Vad är det för alger och vad ska jag göra?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • magnuslar
    • June 2012
    • 15

    #16
    Hej!

    Okej. Ja, jag tycker själv det växer för dåligt. Jag tycker att ljuset borde vara bra. Nån CO2-tillförsel har jag inte.

    Jag tycker det är väldigt svårt att förstå sig på det där med näring och så.
    Hur checkar jag närigen då? Jag kollar pH och lite annat med multi-mätsticka med jämna mellanrum, men det säger ju inte så mkt om näringen (i alla fall inget jag begripit).

    Jag har beställt PMDD - är det stor skillnad på det och sånt som PlantaMin som jag använt tills nu? Skulle det hjälpa att öka dosen PlantaMin? Jag har sand på botten och har kört ner näringstabletter i dem - kanske ska det ökas?

    Men helt grundläggande känns: hur kan jag veta hur näringsläget är, mer än att titta på växterna?

    Magnus
    Senast redigerad av magnuslar; 06 December 2014, 10:32.

    Kommentar

    • Bobby
      • March 2002
      • 351

      #17
      Att veta vad man har för mängd näring i vattnet är ganska krångligt och i mitt tycke väldigt onödigt.
      Det är mycket lättare att veta hur mycket man tillför istället - det är exakt och ingen gissning.
      Planta Min är en mikrogödning (järn, mangan, kalium med flera) och det behöver växterna med, men de viktigaste ämnena kommer från fiskbajset - nämligen nitrat och fosfat. I många fall räcker det inte med att mata fiskarna för att det ska finnas tillräckligt med mat till växterna och då behöver du tillsätta PMDD som innehåller alla ämnen som växterna behöver.
      För att hålla näringsnivåerna på jämn nivå utför du vattenbyten med jämna mellanrum.

      Kommentar

      Arbetssätt...