 ggr / vecka (25% varje gång)
                          Och tillsätta en dos pmdd vid varje vattenbyte!
                          Ang min pmdd så funderar jag på själva kaliumblandningen, är osäker på om jag fått till den rätt då det saknades doseringsangivningar just bara på mitt kalium. Vet någon hur mycket av den man ska blanda i 50 cl?

                          Tusen tack för svar!!
                          Du kan max blanda 46g K2SO4 med 500ml vatten - då kommer du få cirka 7ppm kalium i karet på en enkeldos.

                          Kommentar

                          • Slanta
                            • September 2014
                            • 10

                            #28
                            Ursprungligen postat av Bobby
                            Du kan max blanda 46g K2SO4 med 500ml vatten - då kommer du få cirka 7ppm kalium i karet på en enkeldos.
                            Okej, tack! Ca 3 tsk då va?

                            Fick idag uppgifter från mitt vattenverk om vattenvärdern i kranen.

                            "Kalcium ungefär 15 mg/l (varierar mellan 13 och 17 mg/l).
                            Magnesium ungefär 1,5 mg/l (varierar mellan 1,4 och 1,7 mg/l)."

                            Detta säger mig ingenting tyvärr då jag inte vet vad som är rekommenderat. Vet någon?

                            Kommentar

                            • Slanta
                              • September 2014
                              • 10

                              #29
                              Ursprungligen postat av Tommy Vestlie
                              Jag har ett Juwel 204, kör med standard rampen, bytt ena röret till ett colour, det andra röret är standard röret. Har ett PH i kranen på 7,8 vilket justeras ned till 6,6 med hjälp av CO2 och en CO2-Control. Byter 50% vatten 2 ggr per vecka. Tillsätter i samband med dessa byten 24ml PMPP vid ena bytet och 12ml (kommer möjligen utöka till 24ml) vid andra bytet samt 30ml EasyLife FFM vid bägge bytena. Växterna är väldigt fina färger och växer så det knakar. Nitrattest görs fler ggr per vecka och de är snarare lite för låga än för höga.

                              Har ganska många men relativt enkla växter.

                              Säger inte att ovan är korrekt på något sätt utan tänkte kanske du ville ha något att jämföra med.

                              Lägger med en bild där du kan se vad för typ av växter jag har.

                              [ATTACH=CONFIG]71687[/ATTACH]
                              Superfint!
                              Det låter väldigt likt hur jag nu sköter mitt akvarium. Allt från storlek (nästan), PH, CO2 m.m
                              Förutom att jag ej använder Easylife FFM. Vad innehåller det?

                              Kommentar

                              Arbetssätt...